In memoriam: Constantin N. Stroe

Hulubești, Dâmbovița,  24 martie 1942 – București, 17 decembrie  2016.

Născut la 24 martie 1942, copilul Stroe N. Constantin, după finalizarea Gimnaziului Unic Hulubești, este regăsit în cataloagele Școlii Medii Ienăchiță Văcărescu Târgoviște, regiunea Ploiești, iar la absolvire (1962), Constantin Stroe primea acceptul Cancelariei profesorale, pentru frecventarea studiilor superioare.
Vacanțele preuniversitare l-au apropiat de mulți colegi ai generației amintite, printre aceștia aflându-se consăteanul Badea Șt. Gheorghe, originar tot din Hulubești (12 martie 1946). Prietenia viitorilor industriași, Constantin Stroe și Gheorghe Badea, ajunși, peste ani, manageri de succes la Pitești, a fost perenă, sinceră, productivă.    Dimensionarea economiei autohtone, în deceniul 1960-1970, a influențat, covârșitor, opțiunea dâmbovițeanului Constantin Stroe pentru Institutul Politehnic București, acordarea titlului ingineresc fiind datată 1967. La rândul său, Gheorghe Badea a preferat Facultatea de Mecanică din Brașov (1963-1968).

ÎNCĂ DIN 1968, CONSTANTIN STROE A PARIAT PE UZINA DACIA PITEȘTI

Tânărul inginer mecanic, ajungea, spre finalul toamnei 1967, salariatul Uzinei din Teleajen, integrată, tradițional, peisajului prahovean, consolidat încă din secolul XIX. Obținerea transferului mult dorit (1968) a stimulat, vizibil, preocupările inginerului Constantin Stroe, personalitate care s-a dedicat, aproape o jumătate de veac (1969-2016), consolidării Platformei Industriale Pitești-Est. Succesiv, după cum listează paginile Enciclopediei Argeșului și Muscelului (2014), Constantin Stroe a îndeplinit, la Uzina din Colibași, funcții suprapuse avântului indicatorilor automobilistici și cerințelor asimilării imperioase a reperelor importate occidental: tehnolog; șef, Secția Sculărie; inginer șef, Fabrica Mașini Unelte (1968-1982).
Rezultatele maturizării sale productive, bilanțate pozitiv, l-au propulsat, pentru următorii ani (1982-1987), în fotoliul directorului tehnic al Centralei de Autoturisme Pitești, perioadă când Europa s-a confruntat cu virulența crizei materiilor prime, generând, printre altele, diminuarea asamblării modelelor Dacia și onorării clauzelor contractuale la export. Seisme identice au determinat, în Brașov, concedierea directorului Intreprinderii de Autocamioane, iar declinarea propunerii ministeriale, referitoare la preluarea conducerii acestei mari unități transilvane de Constantin Stroe, atrăgea ostracizarea lui la filialele din Slatina, Scornicești, Craiova (1987-1988). Evenimentele revoluționare (decembrie 1989-ianuarie 1990) îl surprind la Timișoara, numit, acolo, directorul Intreprinderii de Autoturisme Mic Litraj (Lăstunul/Dacia 500).
Cu toate disfuncționalitățile temporare, Uzina din Colibași/Mioveni a continuat să fie credibilă pentru economia națională, iar pariul industriașului Constantin Stroe, asumat în 1968, decupa previziuni optimiste, de amplă perspectivă.

ARTIZANUL RELANSĂRII CONTINENTALE  A FIRMEI DACIA-RENAULT

Aflat la Timișoara (1998-1990), demersurile revoluționare, numite curățarea vârfurilor, nu l-au vizat, din contră, argeșeanul nostru, Constantin Stroe, era asimilat, pe mai departe, ca manager talentat! Dar, cu ocazia vizitei la Intreprinderea de Autoturisme Mic Litraj, a vicepreședintelui Guvernului, ministrul Industriei Construcțiilor de Mașini, Ion Aurel Stoica, reprezentanții salariaților din Colibași obțineau acordul demnitarului nominalizat, privind repatrierea inginerului Constantin Stroe și instalării sale, în funcție directorială executivă, pe platforma Pitești-Est.
Poartă negocieri cu compania franceză Renault, negocieri ce s-au finalizat prin Contractul datat 2 iulie 1999, semnat la București, momentul istoric fiind intermediat de inginerul Constantin Stroe și parafat datorită voinței oficialilor: Radu Sârbu (Agenția pentru Valorificarea Activelor Statului/AVAS); Ion Diaconescu (președintele Camerei Deputaților, originar din Argeș); Radu Vasile (premierul României, senator de Argeș); Traian Băsescu (ministrul Transporturilor); Traian Remeș (ministrul Finanțelor).
La 2 octombrie 1999, avea loc prima ședință a Consiliului de Administrație din Grupul Dacia-Renault: președinte, Manuel Joseph Gomez (Franța); director general, Constantin Stroe (România); directori generali adjuncți, Christian Emmanuel Marie Estève, Manuel  Roldan (Franța). Concluzionând, inginerul Constantin Stroe, după revenirea, de la Timișoara, pe Platforma Colibași, a fost: directorul Intreprinderii de Autoturisme (1990-1991); director general, SC Automobile SA (1991-1999); director general, Grupul Dacia-Renault (1999-2002); vicepreședinte, Consiliul de Administrație SC  Automobile Dacia SA (2002-2015). Traiectoria excepțională a industriașului, sărbătorit astăzi, rămâne solitară în peisajul economiei din Argeș-Muscel, iar faptele sale exprimă beneficii de necontestat!

INGINERUL CONSTANTIN STROE ȘI UNIVERSITATEA DIN PITEȘTI

Colaborarea didactică a managerului Constantin Stroe, cu facultățile noastre, acoperă etape din deceniile 1972-2002, activitatea consolidându-se, special, după 1981, atunci când, inginerul obținea, la București, titlul doctoral. Teza aborda subiecte primordiale, circumscrise industriei autohtone de profil. În atare climat formativ, elaborează două volume: Elemente de proiectare a dispozitivelor (1985); Proiectarea dipozitivelor pentru mașini unelte (1995). Valorificând inovațiile, invențiile, studiile brevetate, comunicările științifice, temele reuniunilor interne sau externe, consolida experimentele inoculate productiv!
Frecvent, conferențiarul universitar dr. Constantin Stroe a participat, după 1991, la deschiderea festivă a cursurilor studențești, expozeul său fiind așteptat cu vădit interes. Cuvintele, bine cântărite, îndemnau la perseverență, pragmatism, viziune pluralistă universală, exemplele, axate pe realitățile Companiei Dacia-Renault, devenind mobilizatoare, optimiste, perspectivale.

ETERNIZARE ANTUNĂ ȘI POSTUMĂ

Reamintim faptul că, paralel cu manageriatul performant al Societății Comerciale Dacia (1990-1999), respectiv Grupului Dacia-Renault Mioveni (1999-2015), inginerul Constantin Stroe, doctor în științe tehnice, era preferat, colegial, pentru funcții obștești, precum: președinte, Uniunea Generală a  Inginerilor din România/UGIR 1903, Filiala Argeș (29 mai 1997); președinte fondator, Asociația Constructorilor de Automobile din România/ACAROM, cu sediul în Pitești (1996-2016), atribuții continuate, din 2017, de colaboratorul său, Gabriel Sicoe; vicepreședinte, Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto din România/APIAR (1996); președinte, Clubul Fotbal  Argeș Pitești (1990-2000).
Decesul surprinzător al concetățeanului nostru, Constantin Stroe (București,  sâmbătă, 17 decembrie 2016), a impresionat toată suflarea Argeșului! În atare context, lideri naționali și locali au prezentat condoleanțe, numeroși oficiali, prieteni, cunoscuți, inclusiv reprezentanții Ambasadei Republicii Franceze la București, vor onora slujba religioasă (Biserica Sfânta Vineri Pitești), înhumarea creștină, Cimitirul Sfântul Gheorghe din localitate (marți, 20 decembrie 2016), comemorările ulterioare. Mijloacele jurnalistice au relatat, consistent, evenimentele.
Apreciem, istoriografic, amplasarea bustului Constantin Stroe, opera sculptorului Orlando Năstase, amplasat pe terasa  Casei de Cultură a Sindicatelor Mioveni, Argeș, dezvelit, sâmbătă, 16 decembrie 2017, inițiativă lăudabilă a forurilor locale, primar, Ion Georgescu. Eponimii asemănătoare, cum ar fi denumiri de străzi și instituții, se pot lua în calcul, bunăoară, la Pitești, Hulubești, Târgoviște! Gesturile onorante fac parte din spiritualitatea națiunilor continentale.
Fragmentele au fost selectate din volumul „Portrete postume pentru prieteni”, purtând semnătura profesorului universitar dr. Petre Popa

 

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea