21 de ani de la privatizarea Dacia

# La Mioveni trebuia să fie fabrică de avioane

Pe 2 iulie 1999, Fondul Proprietății de Stat (FPS) semna contractul de privatizare pentru Automobile Dacia cu grupul francez Renault, aceasta fiind cea mai de succes privatizare de după 1989 realizată de statul român. Au participat Radu Vasile, prim-ministrul României, Radu Sîrbu, președintele Fondului Proprietății de Stat/FPS, Louis Schweitzer, președinte director general, Grupul Renault (Franța), negociatori finali, Constantin Stroe, Manuel Joseph Gomez, Christian Estève
Povestea Dacia începe însă cu mult mai devreme, unul dintre reperele importante fiind anul 1966. La acel moment, dictatorul comunist Nicolae Ceaușescu a ales Renault pentru a dezvolta un automobil în comun. Prima mașină ieșită de pe poarta fabricii a fost o Dacia 1100, realizată pe 3 august 1968, în baza unei licențe Renault. Ulterior, din 1969 s-a produs celebra Dacia 1300, tot în baza unei licente Renault. Aceasta a fost mașina românului vreme de aproape 30

La Mioveni trebuia să fie fabrică de avioane

La 12 august 1942, Ministerul Lucrărilor Publice, prin ministrul  Constantin Busilă, obținea, apropiat orașului Pitești, în pădurea Colibaşi (Muscel), terenul pentru realizarea unei fabrici de avioane, dar construcţia, începută la 4 iulie 1943, nu se finalizează, iar peste un  deceniu (1952), s-a amplasat aici, Uzina de Piese Auto, astăzi, Platforma Industrială Dacia-Renault Mioveni. Fostul director al constructorului român, Constantin Stroe, dezvăluia, în 2009, că în anii 90, Dacia a purtat discuții cu opt producători mondiali pentru privatizarea companiei.
Grupul francez Renault a plătit 30 de milioane de dolari pe 51% din acțiunile Dacia, față de 137 de milioane, cât cerea Fondul Proprietății de Stat, potrivit Ziarului Financiar. Ulterior, acesta a făcut o serie de majorări de capital, astfel că a ajuns să dețină aproape tot pachetul de acțiuni. Privatizarea cu Renault a însemnat practic o reîntoarcere la matcă pentru Dacia, după ce începuturile constructorului au avut loc tot sub auspiciile constructorului francez.

 

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea