Traseele montane din județul Argeș - închise! Salvamont Argeș: „Avem foarte multe apeluri”

# Risc de avalanșă de gradul 4 în Munții Făgăraș # Salvamont Argeș: „Avem foarte multe apeluri”

La altitudini de peste 1.800 de metri, în Munţii Făgăraş sau Munții Bucegi, riscul de producere a unor avalanşe este foarte mare, de gradul 4 din 5, iar sub această altitudine este de gradul 3. De aceea traseele montane din județul Argeș, care acced către creasta Făgărașului, precum și traseul de creastă al Făgărașului, Iezerului, Pietrei Craiului și Leaotei sunt și vor rămâne închise până la sfârșitul iernii. Potecile nu mai sunt vizibile, la fel ca și marea majoritate a semnelor de marcaj, abordarea fiind strict alpină. Iar acest subiect a creat diverse polemici între montaniarzi.

„Pentru că, la fiecare început de sezon de iarnă apar discuții și polemici pe acest subiect, revin cu niste precizări care țin strict de semantică. Ssintagma "trasee închise" este folosită frecvent de mine în comunicatele de avalanșă și trebuie explicată, după cum se vede, mai ales că mai sunt montaniarzi care încă nu au clară diferența între "închis" și "interzis".
Traseu interzis: traseu pe care nu intri sub nicio formă. Mențiune: acest tip de traseu nu există în România!!! Nu mă refer aici la accesul condiționat în parcurile naționale, unde se iau măsuri pentru protejarea florei sau faunei. Am văzut personal, o grămadă de situații de acest fel în tările pe care ni le dorim ca exemplu.
Traseu închis: poteca turistică omologată, cu marcaj (celelalte, fără marcaj, sunt doar poteci) care pe perioada iernii sau dacă se surpă, dispare, nu mai poate fi urmată. Poteca surpată poate fi desființată ca traseu turistic, cea pe care există risc de avalanșă, este declarată închisă doar pe perioada iernii, pentru că traversează zone cu risc ridicat de dinamizare a zăpezii. Pe aceste poteci, daca există risc de avalanșă, neexistând fizic, nu se mai fac patrulări Salvamont. Bazele Salvamont în care stau patrulele de salvatori montani, în functie de condiții, pot fi nelocuite, temporar, din cauza condițiilor de acces iarna sau din alte motive. Prin urmare, asistența în caz de accident nu poate fi la fel de promptă ca atunci când ele, traseele, sunt deschise, pentru că salvatorii trebuiesc alarmați din localitatile de reședință. Intervenția se supune acelorași pericole, adică salvatorii montani se expun acelorași riscuri ca persoanele care au fost accidentate/ucise în eveniment, astfel că gândirea pentru ceea ce trebuie făcut poate adopta amânări, căi ocolitoare cu durată mult, mult mai mare si care îi pot criza pe unii etc. (…) Prin urmare, iarna este rezervată celor cu pregătire alpină, care fac totul pe propriul risc, conștientizând consecințele. Iarna, accesul pe un vârf nu se mai face pe o potecă!!! Ea nu mai există sau traversează zone de risc. Accesul se face pe muchii, unde riscul de avalanșă este aproape minim, traversările se fac cu atenție la coechipieri și din ”ancoră” în ”ancoră” etc. Nimeni nu va putea interzice lucrurile acestea! Se numește abordare alpină și este rezervată celor care chiar au idee...”, a precizat, pe Facebook, Ion Sănduloiu - directorul Salvamont Argeș.

 

Ion Sănduloiu, despre cei care nu respectă indicațiile: „Colegii de la jandarmeria montană ar trebui să le ardă o amendă”

Ion Sănduloiu a vorbit și de rolul salvamontistului, de exemplu, în situația în care turistul rămâne blocat cu mașina în zăpadă. „Atunc când ai trei turisti pe Valea Rea, încălțați în adidași iarna, cu intentia de a ajunge pe Moldoveanu, după care am cheltuit resurse cu salvatorii montani să-i găsească și să-i aducă acasa, ei bine, atunci cred că ai noștri colegi în albastru, de la jandarmeria montană, ar trebui să facă ceva! Adică să le ardă o amendă! La fel cu cei care intră pe drumuri montane închise din cauza zăpezii, cu gipane supărate care se suspendă în primul kilometru și care apoi zbiară la noi să luam niște lopeți și să-i scoatem de acolo, că dacă nu, dau telefon la 112. Iar eu le zâmbesc subțire, îi îndemn să sune 112. Ne ducem la mașină, vedem dacă e vreun rănit, iar dacă nu, sănătate. Putem evacua persoanele dacă vor, ca apoi să se întoarcă și să se ocupe de mașină, asta fiind o operațiune comercială între un proprietar și o firmă de tractări, elicoptere, habar n-am. Dar aceștia din urmă, au noroc și probabil sunt inspirați de știrile tv cu bieții jandarmi, care văd că în Bucegi și-au făcut o pasiune din a transpira la lopată să-i scoată pe contravenienți, în loc să le ardă o amendă că sunt pe drum închis”, a mai adăugat Sănduloiu.

Conducerea Salvamont Argeș: „Avem foarte multe apeluri”

Șeful Salvamont Argeș a vorbit și de intervențiile actuale.Chiar dacă numărul acestora nu este unul mare, fiind doar câteva intervenții în acest început de an, fără complicații, în schimb sunt zeci de apeluri telefonice.
„Avem foarte multe apeluri. Am avut, spre exemplu, niște persoane care după ce a nins, se lăsase și întunericul, nu mai vedeau semnele de marcaj. Nu au vrut să mergem după ei, dar am ținut legătura. Fiind și întuneric, și zăpadă, brazii s-au aplecat și normal că nu se mai văd semnele de marcaj. De aceea sunt și traseele închise. Când oamenii au ajuns la mașină, jos la Brusturet, le-am spus că exact din cauza asta declarăm traseele închise. O persoană mi-a spus că s-a gândit la asta și îmi dă dreptate acum, după ce a văzut pe pielea lui. Dar vedeți dumneavoastră, dacă sunt 20 de milioane de români și toți vor să meargă la munte, până când se conving toți pe pielea lor, mai bine să înțeleagă recomandările salvamontiștilor!”, ne-a precizat Ion Sănduloiu.
Sfatul Salvamont Argeș pentru turiști este să nu încerce să urce pe traseele închise și să ceară informații salvatorilor montani din zonă sau la Dispeceratul Național Salvamont formând 0SALVAMONT. De asemenea, trebuie estimat timpul necesar efectuării excursiei în partea joasă a masivelor montane, în așa fel încât să existe o marjă de siguranță de o oră de lumină, după terminarea acesteia, ținând cont că la ora 16:48 este întuneric, mai ales dacă vă aflați în pădure de conifere. În afara echipamentului obligatoriu iarna (încălțăminte și îmbrăcăminte adecvată, colțari, piolet etc.) trebuie să existe în permanență în rucsac o lanternă cu baterii proaspete pentru fiecare participant, evitând astfel situații neplăcute. Inclusiv în cazul excursiilor cu autoturismul este indicat să aveți încălțări și îmbrăcăminte de iarnă, chiar și o lanternă, pentru situațiile în care ați putea fi nevoiți să vă deplasați pe jos. De asemenea, trebuie evitată cu desăvârșire parcarea sau chiar și numai oprirea autoturismelor la baza pantelor dezgolite, încărcate cu zăpadă, deoarece se semnalează des curgeri de zăpadă care ajung până pe carosabil. În perioada de iarnă, care la altitudini mari durează până la sfârșitul lunii mai, este necesară o prudență mărită pentru a evita situațiile nedorite.
A.V.

 

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea