4 februarie 1967 – 4 februarie 2021. 54 de ani de la demararea lucrărilor la prima Autostradă din România

# Autostrada București-Pitești a fost concepută pentru viteze de 140 km/h
Se împlinesc 54 de ani de la începerea lucrărilor la  prima autostradă  din România, țară care se numără printre ţările aflate la coada clasamentului european din perspectiva dezvoltării infrastructurii rutiere. În timp ce în Germania şi în Italia primele autostrăzi apăreau încă din anii ’20, în România nevoia unor şosele de mare viteză a apărut abia în a doua jumătate a secolului al XX-lea. La 4 februarie 1967 a început construcţia A1 Bucureşti-Piteşti, proiectată, la cererea lui Nicolae Ceauşescu, pentru o viteză de 140km/h. În 1972, la 12 aprilie, erau inauguraţi cei 96 de kilometri, ce legau Bucureştiul de Piteşti, iar pentru construcţia lor s-au folosit 445.000 de tone de asfalt.

Cum s-a născut cea mai cunoscută Autostradă din România

În primele luni ale anului 1966 a fost finalizat un studiu de circulație pentru direcția de trafic București Pitești, solicitat de Direcția Generală a Drumurilor în urmă constatărilor făcute în anii 1964-1965 privind blocarea circulației și scăderea vitezei de deplasare a autovehiculelor pe unele tronsoane ale drumului națiomal nr 7, între București și Pitești. Analizele și studiile întreprinse pentru stabilirea posibilităților de sporire a capacității acestui drum au demonstrat că această problem nu poate fi rezolvată satisfăcător prin lărgirea drumului existent, datorită condițiilor existente în traversarea localităților și a volumului mare de demolări și nici prin modernizarea unor drumuri locale care ar fi prelungit ruta parcursă între cele două centre urbane cu peste 25 de kilometric și ar fi implicat numeroase exproprieri. Singura soluție avantajoasă pentru creșterea capacității de traffic pe direcția București-Pitești a rezultat ca fiind construcția unui nou drum pe această direcție
Potrivit unui studiu elaborat între 1967 - 1969 de Institutul de Proiectări în Transporturi (IPTANA), Nicolae Ceuaşescu dorea construirea unei reţele de autostrăzi în de 3.200 kilometri. Pentru autostrada Bucureşti – Piteşti, „elementele geometrice au fost proiectate pentru viteza de 140 km/h”, o viteză foarte mare pentru perioada respectivă, pe care Daciile, produse începând cu 1968 la Colibaşi (actualul Mioveni), nu o puteau atinge. Totodată, proiectanţii comunişti au trasat prima autostradă din România pe cea mai scurtă direcţie dintre cele două oraşe, care nu traversa nicio localitate.
În septembrie 2004, la Piteşti au început lucrările de extindere a Autostrăzii prin realizarea şoselei de centură din partea de est a oraşului, prelungită cu 11 km pentru descongestionarea circulaţiei de pe artera principală care străbate municipiul. Lucrarea de peste 120 milioane de euro a fost realizată de firma italiană ”Astaldi” şi finanţată de la bugetul de stat.
Miniştrii Transporturilor de după 1990 au promis, în total, 10.000 km de autostăzi.

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea