Şcolile în care preponderenţi sunt elevii de etnie rromă, campioane la chiul

# Îngrijorător: peste 9000 de absenţe la Şcoala Gimnazială de la Ţiţeşti. Sărăcia, dezorganizarea familiilor, migraţia şi faptul că fetele de etnie rromă se căsătoresc la vârste fragede sunt principalele cauze ale absenteismului ridicat înregistrat în cele 10 şcoli din Argeş  în care învaţă cei mai mulţi elevi de etnie rromă. ISJ Argeş a întocmit un plan de măsuri şi acţiuni pentru reducerea numărului de absenţe şi prevenirea abandonului şcolar care, în teorie, sună bine, dar pe care primarii localităţilor în cauză îl privesc cu scepticism.
În fruntea listei şcolilor în care “chiulul” a devenit regulă se află unităţile în sunt înscrişi cei mai mulţi elevi de etnie rromă. Şcoala Gimnazială „I.C. Lăzărescu” din Ţiţeşti este “campioană” la acest capitol, cu  9.123 de absenţe la sfârşitul primului semestru, dintre care peste 8.000 sunt nemotivate. La  Şcoala Gimnazială „Petre Tudose” din Mălureni situaţia este la fel de îngrijorătoare: 7.042 de absenţe nemotivate în primul semestru al acestui an şcolar. Şcoala Gimnazială „C-tin Brâncoveanu” Ştefăneşti se „laudă” şi ea cu peste 5200 de absenţe nemotivate, urmată de Şcoala Gimnazială „Iosif Catrinescu” Dragoslavele, Şcoala Gimnazială Nămăeşti şi Şcoala Gimnazială Nr.1 Schitu Goleşti, unde absenţele sunt tot de ordinul miilor.

Vina, împărţită între familie şi mediatorul şcolar

“Printre cauzele care determină efectuarea unui număr atât de mare de absenţe se numără situaţia materială precară a familiilor acestor elevi. Se ştie că familiile de etnie rromă trăiesc din ajutoare sociale, fiind fără ocupaţie, iar copiii însoţesc părinţii la munca sezonieră.  Dezorganizarea familiilor şi repetenţia frecventă sunt alte două cauze ale absenteismului şi tot la cauze poate fi amintit şi fenomenul de migraţie (părinţii pleacă în alte localităţi din ţară şi în străinătate şi, fie îşi iau copiii cu ei, fie îi lasă acasă să aibă grijă de fraţii lor mai mici).  Mai trebuie amintită căsătoria fetelor rrome la o vârstă fragedă, dar şi faptul că există şi localităţi în care mediatorul şcolar nu se achită de sarcinile din fişa postului”, explică Gheorghe NICULA, Inspector învăţământ special şi minorităţi naţionale - ISJ Argeş

Ce e de făcut?

Inspectoratul Şcolar Judeţean Argeş a elaborat un plan de măsuri şi acţiuni pentru reducerea numărului de absenţe şi prevenirea abandonului şcolar, plan care presupune identificarea elevilor aflaţi în risc de abandon şi a celor cu un număr mare de absenţe nemotivate, plus campanii de informare şi conştientizare atât a elevilor cât şi a părinţilor asupra efectelor abandonului şcolar, vizite în comunitate, intensificarea în cadrul orelor de consiliere a întâlnirilor cu părinţii elevilor care au un număr mare de absenţe nemotivate şi se află în risc de abandon şcolar şi realizarea de parteneriate cu diferite instituţii: primărie, poliţie, biserică.
“Se mai au în vedere, conform aceluiaşi plan, motivarea elevilor prin activităţi extraşcolare diversificate: excursii, concursuri sportive, serbări, asigurarea asistenţă psihopedagogică pentru elevii aflaţi în risc de abandon şcolar şi antrenarea elevilor în activităţi atractive cu un pronunţat caracter ludic”,  spune inspectoul Gheorghe Nicula.

Primarii localităţilor cu populaţie de etnie rromă sunt sceptici cu privire la planul ISJ

Unii dintre primarii localităţilor în care funcţionează aceste şcoli au  încercat, săptămâna trecută, în cadrul Comitetului Consultativ pentru Problemele rromilor, să arate că între teorie şi practică este o mare diferenţă, explicând că fără alocarea unor boni pentru punerea în practică a planului elaborat de ISJ, şansele de reuşită a acţiunilor  propuse pentru reducerea absenteismului şi abandonului şcolar sunt aproape nule.
“Cum să duc eu copiii în diverse excursii, dacă la bugetul actual abia funcţionez o lună şi jumătate?” se întreabă primarul comunei Bughea de Sus, Nicolae Tarbă, care a explicat că e nevoie de o mai mare implicare a autorităţilor judeţene în rezolvarea problemelor comunităţilor de rromi.

6 şcoli din Argeş, cuprinse în  campania “Hai la Şcoală!”

Dincolo de măsurile pe care ISJ Argeş şi le-a propus prin  planul de care primarii se cam îndoiesc, la nivel naţional se desfăşoară campania susţinută de UNICEF în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, „Hai la Şcoală!”. În cadrul acestei campanii au loc  activităţi ce sunt dedicate părinţilor şi copiilor cu  scopul  teoretic de a crea un liant între şcoală şi comunitate pentru îmbunătăţirea participării şcolare a copiilor şi, în acelaşi timp, de a contura o mai bună idee de colaborare între şcoală, părinţi şi comunitate. În cadrul acestui proiect sunt cuprinse  şase unităţi de învăţământ din judeţ: Şcoala Gimnazială „I.C. Lăzărescu” Ţiţeşti,  Şcoala Gimnazială Nămăeşti,  Şcoala Primară Troislav Miceşti, Şcoala Primară Păuleasca Miceşti, Şcoala Gimnazială Mihăeşti şi Şcoala Gimnazială Bughea de Sus. Campania urmăreşte, printre altele, şi  formarea  unei  „reţele comunitare în prevenirea şi combaterea abandonului şcolar”, care implică un parteneriat între şcoală, primărie, poliţie, jandarmerie, biserică.

Situaţia absenţelor din unităţi şcolare cu un important număr de elevi de etnie rromă la sfârşitul semestrului I


Nr.
crt.    Unitatea de învăţământ              Absenţe nemotivate

1    Şcoala Gimnazială Vrăneşti                                   3383
2    Şcoala Gimnazială „I.C. Lăzărescu”Ţiţeşti                 8296
3    Şcoala Gimnazială Nămăeşti                                   4524
4    Şcoala Primară Gura Pravăţ                                     550
5    Şcoala Gimnazială „Iosif Catrinescu” Dragoslavele        5565
6    Şcoala Primară Troislav Miceşti                                    760
7    Şcoala Primară Păuleasca Miceşti                          1500
8    Şcoala Gimnazială „C-tin Brâncoveanu” Ştefăneşti        5278
9    Şcoala Gimnazială Nr.1 Schitu Goleşti                  3402
10    Şcoala Gimnazială „Petre Tudose” Mălureni            7042

Dumitru Voicu, primarul comunei Miceşti: “În 20 - 25 de ani, 30% dintre primari vor fi de etnie rromă”

Primarul comunei Miceşti, Dumitru Voicu, a pledat, la rândul său, pentru acordarea unei atenţii  mai mari comunităţilor de rromi, despre care spune că sunt tot mai numeroase. Voicu a taxat absenţa primarului Tudor Pendiuc şi a altor edili ai localităţilor argeşene de la şedinţa grupului mixt pe problemele rromilor şi a cerut autorităţilor judeţene măsuri concrete pentru culturalizarea populaţiei rrome.
“Majoritatea comunelor care au şcoli cu absenteism foarte mare sunt comune care au populaţii mari de rromi (…). Dacă noi nu facem front comun astfel încât să conştientizăm părinţii să trimită copiii la şcoală, nu rezolvăm nimic.  Uitaţi-vă ce vă spun eu aici: în România, în 20-25 de ani, peste 30% dintre primari vor fi de etnie rromă. Problema rromilor este europeană. Dacă noi nu culturalizăm această etnie prin şcolarizare, vă spun că va fi rău!”, a explicat Dumitru Voicu, primarul comunei Miceşti.
Cristina Stancu


Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea