Asocierea Publitrans - Girexim - CNCD, din nou în atenţia DNA
Luni, 11 Martie 2013 00:00
Direcţia Naţională Anticorupţie Piteşti a luat încă o dată la verificat respectarea prevederilor legale în asocierea Publitrans –Girexim-CNCD, analizând din nou documentaţia pentru desemnarea operatorului economic în vederea asocierii în paticipaţiune, caietul de sarcini, oferta tehnică şi financiară, dar şi alte documente ce au stat la baza unui contract cusut cu aţă albă, păgubos pentru municipalitate - deşi rentabil pe hârtie - ca urmare a pompării unor subvenţii de la Bugetul Local al Municipiului Piteşti.
Suspiciunile legate de faptul că atribuirea contractului s-a făcut prin încălcarea condițiilor impuse de Caietul de Sarcini nu sunt de ieri, de azi, mai ale că unele clauze contractuale s-au modificat, la vedere, pe parcurs. DNA Piteşti îşi reîndreaptă atenţia asupra licitației care a stat la baza acestui contract, licitaţie ce a fost câștigată pentru un consum asumat de 23 litri la suta de kilometri şi majorat ulterior.
“Acum DNA Piteşti verifică dacă s-au respectat prevederile legale privind încheierea contractului de asociere, documentaţia pentru desemnarea operatorului economic în vederea asocierii în paticipaţiune cu SC Publitrans SA, caietul de sarcini, oferta tehnică şi financiarăa etc.”, precizează consilierul local Mariean Neacşu.
Povestea asocierii a bătut la ochi încă de la începuturile sale. Oferta financiară a asociaţiei CNCD- GIREXIM cuprindea un număr de 80 de autobuze marca BMC250 SLF, în valoare de 13.600.000 de euro, fără TVA. Oferta tehnică prevedea autobuze cu podea coborâtă 100% pentru transport urban de călători BMC BELDE 250 SLF, iar printre caracteristicile tehnice ale acestor autobuze se menţiona şi consumul de combustibil scăzut, de 23 litri/100 km (conform anexei nr.1). De remarcat este faptul că, pentru un consum de 23 litri/100 km, se acordau 20 de puncte la evaluarea ofertei, iar pentru un consum mai mare de 32 litri/100 km se acordau 0 puncte.
“Din comisia de evaluare a ofertelor (HCL 271/1.07.2007- anexa 2) au făcut parte şi următorii consilieri municipali: Codrescu Gheoghe, Florea Daniel şi Gentea Cristian, iar din comisia de soluţionare a contestaţiilor au făcut parte ( HCL nr 319/14 08.2007 anexa 3): Oprea Gheorghe, Perianu Radu şi Moiceanu Gheorghe. Cele două comisii au fost completate cu specialişti din cadrul Primăriei Piteşti, prin dispoziţie a primarului şi cu specialişti din cadrul SC Publitrans 2000 S.A.. În urma evaluării ofertelor, a fost declarată câştigătoare asocierea CNCD – Girexim, și datorită consumului redus de combustibil de 23 litri/100 km, pentru care s-au primit 20 de puncte. Interesant este faptul că, după câştigarea licitaţiei, CNCD-Girexim vine şi informează că autobuzele nu pot realiza un consum de 23 litri/100km, consumul fiind mult mai mare, de 31 litri motorină/100km (conform anexei 4). Totuşi, contractul de asociere dintre SC Publitrans 2000 SA şi CNCD - Girexim s-a încheiat, acceptându-se consumul de 31 litri/100 km. Deoarece oferta iniţială prevedea 23 litri/100 Km, considerăm că era legal să fie anulată licitaţia iniţială şi să fie organizată o nouă licitaţie.” mai spune Mariean Neacşu.
Minusuri acoperite cu subvenţii
Pe lângă faptul că cele 80 de autobuze au fost, de fapt, plătite în cea mai mare parte cu bani publici, în condiţiile în care, la fel de bine, ar fi putut fi achiziționate în leasing de Publitrans și acum ar fi fost ale Consiliului Local, culmea, această asociere este, teoretic, profitabilă. Asta, în condiţiile în care bugetul local pompează, prin subvenţiile acordate, sume uriaşe pentru funcţionarea sa.
“Doresc să informez că subvenţiile anuale primite de CNCD-Girexim de la Primăria Piteşti pentru transportul public de călători au fost la un nivel foarte ridicat, la aceasta contribuind şi consumul de motorină foarte mare care a fost acceptat. Vom urmări cum DNA Piteşti va soluţiona acest caz destul de sensibil” adaugă consilierul local PP-DD, care trage din nou un semnal de alarmă vizavi de asocierea, în esenţă una păguboasă pentru municipalitate, deşi s-a reuşit găsirea unei formule de calcul care s-o transforme într-una aparent profitabilă. Era şi nevoie de o asemenea formulă, căci în clauzele contractuale se prevede că această asociere încetează în momentul în care nu mai este profitabilă
Cu alte cuvinte, profit se obţine, dar pe seama subvenției, subvenție care, dacă nu s-ar acorda de la bugetul local pentru transportul public de călători, asocierea ar fi pe minus. Dar cum subvenția este reglementată printr-un act normativ şi cum există o formulă de calcul a acesteia, menită să acopere diferența dintre cheltuieli și venituri, lucrurile par foarte în regulă. Doar că, de-a lungul anilor, cheltuielile au crescut permanent, iar veniturile s-au micșorat. Diferrența dintre ele, în creştere, a condus la o subvenție mai mare pe care asociaţia a tot încasat-o. Cum şi amortizarea se include la cheltuieli, s-au grăbit cumva lucrurile şi în acest sens Amortizarea s-a realizat în patru ani de zile, în condițiile în care specificația autobuzelor prevede o durată de viață de 13 ani. Cu autobuzele deja amotizate în primii 4 ani, înţelegem şi noi de ce următorii ani nu pot fi decât profitabili pentru această asociere. Cristina Stancu
Click AICI pentru vizualizarea unei anexe a contractului cu Girexim.