În multe comune din Argeş, asistenţii persoanelor cu handicap nu şi-au mai primit indemnizaţiile de astă–vară
Luni, 09 Decembrie 2013 00:00
# Primarii ridică din umeri şi spun că nu mai au fonduri. Deşi autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să prevadă şi să garanteze în bugetul local sumele din care se suportă salarizarea și celelalte drepturi cuvenite asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap, în realitate lucrurile se mișcă doar acolo unde se şi vrea. Primăriile aşteaptă alocările de la finanţe şi arată cu degetul spre bugetul de stat, iar aceşti oameni îşi cerşesc drepturile şi stau cu lunile la mila autorităţilor care le ignoră. Cei mai mulţi au ajuns cu jalba la porţile Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie
Socială, iar ca o ironie parcă, agenţia le face, din când în când, primarilor câte o “recomandare” pentru plata respectivelor sume restante. Un fel de joc “noi ne-am făcut treaba!”.
Elena Aurora Deaconu este unul dintre sutele de “beneficiari” de indemnizaţii care nu şi-au mai primit banii din vară. Femeia este nu doar mama, ci şi asistentul personal al unei fetiţe cu handicap grav. Potrivit Legii 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, “asistentul personal al persoanei cu handicap grav are dreptul la salariu de bază, spor de vechime şi la alte sporuri aferente, acordate în condiţiile legii”.
Primăria Tigveni, cea de care aparţine femeia, a efectuat ultima plată a drepturilor salariale în data de 9 iulie 2013 (indemnizaţia aferentă lunii iunie). De atunci, Elena Aurora Deaconu n-a mai văzut nici un leu.
“Începând cu luna iulie 2013, nu s-a mai efectuat plata drepturilor salariale cuvenite asistenţilor personali întrucât s-au epuizat fondurile alocate în acest sens. În vederea remedierii situaţiei, Primăria Tigveni a solicitat în scris Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Argeş alocarea sumei necesare pentru plata asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap, pentru întreaga perioadă respectiv iulie, august, septembrie, octombrie, noiembrie, decembrie 2013”. Aşa sună răspunsul “liniştitor al autorităţilor locale de la Tigveni.
Elena Aurora Deaconu s-a adresat Asociaţiei de Sprijin a Copiilor cu Handicap Fizic din România care, la rândul său, a semnalat cazul Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi inspecţie Socială, care a şi formulat un răspuns: „prin procesul-verbal de control nr. 17690/14.10.2013, inspectorii sociali din cadrul Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi inspecţie Socială Argeş au formulat recomandarea ca Primăria Comunei Tigveni să soluţioneze acordarea drepturilor salariale cuvenite asistenţilor personali, începând cu luna iulie 2013, în termen de 30 de zile de la data încheierii procesului-verbal de control”.
Numai că, iată, suntem în decembrie, iar “recomandarea” nu şi-a produs efectele şi nimeni nu se întreabă cu ce trăieşte femeia care are în grijă un copil cu handicap.
Cazul Elenei Deaconu nu este, evident, unul singular. Printr-o situaţie aproape trasă la indigo trece şi Maria Doru din comuna Băbana care primeşte de la primăria localităţii doar promisiunea că poate, poate, în 2014 se vor găsi soluţii şi pentru plata indemnizaţiei sale restante. Iată cum sună răspunsul transmis “cu consideraţie” de Primăria Comunei Băbana:
“În şedinţa ordinară din data de 29.10.2013, la iniţiativa domnului primar, s-a discutat cererea dumneavoastră (…), stabilindu-se amânarea cererii, întrucât în plafonul de fonduri pe care îl prevede Bugetul pe 2013 nu sunt prevăzuţi bani, existând garanţia că în anul 2014 plafonul să se mărească”
Cine nu-şi face treaba?
Problema alocării fondurilor destinate plăţii salariilor asistenţilor personali şi indemnizaţiilor persoanelor cu handicap grav este reglementată de Legea Bugetului de Stat pe anul 2013 care prevede că plata asistenţilor personali (sau indemnizaţia lunară pentru persoana cu handicap grav - care se acordă în cazul în care aceasta nu beneficiază de asistent personal) se suportă din bugetul primăriei, prin intermediul sumelor alocate de la bugetul de stat.
În cazul în care consiliile locale ale localităţilor în care domiciliază persoanele cu handicap grav nu au obţinut sumele prevăzute de respectiva lege, acestea au obligaţia de a aloca sume din bugetele constituite la nivel local.
Ulterior, sumele alocate în această direcţie se recuperează, direcţiile judeţene ale finanţelor publice fiind cele care dispun alocările necesare pentru toate primăriile din judeţ, în funcţie de solicitările existente din partea acestora.
Realitatea e că, deşi în teorie sunt prevăzute soluţii şi pentru situaţia în care alocările de la bugetul de stat întârzie, în practică problema este plimbată între primării şi finanţe, spre disperarea celor care nu-şi cer decât drepturile.