Apă Canal se împrumută 11,8 milioane de euro de la BERD ca să extindă şi să reabiliteze infrastructura de apă

# Cristian Gentea, mandatat să reprezinte C.L. Piteşti  pentru semnarea contractului de finanţare cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare – S.C. Apă Canal. Este  vorba de o lucrare  care, teoretic, ar trebui să ducă la eficientizarea operatorului  şi împlicit reducerea tarifelor practicate.  Efectele investiţiei demarate se vor vedea însă abia din 2016. Până atunci, clienţii Apă –Canal asistă neputincioşi, aşa cum s-au obişnuit,  la creşterile de tarif ale furnizorului  de apă şi servicii de canalizare.
Cristian Gentea, cel care, prin hotărâre de consiliu local, a fost mandatat să reprezinte CL Piteşti la semnarea contracrul de finanţare  s-a deplasat  la sfârşitul săptămânii trecute la sediul BERD împreună cu primarul Tudor Pendiuc şi directorul  direcţiei Tehnice a Apă Canal, Ion Decher.  Misiunea delegaţiei piteştene a  fost aceea de finaliza demersurile pentru finanţarea proiectului “Extinderea şi reabilitarea infrastructurii de apă  şi apă uzată în judeţul Argeş” implementat de Apă Canal,  în calitate de  operator  regional,  cu srijinul ADIA. Proiectul regional a fost aprobat de către Comisia Europeană şi Ministerul Mediului în decembrie 2011, iar contractul a fost semnat în ianuarie 2012.  Este vorba despre un proiect a cărui valoare se ridică la 99,7 milioane  Euro, finanţat din Fondul de Coeziune, bugetul naţional, bugetul local şi din contribuţia Apă - Canal, a cărui durată de implementare este de 47 de luni.
Pentru partea sa de cofinanţare Apă Canal are nevoie de acest împrumut de 11,8 mil. de euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi dezvoltare, credit garantat de municipalitate.

Investiţia nu ajută buzunarul clientului

Investiţia va duce la extinderea reţelei de apă şi canalizare şi la eficientizarea activităţii  operatorului local, un motiv suficient ca piteştenii să spere la o reducere a tarifelor plătite către Apă Canal.
Primarul  Tudor Pendiuc spune însă că, deocamdată, societatea comercială nu poate micşora tarifele nici dacă ar vrea, din cauza unor prevederi stipulate în contractul de finanţare.
“Abia de la 1 ianuarie 2016, când vom scăpa de chingile memorandumului, vor putea scădea şi tarifele”, explică Tudor Pendiuc.
Până una-alta,  din culisele managementului S.C. Apă Canal continuă să iasă la iveală  amănunte  care justifică oarecum împovărarea clienţilor cu tarife majorate în mod nejustificat.

***

Acuzaţiile care vizează perioada în care la conducerea Apă-Canal s-a aflat Gelu Mujea

Cel mai recent raport al Curţii de Conturi arată, pentru perioada 2008-2012, o serie de nereguli în activitatea societăţii comerciale aflate în subordinea Consiliului Local Piteşti, care a majorat nejustificat tarifele la apă pentru consumatori. Potrivit raportului, externalizarea unor activităţi ale operatorului către firme afiliate a condus la majorarea costurilor de operare, precum şi a celor legate de realizarea activităţilor de investiţii, întrucât funcţionarea agenţilor economici afiliaţi a implicat un plus de resurse faţă de condiţiile financiare anterioare.
În acelaşi raport se arată că S.C. Apă Canal a efectuat o serie de cheltuieli nejustificate printre care şi efectuarea unor plăţi pentru servicii de consultanţă juridică, deşi în cadrul societăţii exista un departament specializat în acest sens şi a transferat nejustificat sume uriaşe către casele de avocatură.
„În perioada 2008 - 2012, operatorul zonal S.C. Apă - Canal 2000 SA Piteşti a utilizat ineficient resursele colectate din realizarea obiectului de activitate, după cum urmează: au fost contractate şi plătite servicii de asistenţă juridică de mare an-vergură, în condiţiile în care operatorul a avut prevăzut şi aprobat, pe toată perioada auditată, compartiment cu atribuţii în acest sens. Astfel, numai în două cazuri de contracte derulate în perioada menţionată au fost plătite servicii de asistenţă juridică în valoare totală de 1.986 mii lei“, se arată în raportul care vorbeşte şi despre  achiziţionarea a  şase autoturisme de teren, în valoare de 436 mii lei, deşi potrivit restricţiilor instituite de actele normative  privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice, aceste operaţiuni erau interzise.

De ce am plătit  mai mult decât trebuia?

Explicaţia vine din acelaşi raport.  „Tarifele practicate de opera-torul S.C. Apă - Canal 2000 SA Piteşti în perioada 2008 - 2012, la nivelul municipiului Piteşti, au înregistrat următoarea evoluţie: tariful la apă a crescut de la 1,86 lei/mc (inclusiv TVA), în anul 2008, până la 3 lei/mc (inclusiv TVA), în anul 2012, respectiv de 1,61 ori; tariful la canalizare a crescut de la 1,68 lei/mc (inclusiv TVA), în 2008, până la 2,64 lei/mc (inclusiv TVA), în anul 2012, respectiv de 1,57 ori. Din analizarea costurilor, atât din punct de vedere al conformităţii cu prevederile legale, cât şi al dimensionării şi oportunităţii menţinerii lor în tarifele practicate, au rezultat următoarele: operatorul nu a luat măsuri pentru reducerea pierderilor de apă din sistemul de alimentare cu apă, în condiţiile în care realizarea acestui obiectiv repre-zenta o prioritate, conform art. 11, alin. 2, din Legea Nr. 241/2006 a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, cu modificările şi completările ulterioare; cota pierderilor de apă din sistem inclusă în tarif nu a fost supusă analizei şi aprobării autorităţii administraţiei publice locale, fapt ce a determinat menţinerea sau majorarea acesteia în tarifele practicate în perioada 2008 - 2012; operatorul SC Apă - Canal 2000 SA Piteşti a majorat nejustificat, în perioada 2008 - 2012, tarifele pentru serviciile de apă şi canalizare practicate prin includerea unei cote prelevate pentru fondul de întreţinere, înlocuire, dezvoltare (IID), în condiţiile în care sumele necesare constituirii acestui fond se asigură de UATM Piteşti, potrivit reglementărilor legale în vigoare; nu au fost luate măsuri pentru întocmirea documentaţiei în temeiul căreia să fie solicitată aprobarea au-torităţii administraţiei publice locale de utilizare la facturare a cotei de 95%, din apa de consum livrată, pentru stabilirea cantităţii de apă uzată evacuată de utilizatorii casnici“, se mai precizează în raportul Curţii de Conturi.
Realitatea e că, deşi vina planează asupra fostei conduceri, tarifele n-au mai revenit niciodată la valori  justificate, iar cetăţeanului  de rând nu-i prea pasă cine e autorul moral al furtului din buzunarul său, atâta vreme cât lucrurile  nu se şi îndreaptă.
Material realizat de Cristina Stancu

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea