INCDBH Ștefănești spune stop furtului de imagine!
Miercuri, 14 Mai 2014 19:59
# Luna trecută, Institutul a înregistrat la OSIM marca sub care produce vinul. Cei care până acum profitau de brandul Institutului pentru a vinde ca vin nobil de Ştefăneşti orice licoare produsă care pe unde vor trebui să se gândească de două ori înainte de a-şi îmbutelia şi eticheta înşelător marfa, pentru că, de la înregistrarea mărcii la OSIM de către INCDBH Ștefăneşti, au de suportat rigorile legii concurenţei.
Dincolo de vechiul management ce s-a dovedit a fi păgubos pentru Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Biotehnologii în Horticultură
Ștefănești, căderea renumitului brand local a fost cauzată şi de concurenţa neloială a celor care au ştiut să profite de renumele vinului obţinut de pe aceste podgorii. Celebrele vinuri Fetească Albă, Fetească Neagră, Merlot, Fetească Neagră, Cabernet Sauvignon, Burgund Mare, Tămâioasă Românească, Muscat Ottonel şi nu numai produse aici au început să fie privite cu suspiciune prin ’90, când mai mulți băieți deștepți au trecut la îmbutelierea, sub eticheta brandului local, a unor vinuri proaste, achiziționate la vrac de la producători obscuri și vândute ca vinuri nobile de Ștefănești, cu buna ştiinţă a celor care trebuiau să prevină tocmai aceste lucruri. Practica a funcționat nestingherită cel puţin 10 ani şi a avut ca efect, pe de o parte, dezamăgirea consumatorilor și, pe de altă parte, pierderi uriaşe pentru institut, care s-au repercutat în datorii uriașe, cauzate şi de managementul prost, cum aminteam anterior. Unitatea a fost executată silit de AVAS, a pierdut instalaţia de îmbuteliere semiauatomată, astfel că producţia s-a redus de la 8000, la 600 de sticle pe oră în prezent. Toate acestea au băgat institutul în colaps, iar eforturile de redresare ce au urmat au fost încetinite de propagarea efectelor acestor practici.
În sfârşit, marcă înregistrată
După 24 de ani de la începutul declinului acestui brand, conducerea INCDBH Ștefăneşti a înregistrat, în sfârşit, la OSIM, această marcă, un demers care ar trebui să reducă din concurenţa neloială ce se mai face încă vinurilor produse pe aceste podgorii.
„Brandul nostru este, de două săptămâni, înregistrat la OSIM şi cred că asta ne va ajuta să evităm problemele cauzate de confuzii. Am observat cu toţii că pe piaţă există oportunişti şi era nevoie de aşa ceva. Sunt la Ştefăneşti şi două-trei firme serioase, pentru care am tot respectul, şi care au pe eticheta vinurilor pe care le îmbuteliază denumirea acestei localităţi. De acum nu se vor mai crea confuzii, pentru că noi avem marca noastră, protejată de lege”, spune Constantin Tănăsescu, directorul INCDBH Ștefăneşti.
Tensiuni cu SC Comaliment Titan
Institutul a avut un contract de vânzare vinuri cu SC Comaliment Titan, contract care, explică directorul INCDBH Ștefăneşti, n-a funcţionat în termenii stabiliţi.
“Trebuiau respectate nişte condiţii, trebuia realizat un target, astfel beneficiau de un discount, conform contractului. Am descoperit că vindeau sub preţul institutului, ceea ce, din punctul nostru de vedere, înseamnă concurenţă neloială. I-am atenţionat, iar acum suntem în relaţii tensionate. Avem la ei nişte cisterne în care ne ţineam vinurile şi vrem, încet, încet, să eliminăm aceste relaţii de închiriere, mai ales că, de fapt, contractul a expirat. Mai avem o cantitate de vin în nişte cisterne, iar pentru aceasta sperăm să reuşim o renegociere în condiţii reciproc avantajoase”, mai spune conducerea institutului.
Avem vin, n-avem cui să-l vindem
La ora actuală, la INCDBH Ștefăneşti funcţionează o linie de îmbuteliere de 600 de sticle pe oră, o capacitate de 13 ori mai mică decât cea a instalaţiei de îmbuteliere semiauatomată executată de AVAS în 2007-2008. Chiar şi aşa, actuala instalaţie nu funcţionează la întreaga capacitate, pentru că ritmul vânzărilor este mic.
”Dacă am exploata-o la maximum, 20 din 20 de zile lucrătoare, s-ar putea îmbutelia 12 mii de sticle pe lună, dar degeaba am face-o, pentru că n-avem cui să vindem atâta vin. Desfacerea o facem prin magazinul nostru de aici şi prin cel din Bascov şi încercăm să mai deschidem unul în Piaţa Ceair. Dacă vom reuşi, abia atunci vom putea vorbi de folosirea întregii capacităţi”, explică directorul Constantin Tănăsescu.
Intrarea în hipermaketuri, un vis prea îndepărtat
De pătrunderea în marile lanţuri de magazine, nici vorbă, deocamdată. De ani buni, cu vinurile de Ștefănești, cândva premiate pentru calitate, se încearcă intrarea în hipermarketuri. Fără succes însă, pentru că linia de îmbuteliere neperformantă nu asigura condiţiile pretinse de aceste magazine.
“Acolo, condiţiile sunt draconice, taxele sunt mari iar noi nici n-am avea, deocamdată, puterea să aprovizionăm aceste magazine în ritmul cerut de ele. Poate pe viitor să reuşim să intrăm în marile centre locale”, mai spune conducerea INCDBH Ștefăneşti.
INCDBH Ştefăneşti a dat în judecată AVAS
“Anul 2014 este unul foarte greu pentru institut, din cauza crizei care se resimte puternic, iar noi avem de făcut, lună de lună, un efort bugetar de două miliarde de lei, din care un milliard salariile şi încă aproape un miliard către bugetul de stat. Nu e uşor ca lună de lună să faci două miliarde, în condiţiile în care vinul nu se vinde. În plus, mai e şi ameninţarea AVAS-ului”, a declarat , penru Atitudine în Argeş, Constantin Tănăsescu, directorul INCDBH Ştefăneşti.
Reamintim că Autoritatea pentru Valorificare Activelor Statului a început, recent, demersurile pentru executarea silită a INCDBH Ştefăneşti, după ce, în 2007, a lăsat unitatea fără linia de îmbuteliere, achiziţionată cu un credit garantat de stat. “La rândul nostru am dat în judecată AVAS, şi am câştigat la Judecătoria Piteşti, numai că autoritatea a făcut recurs şi suntem în continuare pe rolul instanţei, cu ameninţarea deasupra capului”, explică ing. Constantin Tănăsescu.
Cristina Stancu