Inspecția trece, combinația merge. Conducerea rămâne!

# Uluitor! Se întâmplă la DJST Argeș, sub ochii blânzi ai autorităților! # Ella Dinu, persoană împuternicită cu efectuarea controlului financiar preventiv: ”Răspunderea pentru corectitudinea documentelor nu îmi revine mie.... Sunt niște mizerii...”

Rar mi-a fost dat să văd un exemplu atât de clar despre cum să furi, senin, și să nu ți se întâmple nimic. Proceduri de manual care, odată dezvăluite, în cazul în care autoritățile stau, ca până acum, cu mâinile în sân, vor fi repetate. Mai mult, vor fi învățate și de alții, pentru că, iată, cel mai ușor este să furi

de la stat. Pentru că statul nu se apără, iar atunci când o face, o face atât de firav încât parcă invită pe inițiatori să o facă din nou. Paranteză: Scufița Roșie, ajunsă în pădure, la întâlnirea cu lupul îi spune acestuia că o să țipe puțin la primul viol din cele patru-cinci care vor urma. Lupul, nedumerit, spune că i-a trecut prin gând să o violeze, însă cel mult o dată. Scufița ripostează: lupule, păi numai de atât ești tu în  stare? Vei vedea că poți să mă violezi în mod repetat...

Ei bine, în cazul nostru Scufița Roșie este chiar statul. Mai concret o instituție a statului,  Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Argeș, instituție violată financiar, în mod repetat, de cei care o conduc. Prin pădurea democrației, desigur. După pauze scurte, violul se repetă, iar instituția noastră stă, fără să țipe, sub privirile aproape aprobatoare ale pădurarului. Care doar îi spune, când și când, lupului să înceteze. Pădurar care nu are pușcă, iar lupului, violator și actor principal, nu îi mai este, demult, frică de el.

Al doilea raport de control în doi ani succesivi. Concluzia, aceeași: se fură ca-n codru!

Nou născutul raport de control al Corpului de Control al Ministerului Tineretului și Sportului, la prima impresie, a părut copiat după raportul de anul trecut. Numeroase nereguli, numeroase abateri, scăpări, forțări. O amplă anchetă jurnalistică sufocată de lipsa de profesionalism și de proasta organizare, la acea dată, la vârful instituției ministeriale. Totul a pornit de la o sesizare care, printre altele, semnala și faptul că în taberele (centrele de agrement) din subordinea DJTS Argeș nu se facturează cazarea. Se facturează, umflate, serviciile de masă, pentru că,  din profitul acestora, o bună parte o ia... un particular!
Echipa ministerului vine, mai întâi, să ceară acte și să anunțe un control serios. Ce probă mai mare se amatorism se putea da decât aceasta? Adică, vedeți, măi, că venim să verificăm dacă nu cumva furați!. Ei bine, deși s-a lucrat febril la acte, la venirea echipei de control unele lucruri nu au putut fi ascunse. Pentru o informare cât mai exactă, și pentru că FURTUL ESTE LIMPEDE CA ZIUA!!!, mai jos nu vom face altceva decât să cităm din filele raportului întocmit în urma controlului:
”Din verificările efectuate s-a constatat că în perioada 01-03 mai 2015 au fost cazate și au servit masa două grupuri și anume:
• La C.A. Corbeni au fost cazate și au servit masa timp de două zile un număr de 42 persoane aparținând Casei de Cultură a Studenților Pitești
• La C.A. Nucșoara au fost cazate și au servit masa un număr de 24 de persoane, respondabil de grup fiind persoana particulară Duță Mihai
Echipa de control a solicitat conducerii să pună la dispoziție notele de comandă în baza cărora au fost efectuate aceste servicii de cazare și masă, eventual contracte. S-a constatat că în cadrul instituției nu au existat în timpul controlului niciunul din documentele solicitate.
De asemenea, atât la C.A. Corbeni cât și la C.A. Nucșoara nu există un Registru de evidență a persoanelor cazate.”

Facturile emise nelegal au fost, cu seninătate, anulate chiar în timpul controlului! Și s-au emis unele noi, bune!

Cele ce urmează în constatările Corpului de Control sunt, de fapt, evidențieri ale acțiunilor băieților deștepți. În mijlocul unui film cu proști. Iată de ce:
”Pentru beneficiarul de servicii CCS Pitești a fost emisă factura nr. 340/30.04.2015. În conținutul acestei facturi se specifică ”CV. prestări servicii Centrul de Agrement Corbeni din cadrul acțiunii Gale studențești”. Valoarea totală a facturii este de 4.620 lei, TVA inclus
........ Din cele prezentate mai sus, rezultă nefacturarea serviciilor de cazare de către DJTS Argeș....”
Și acum, dragi plătitori de taxe și impozite și susținători ai sportului, urmează bomboana pe colivă:
”Pentru grupul de studenți cazat la C.A. Corbeni, în timpul controlului, șeful de serviciu Vișan Florean a procedat din proprie inițiativă la stornarea facturii cu nr. 340/30.04.2015 emisă de către DJTS Argeș și refacerea acesteia, fiind evidențiate distinct serviciile de cazare și masă, aceasta fiind semnată și însușită de către conducerea Casei de Cultură a Studenților din Pitești. A fost emisă factura nr. 0578/29.06.2015 în cuprinsul căreia au fost înscrise serviciile care au fost efectuate (cazare 1.464,96 lei și 3.155,04 lei masă), aceasta fiind semnată și însușită de către CCS Pitești, pentru un număr de 42 de persoane”.
Mai pe românește, prinși asupra faptului, autorii s-au deranjat cât să arate buna lor credință și au refăcut actele așa cum trebuia, cât să câștige și statul ceva. Situația s-a copiat la indigo și în cazul celei de-a doua tabere, desfășurată în același week-end:
”Aceeași situație se regăsește și la întocmirea facturii nr. 338/30.04.2015 în valoare totală de 1320 lei emisă beneficiarului de servicii Duță Mihai, pentru grupul de persoane care și-au petrecut week-endul din 01-03 mai 2015 la Centrul de Agrement Nucșoara, pentru care nu s-a încasat contravaloarea cazării. ............
De asemenea, din proprie inițiativă pentru grupul cazat la C.A. Nucșoara, în timpul controlului, domnul Vișan Florean, din proprie inițiativă a emis factura de rectificare nr. 0577/29.06.2015, în valoare de 1320 lei. În factură s-a menționat valoarea cazării în sumă de 627,84 lei și valoarea mesei în sumă de 692,16 lei.”

Bio, ce naiba, doar piept de curcan. Bagă! Bagă! Bagă bani! Bagă bani!...

Lumina cu privire la toate aceste combinații se aprinde undeva în pagina 10 a Raportului Corpului de Control, unde sunt prezentați termenii în care se prestează serviciul de masă în unitățile aparținând DJST Argeș, serviciu externalizat către un serelist:
”... Cu toate aceste neajunsuri, conducerea DJST Argeș a considerat oportun încheierea unui nou contract cu I.I, Rădulescu Marinela pentru anul 2015. ...
La baza încheierii acestor contracte pe 2015, la fel cum s-a procedat și cu cele încheiate în anii anteriori, au stat fundamentări făcute de compartimentul financiar-contabilitate. Astfel, s-a prevăzut un prag de 35.000 lei (în cazul depășirii pragului, prestatorul primea un procent de 11% din total vânzări), prag care s-a dovedit a fi nerealizabil. În situația în care acest prag nu era atins, beneficiarul se obligă să plătească suma de 3800 lei lunar către prestator. Aceste clauze pot fi considerate ca neavantajoase pentru beneficiar, în mod deosebit în perioada de iarnă (utilități mari, încasări mici) și avantajoase pentru prestator care îi asigură continuitatea activității în orice condiții (chiar și la încasări de 1 leu).”

Mai simplu spus, cu cât vinde mai multă mâncare, cu atât sereleul lipit de DJST Argeș câștigă mai mult. În aceste condiții, nefacturarea serviciilor de cazare de peste 2.000 lei într-un sigur week-end, duce la două ipoteze, ambele catastrofale pentru instituția condusă de directorul Achimescu:
• S-a facturat numai masă pentru depășirea pragului de 35.000 lei și, astfel, umflarea artificială a ”prestărilor” duce la încasarea unei sume mai mari
Sau (și cel mai probabil)
• S-a facturat numai masă, cu acte în spate, și s-a plecat cu mâncarea în spate. Adică achiziționezi mâncare de 4.600 lei, o facturezi pe toată, după care iei mâncare de peste 2.000 lei (cât valora cazarea) și faci ce vrei cu ea. În principiu, o mănânci acasă, sau la o cantină, undeva, cu prietenii. Dar asta este o altă discuție...
Din lipsă de informații noi, ca jurnaliști, nu putem decât să lansăm niște supoziții. Raportul Corpului de Control al Ministerului Tineretului și Sportului are grijă să menționeze, însă, chiar în ultimul rând: ”Pentru faptele realizate la punctul nr. 1 (cel cu cazările, n.r.) din sesizare și din prezentul raport, propunem sesizarea organelor abilitate.”
Foarte bine, doar că și în concluziile Raportului din 2014 erau specificate niscai propuneri, cum ar fi:
• ”Pentru neregulile constatate în legătură cu întocmirea documentaţiei aferente plăţilor unor premii şi indemnizaţii de arbitraj care au creat suspiciuni asupra realităţii şi legalităţii sumelor plătite,şi prejudiciul constatat la alimente, propunem conducerii MTS înaintarea prezentului raport de control la organele Direcţiei Naţionale Antifradă;”
• ”Pentru neregulile constatate în ceea ce priveşte modul de efectuare al achiziţiilor publice, propunem înaintarea prezentului Raport de control la Autoritatea Naţională pentru Reglementara şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice.”

Se pare că, parțial, chiar s-au formulat documente către organele de cercetare, însă până în momentul de față nu se cunoaște stadiul anchetelor întreprinde de aceste organe.

Ella Dinu, împuternicită cu efectuarea controlului financiar preventiv: ”Răspunderea pentru corectitudinea documentelor nu îmi revine mie.... Sunt niște mizerii... cum sunt despicate și răs-despicate...”

Ella Dinu, persoană împuternicită cu efectuarea controlului financiar preventiv: ”Niciun beneficiar de-al nostru nu face contract decât cu noi, nu cu firma care pregătește mâncarea. Contractele se fac direct cu Direcția... Firma are cu noi un contract de prestări de servicii... Nu primește bani de la beneficiarii noștri. E un contract făcut de Direcție cu o firmă care prestează asemenea servicii... La sfârșit de lună se face un calcul, din total se reține o sumă de 11% din sumele destinate mesei. Așa scrie și în raportul de care m-ați întrebat...
# Redactor: În cazul taberei de la Corbeni, ce ne puteți spune? Acolo nu s-au facturat cazări. Nu a fost avantajată, în aceste condiții, firma care a prestat serviciile de masă?
Ella Dinu: Dumneavoastră veniți, cu niște întrebări de presă, la un om de hârtii. Obligația mea este să verific hârtiile, și ce au ele în spate. Dacă ce e în spatele unei facturi justifică întreaga sumă. Că a dormit turistul în stradă, că a dormit în altă parte, că s-a dus la el acasă să doarmă și numai a mâncat la Centrul de Agrement, asta nu e o chestie care ține de contabilitate. Niciodată nu o să vedeți un contabil că se duce la fața locului, să vadă, pentru că el nu are atribuții. Există șef de serviciu și există manager. Ei trebuie să își facă treaba. Fiecare are bucățica lui, conform fișelor de post, organigramei, regulamentului de organizare etc. Mai ales că toate actele ajung la mine în urmă, nu ajung înainte de a se produce evenimentul. În aceste condiții, eu nu pot să verific decât documente. Răspunderea pentru corectitudinea documentelor nu îmi revine mie.... Sunt niște mizerii... cum sunt despicate și răs-despicate...”

***

Opinia avocatului Cătălin Gherzan:”Stornarea facturilor, perfect legală. Data la care s-a făcut stornarea (după trei luni) coroborată cu emiterea altei facturi în care aceeași sumă este diferit distribuită, făcută cu acceptul funcționarului public, poate fi apreciată ca «abuz în serviciu» (fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiunilor de serviciu, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește în mod defectuos.. Dacă însă bunurile pentru care s-au achitat inițial sume de «bani publici» au fost folosite în scopuri personale, și aici ne referim la alimentele achiziționate și nejustificate după stornarea facturii, fapta poate fi încadrată ca «delapidare»”.  
Material realizat de Spiridon Voinescu

 

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea