Dacia vrea să se dezvolte, oficialii însă îi trag frâna. Statul român ar putea anula licitația autostrăzii Pitești-Sibiu

# Motivul? – U.E. ar putea să nu mai finanţeze construcţia Sibiu – Piteşti # Parlamentarii argeșeni, imunizați de câștigarea alegerilor, ridică, probabil, din umeri
De câțiva ani, se tot vorbește de importanța vitală a construirii, cu prioritate, a Autostrăzii Pitești-Sibiu. Campania electorală  de anul trecut a abundant în minciuni, care de care mai sfruntate, cu privire la susținerea proiectului. În timpul promisiunilor, francezii, știind cu cine au de-a face, au mutat o parte a producției în Maroc. Alegerile au trecut, importanța vitală a scăzut. Acum, se vorbește chiar de posibilitatea amânării, pe o perioadă nedeterminată, a investiției, pentru că banii europeni nu sunt siguri. Deşi a insistat ca România să treacă peste Carpaţi cu această şosea, Comisia Europeană ar putea să nu aprobe finanţarea construcţiei. Şi asta pentru că, pe lângă faptul că nu e gata pentru secţiunile din mijloc, studiul de fezabilitate revizuit ar putea să nu primească notă de trecere de la JASPERS, consultantul Bruxelles-ului. Parlamentarii Argeșului s-au bătut, cu toții, cu pumnii în piept că vor susține îndârjit contrucția Autostrăzii. Acum, după alegeri, calculând și perioada îndelungată până la următoarele, nimeni nu se mai agită…

Comisia Europeană insistă ca România să realizeze autostrada Sibiu – Piteşti, segmentul lipsă al Coridorului pan-european Rin – Dunăre. Uzinele Dacia insistă. Turiștii insistă. Toți insistă…

Șoseaua de mare viteză este de o importanță strategică pentru întreaga Europă. Pentru România, nu mai vorbim. Legătura dintre portul Constanța și vestul țării ar putea aduce, imediat, beneficii uriașe economice. Pentru Dacia, cel mai mare exportator al țării, ar însemna o reducere a costurilor de circa 70 de euro/autoturism. "Încă de la începutul negocierilor cu privire la programul de Infrastructură Mare, Autostrada Sibiu – Piteşti a fost identificată ca fiind elementul lipsă al coridorului TEN-T Rin – Dunăre. Aşadar această autostradă reprezintă cea mai mare prioritate de investiţii", a declarat în iunie pentru HotNews comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu.
O lună mai târziu, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la licitaţie pentru proiectare şi execuţie capetele autostrăzii Sibiu – Piteşti, respectiv Sibiu-Boiţa şi Piteşti-Curtea de Argeş.
Semnarea contractelor pentru cele două secţiuni de autostradă este însă condiţionată de aprobarea finanţării de 85% prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM). Comisia Europeană urmează să decidă asupra finanţării proiectului în baza cererii de finanţare pe care o pregăteşte Ministerul Transporturilor. În decizia sa, Comisia Europeană va ţine cont şi de evaluarea JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions), un parteneriat de asistenţă tehnică între trei membri (Comisia Europeană, BEI şi BERD).
Autostrada Sibiu – Piteşti este o parte importantă a Coridorului 4 Pan-European, care traversează ţara de la vest la est. Aceasta este cerută şi de către Dacia - Renault, cel mai mare exportator al României.

Contestație la CNSC a proiectantului, respinsă. România poate anula licitaţia, dacă nu primeşte bani de la UE

Compania de Drumuri poate anula licitaţia pentru construirea secţiunii 1 a autostrăzii Sibiu – Piteşti, dacă Comisia Europeană nu aprobă finanţarea celui mai important proiect de infrastructură rutieră al României, potrivit unei decizii a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).
CNSC a respins pe 25 august solicitarea firmei de proiectare Consitrans de obligare a CNAIR la semnarea contractului cu câştigătorul licitaţiei, chiar dacă nu are asigurată finanţarea.
Capetele viitoarei autostrăzi Sibiu - Piteşti au fost lansate la licitaţie pe 11 iulie, semnarea contractelor pentru construcţia lor fiind condiţionată de aprobarea finanţării prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM).
Pe 31 iulie, firma de proiectare Consitrans a formulat contestaţie la CNSC împotriva documentaţiei pentru secţiunea 1 Sibiu - Boiţa. În replică, reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au argumentat că prin rezervarea dreptului de anulare a licitaţiei, dacă nu este asigurată finanţarea, statul se protejează de eventuale litigii cu constructorii, dar şi de costuri suplimentare.
„Autoritatea contractantă arată că cerinţa trebuie citită şi interpretată în strânsă corelare cu obligația sa de a verifica alocarea bugetară anterior semnării contractului, în virtutea prevederilor art. 14 alin. (3) din Legea 500/2002. Aceasta mai precizează că, în condițiile în care, în urma demersurilor întreprinse, nu se concretizează obținerea fondurilor necesare, și/sau s-a scurs o perioadă îndelungată de la momentul desemnării ofertantului câștigător (inclusiv după finalizarea tuturor contestațiilor) fără a exista perspectiva obținerii fondurilor necesare, iar propunerea financiară a câștigătorului este alterată (prețurile nemaiavând corespondent în realitate și nemaiputându-se susține îndeplinirea contractului în condițiile prevăzute de câștigător în propria sa ofertă), consecința fiind nerealizarea în bune condiții a contractului, atunci își rezervă dreptul de a anula procedura de achiziție publică.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a publicat pe 11 iulie, în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, anunţurile de participare la licitaţie pentru proiectarea şi execuţia secţiunilor 1 şi 5 ale autostrăzii Sibiu - Piteşti.
Valoarea estimată a contractelor pentru proiectarea şi execuţia secţiunilor de la capetele autostrăzii este de 765 de milioane de lei pentru Sibiu-Boiţa (lotul 1 - 13 kilometri) şi 1,83 de miliarde de lei pentru Piteşti - Curtea de Argeş (30 kilometri). Termenele de depunere a ofertelor sunt 17, respectiv 18 octombrie.

În luna mai 2017, la interpelarea unui deputat de Argeș, ministrul Cuc era foarte sigur de finanțarea Autostrăzii

La sfârșitul lunii mai, deputatul PSD de Argeș, Nicolae Georgescu, a depus, la Parlament, o interpelare adresată Ministerului Transportului, în genere domnului ministru Cuc. În interpelare a întrebat ce viziune există, pentru infrastructura rutieră, în perioada următoare. Răspunsul a venit repede, ministerul fiind convins, la acea dată, că are finanțare asigurată atât pentru Autostrada Pitești-Sibiu, dar și pentru Autostrada Pitești-Craiova.
Astfel, în viziunea Ministerului, cele două autostrăzi erau prinse pentru finanțare cu fonduri europene nerambursabile. Între timp, la o distanță de numai trei luni, prin infrastructura cu pricina a început să cânte... cucu`!

Click AICI pentru vizualizarea răspunsului ministrului Transporturilor

 

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea