Salvamontiștii, sabotați de parlamentari

Salvamontiştii care merg la intervenţii stau blocaţi în trafic pentru că parlamentarii se opun ca maşinile lor să fie dotate cu girofar. În urmă cu un an, un camion plin cu militari s-a răsturnat în comuna Dragoslavele, iar atunci salvatorii au ajuns târziu pentru că drumul era plin de semafoare. Se lucra, iar cum salvamontiştii nu au prioritate în trafic, nu au putut trece pe roşu. Şi nici să circule cu viteză prea mare. Mai bine de o oră, victimele au stat în râpă, pentru că echipele de la SMURD şi Ambulanţă nu au avut dotările şi nici pregătirea necesară să coboare.

Salvamontiștii, blocați în trafic

Pe 29 iunie 2017, un camion cu militari ai Batalionului 33 Vânători de Munte Dragoslavele s-a răsturnat într-o râpă în zona Dâmbovicioara. Trei oameni au murit, iar alţi 10 au fost răniţi şi duşi la spitale. Ceea ce nu s-a spus niciodată a fost faptul că victimele au stat în râpă până când au ajuns salvamontiştii, 10 salvatori care veneau din Câmpulung, cel mai apropiat oraş, dar pe o şosea care atunci era în lucru şi era plină de semafoare temporare la care echipele au fost nevoite să aştepte. În acelaşi timp, de la Piteşti au mai plecat alţi 10 oameni, dar care s-au lovit de aceeaşi problemă, semafoarele şi lipsa unui girofar care să le permită să înainteze cu prioritate. Atât de mult au stat blocaţi în trafic, încât, la jumătate drumului, au fost sunaţi de colegii de la Câmpulung să se întoarcă pentru că au scos victimele. Militarii erau rămaşi la 150 de metri în râpă şi a fost nevoie să se coboare cu corzi pentru a putea fi recuperaţi.

Poliţia se opune

Din păcate, nu este singurul exemplu de acest fel, iar şoseaua din Argeş care le ridică multe probleme celor de la Salvamont este Transfăgărăşanul. Vara, când e deschisă traficului, şoseaua este tranzitată de aproape 10.000 de turişti. La una dintre intervenţii, drumul a fost atât de aglomerat, încât salvamontiştii argeşeni au rugat un motociclist să le ia cu el un coleg care să ajungă mai repede la o fetiţă de 7 ani căzută la Bâlea Cascadă. Salvatorii plecaţi cu maşina au parcurs 15 kilometri într-o oră şi jumătate.
„Legislaţia nu este pusă cap la cap în ceea ce ne priveşte pentru că ne dă voie să avem autospeciale, ne numeşte serviciu de urgenţă, dar nu ne lasă să folosim semnale acustice şi luminoase. Prin lege, Salvamontul are obligaţia să transporte victima până la prima unitate sanitară, poate avea o ambulanţă, dar nu una cu girofar, ceea ce nu veţi mai găsi nicăieri în Europa. Proiectul prin care cerem asta a primit mai multe avize negative şi unul pozitiv. S-a opus Inspectoratul General al Poliţiei Române. Acum va fi în plen, iar dacă nu va trece, va rămâne respins pentru totdeauna.”, a declarat Sabin Cornoiu, preşedintele Salvamont România.

IGPR se opune proiectului de lege

Conducerea Serviciului Public de Salvamont Argeş susţine că de o măsură similară este nevoie şi pentru maşinile de intervenţie ale montaniarzilor. În Camera Deputaţilor a fost depus deja un proiect de lege pentru modificarea Codului Rutier, în sensul de a se acorda dreptul Serviciilor Salvamont să folosească girofar şi sirenă pe maşinile de intervenţie. Proiectul de lege a primit avizul comisiilor de specialitate şi a ajuns la plen, acolo unde reprezentanţii Poliţiei s-au opus, considerând că nu este nevoie de aşa ceva. Deputaţii au votat în unanimitate, dar fără acordul IGPR proiectul nu trece.
„Am avut o situaţie cu un olandez sub Vârful Şerbota care părea să aiba un abdomen acut. Era ploaie cu descărcări electrice şi muream şi noi dacă ne duceam acolo pe creastă, aşa că am coborât de la Cota 2000 pe şosea şi apoi am luat-o pe Topolog. Am făcut 5 ore! Un alt caz: o oră şi jumătate pe 15 km de la Cota 2000 la Bâlea Cascadă pentru o fetiţă de 7 ani, cetăţean american. De asemenea, pentru un cetăţean maghiar am făcut 3 ore şi jumătate din Piteşti până la intrarea pe Buda. Este nevoie ca acest proiect să fie adoptat, deoarece noi luptăm să salvăm vieţi şi avem nevoie să ajungem repede la intervenţii”, a declarat Cristian Toma, salvamontist şi sef serviciu al Serviciului Public de Salvamont Argeş.

„Câte înjurături și „frigidere pline” pentru a salva vieți!”

Chiar dacă li se pun piedici la fiecare mișcare, salvamontiștii argeșeni își vor risca în continuare viața. Cristian Toma a mai sesizat faptul că în cazul în care se întâmplă o tragedie tot ei sunt trași la răspundere, chiar dacă nu au mijloacele legale pentru a ajunge la un accident în timp util.
„Numai noi știm prin câte trecem pentru a putea ajunge la caz. Câte înjurături și «frigidere pline» pentru a salva vieți! Câte riscuri asumate! Dar ne vom face datoria de salvatori în continuare chiar dacă unii ne pun piedici! Din cauza unora amintiți mai sus, dacă nu ajungem la timp la accidentat și se întâmplă tragedia, cei care vor da cu subsemnatul vom fi noi. De ce? Le recomand celor din IGPR ca în pauzele dintre cafele, să intre pe pagina Salvamont Romania - dispeceratul național Salvamont, să vadă cine sunt ăștia de la Salvamont și ce fac ei” a mai spus Cristian Toma.
M.M.

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea