Ministerul Transporturilor: „Administrarea Gării din Curtea de Argeș nu poate fi transmisă către municipalitate”
Luni, 14 Ianuarie 2019 21:59
# Pe 18 decembrie, contractul de reabilitare a gării a fost scos din nou la licitație
Compania Naţională de Căi Ferate CFR – SA, prin Sucursala Regională CF Craiova, a scos din nou la licitaţie, pe 18 decembrie, un contract pentru „Reparaţii, reabilitare şi restaurare clădire călători din staţia C.F. Curtea de Argeş (expertiză şi DALI - clădire monument istoric)”. Această licitație este anunțată periodic încă de la sfârșitul anului 2017, însă inutil ținând cont că, până în prezent, nu a existat nicio societate interesată de lucrare. Valoarea estimată a contractului este de 65.500 lei, iar durata lui este 24 de luni din care execuție propriu-zisă două luni.
Primăria Curtea de Argeş a trimis în ultimii ani documentaţii autorităților competente, solicitând ca gara să îi fie dată în administrare, cu asigurarea de a păstra destinaţia clădirii, dar şi cu promisiunea refacerii ei. Răspunsul autorităţilor din Capitală a fost că pentru acest transfer este necesară o hotărâre de Guvern. Recent, se precizează într-un răspuns oficial că transmiterea administrării gării către municipalitate nu poate fi efectuată. O spune chiar Lucian Șova, fostul ministru al Transporturilor, la sfârșitul anului trecut, ca răspuns la o interpelare adresată de către deputatul argeșean Dănuț Bica: „În ceea ce privește transmiterea administrării clădirii gării către Consiliul Local al Municipiului Curtea de Argeș, vă aducem la cunoștință că aceasta nu poate fi efectuată, deoarece clădirea este amplasată parțial pe zona de siguranță feroviară, în ea aflându-se și instalații feroviare”, menționa fostul ministru în decembrie 2018.
Și totuși lipsa de interes din partea autorităților naționale a dus ca Gara Regală din Curtea de Argeș să devină un adevărat pericol. Reamintim că în noiembrie 2018, pompierii argeșeni au fost nevoiți să intervină pentru a degaja mai multe elemente de construcție care erau la un pas să cadă și să accidenteze pe cineva. Gara din Curtea de Argeș, construită în mai puţin de un an, la cererea regelui Carol I, şi inaugurată în noiembrie 1898, a ajuns acum în paragină. De la funeraliile Regelui Mihai, aceasta a fost acoperită cu un mesh pentru a nu se vedea starea avansată de degradare. Mai mult, la licitaţiile organizate pentru reabilitarea ei nu se prezintă nicio firmă, asta şi din cauza preţului foarte mic.
Gara datează din 27 noiembrie 1898, când a avut loc şi punerea în circulaţie a căii ferate Piteşti - Curtea de Argeş. Cu excepţia lui Carol al II-lea, al cărui sicriu a fost adus în februarie 2003 cu un vehicul militar, toţi regii înmormântaţi la Mănăstirea Curtea de Argeş au fost aduşi cu trenul. Gara Regală din Curtea de Argeş a fost construită în mai puţin de un an la cererea regelui Carol I şi după planurile arhitectului francez Andre Lecomte de Nouy, acelaşi care restaurase şi Mănăstirea Curtea de Argeş. Atunci se putea construi o clădire într-un an, acum doar discuțiile privind reabilitarea ei durează câțiva ani buni...
A.V.