Prin EduSal Soft se urmăreşte destructurarea sindicatelor din învăţământ
Marţi, 15 Noiembrie 2011 00:45
# Dana Tufeanu: „Ne-am transformat în nişte contabili… se doreşte astfel destructurarea sindicatului.” Nimeni nu poate contesta diagnosticul sever care caracterizează învăţământul românesc actual: un sistem ineficient, anacronic şi neperformant. Şi pentru că guvernanţii noştri încearcă din răsputeri să înlăture acest stigmat care planează asupra sistemului de învăţământ de ani buni, nu-i de mirare că instrumentele pe care le aplică pentru a realiza acest lucru sunt din ce în ce mai
„inovative”. Însă, din păcate, nu se ţine cont de faptul că nu poţi transforma peste noapte un maidanez într-un câine de rasă. Cam aşa ceva se întâmplă şi cu învăţământul românesc: nu ai cum să-l ridici la nivelul învăţămîntului de tip occidental, pentru că acest deziderat nu este unul care poate fi atins într-o perioadă scurtă de timp, aşa cum se încearcă la noi, ci într-o perioadă îndelungată. Este o utopie educaţională pe care guvernanţii noştri se încăpăţânează să o implementeze.
Şi ca să exemplificăm cât mai elocvent cu puţină această situaţie, o se ne oprim atenţia asupra a două instrumente prin care se încearcă aplicarea reformei în învăţământ: accesul elevilor în şcoli pe baza unei cartele pentru a diminua (chipurile) absenteismul şi introducerea unui program electronic care să realizeze salarizarea cadrelor didactice (EduSal Soft). Aplicarea deficitară a acestor două metode de reformare a învăţământului românesc a constituit obiectul conferinţei de presă care a avut loc la sediul PNL Piteşti. Şi cine ne putea vorbi mai bine despre degringolada care există în unităţile şcolare argeşene decât Dana Tufeanu, membră PNL Piteşti, dar şi învăţătoare: „În fiecare lună suntem obligaţi să raportăm numărul de absenţe. Ne-am transformat în nişte contabili. Ceea ce este rău, este că ni se cere să raportăm această situaţie în mod nediferenţiat, contabilizând amestecat absenţele motivate cu cele nemotivate. Cu privire la sistemul de intrare cu cartelă, acesta trebuie să existe în licee din semestrul al II-lea. Cine plăteşte însă pentru acest sistem de intrare cu cartelă? Din punctul de vedere al părintelui unui liceean, eu nu aş da niciun ban. Mi se pare nedrept să ceri bani de la părinţi din moment ce există firme specializate în aceste sisteme cu cartelă. De ce nu s-au specificat sursele de finanţare pentru acest sistem? Dacă tot ni se cer bani, în calitate de părinţi, am dori un sistem de licitaţie transparent.” Un alt aspect care stârneşte nemulţumirea din partea liberalilor este programul EduSal care face salarizarea cadrelor didactice. Acest program a fost conceput pentru realizarea pe calculator a evidenţelor privind personalul uneia sau mai multor unităţi de învăţământ, calculul retribuţiei acestuia conform normelor legale şi centralizarea, cumularea datelor de la subunităţile de învăţământ, programul cuprinzând toate caracteristicile şi particularităţile necesare calculului salariilor personalului din învăţământ. Cu privire la acest program, Dana Tufeanu a declarat că „acesta nu permite reţinerea la sursă a cotizaţiei de sindicat. Dacă vrei să intri în sindicat, plăteşti. Dar dacă nu e permisă plata la sursă a sindicatului din care faci parte, se doreşte astfel destructurarea sindicatului. Este interesant că acest program este creat ca să nu admită plata sindicatului, din moment ce fiecărui membru al sindicatului nu i se mai percepe cotizaţia de pe statul de plată, acesta fiind nevoit să plătească separat această taxă.” Fie vorba între noi, mai există sindicate în învăţământ? Pentru ca un sindicat să fie ameninţat de posibilitatea unei aşa-zise destructurări sau disoluţii, mai întâi ar fi necesar ca el să-şi facă simţită prezenţa, nu-i aşa? Sabina Diacenco