Scandalul stațiilor de autobuz. Cristian Gentea merge la DNA: „Mă duc să vedem cine a strigat «hoții» aiurea!”
Miercuri, 26 Iunie 2024 13:35
La Pitești continuă scandalul cu stațiile de autobuz în valoare de aproximativ 46.000 de euro/bucată. Cristian Gentea, primarul municipiului Pitești, a organizat miercuri, 26 iunie, o conferință de presă la sediul instituției în care a oferit mai multe informații și despre contractul de proiectare și execuție a stațiilor de autobuz. Edilul a precizat, punctual, cum s-a ajuns la costul final al stațiilor.
Pentru a înțelege întreaga procedură ne întoarcem în perioada 2015-2016 când a fost semnat un contract de servicii pentru întocmirea documentațiilor necesare realizării stațiilor de așteptare pentru transportul urban, cu o valoare totală de 8.412.843,60 lei, inclusiv TVA, pentru 99 de stații, echivalentul a 17.000 de euro pe stație.
„Nu se mai face nimic până în octombrie 2018. Și atunci apare o notă conceptuală ca și cum s-a luat de la zero totul, semnată de domnul Zidaru (Laurențiu Zidaru - fost viceprimar n. red.). În această notă conceptuală sunt date toate cele 99 de stații, se spune că 20 sunt fără panouri laterale, patru sunt cap de linie, dotate și cu grup sanitar, 16 cu punct de vânzare bilete, 25 sunt cu totem. Exact cum sunt stațiile în momentul de față. Este dată și lățimea, și lungimea, și locațiile”, spune Cristian Gentea.
Prețul unei stații a crescut la 37.000 de euro în 2018
În 2018, pe când coordona Serviciul Dezvoltare și Managementul Proiectelor, Sorin Apostoliceanu (fostul viceprimar n. red.) a solicitat din nou aprobarea achiziționării serviciilor de elaborare a documentației tehnico-economice și de scriere a cererii de finanțare pentru același proiect. A fost aleasă, direct din catalogul electronic de achiziții, aceeași firmă din Mărăcineni care a făcut studiul de fezabilitate și în 2016. „Se intră în Consiliul Local un raport privind aprobarea studiului de fezabilitate, semnat de domnul Apostoliceanu, în care suma nouă este de 18.166.649,63 lei, inclusiv TVA, ceea ce înseamnă 37.000 de euro pe stație. Cum s-a ajuns la această creștere de 116% (față de valoarea inițială n. red.)? Firma a cerut trei oferte de la alte trei firme, una din Pitești, una din Bascov și una dintr-un bloc din Topoloveni, într-un apartament. (…) S-a luat prețul cel mai mic…”.
În 2019, devizul general a fost actualizat din nou, fiind menținută valoarea majorată de 18.166.649,63 lei. În Consiliul Local a fost votat în unanimitate.
Au crescut prețurile la materialele de construcție și a fost majorat și cel al stațiilor
Până la preluarea mandatului de primar de către Cristian Gentea, în 2020, nu a mai fost organizată nicio procedură de atribuire pentru execuția stațiilor. „În aprilie 2021 s-a scos la licitație contractul, pe prețuri aprobate în 2018, nimic nu s-a modificat, și nu a venit absolut nimeni la licitație”, a mai precizat Gentea. Astfel, licitația a fost anulată.
Din cauza pandemiei, au crescut prețurile materialelor de construcții, toate contractele din țară fiind actualizate cu indicele prețurilor din construcții. „S-a luat prețul vechi la fier, s-a înmulțit cu indicele respectiv și a dat valoarea nouă”, susține primarul.
În 2021, devizul general a fost actualizat din nou la 23.064.512,10 lei, inclusiv TVA, iar în noiembrie 2021, valoarea devizului a fost redusă la 22.940.578,93 lei, inclusiv TVA, după ce s-a constatat o eroare de încadrare a cheltuielilor în cererea de finanțare. Proiectele au fost introduse în Consiliul Local, fiind amândouă votate în unanimitate. Valoarea totală a fost stabilită, în final, la 46.000 de euro pe stație. Ultima creștere a fost explicată de primarul Gentea, astfel: „V-am spus pe ce motiv, numai cu indicii de cost în construcții, atât și nimic mai mult”.
Prețul final a fost votat în Consiliul Local de toți consilierii locali, indiferent de partid. „Eu am propus și a votat toată lumea și așa s-a ajuns la suma finală”, a mai adăugat Gentea. Cu toate acestea, consilierii PNL, în frunte cu Mihai Coteț, contestă prețul stației! De menționat că în 2021 și consilierii locali liberali au votat proiectul prin care a fost stabilit prețul acestora.
Primarul va merge, cu documentele în brațe, la DNA
Primarul Cristian Gentea a mai declarat în cadrul conferinței de presă că va duce la DNA documentele suplimentare privind acest proiect.
„Ne-au fost cerute documentele și la DNA. Le-am dat de mult. Dar mâine voi merge la DNA cu restul documentelor, cele din 2015-2016, că așa ni s-a spus să venim cu toate documentele pentru proiectul respectiv. Și acum dacă tot am fost făcut numai hoț, mă duc și eu să vedem cine a strigat «hoții» aiurea. O să le duc eu de data aceasta”, a precizat Gentea, care a mai adăugat: „Dumneavoastră mă veți întreba de ce ies acum cu toate acestea? Răspunsul este clar: de fraier, de asta! Trebuia să ies din 2021, trebuia să spun că asta am găsit și cu asta, basta!”.
Nu s-a renunțat la proiect deoarece ar fi fost pierdută toată finanțarea pentru întregul proiect de mobilitate urbană care însemna inclusiv achiziția de autobuze noi, stații de încărcare electrice etc.
De asemenea, Gentea a mai spus că în cadrul Primăriei Pitești a fost derulat un control al Curții de Conturi tot pe proiectul cu stațiile de așteptare, în urma unei sesizări. „Controlul se încheie mâine (27 iunie n. red.). (…) Veți vedea, în final, când veți citi raportul, că nu este niciun fel de prejudiciu, trebuie doar să facem niște proceduri”, a mai adăugat primarul municipiului Pitești.
Alex Vlaicu