Autostrada București-Pitești, 47 de ani de la inaugurare
Luni, 15 Aprilie 2019 15:28
Săptămâna trecută, mai exact pe 12 aprilie, s-au împlinit 47 de ani de la inaugurarea primei șosele de mare viteză din România. Autostrada A1 este parte a Coridorului IV pan-european de transport, aflat în construcție. Autostrada A1 a fost construită în perioada 1967–1972 și refăcută în 2000, cu noi segmente adăugate între anii 2007 și 2017. Tronsonul București–Pitești a fost prima autostradă din România, cei 96 de kilometri, care leagă cele două orașe, fiind operați în perioada 1967-1972.
În 1964, Nicolae Ceauşescu solicita Direcţiei Generale a Drumurilor găsirea unei soluţii de fluidizare a traficului, dar şi mărirea vitezei de deplasare pe DN 7, între Piteşti şi Bucureşti. Studiul tehnico-economic realizat în 1966 arăta că se impune construcţia unui nou drum între Bucureşti şi Piteşti. Deşi Daciile din anii ’70 nu puteau să ajungă la asemenea viteze, Ceauşescu a dorit ca autostrada Bucureşti-Piteşti să poată face faţă unor viteze de bază foarte mari pentru acea perioadă, de 140 km/h, scrie adevarul.ro. La 4 februarie 1967, a început construcţia Autostrăzii Bucureşti – Piteşti, iar la 12 aprilie 1972 au fost finalizate lucrările. Drumul avea patru benzi de circulaţie, câte două pe sens. Interesant este şi faptul că, pentru realizarea A1, s-au folosit 445.000 de tone de asfalt.
În 1997–2000, autostrada a fost reabilitată, adăugându-i-se, în 2007, un nou tronson, în lungime de 13,6 km, care ocolește Piteștiul pe la est. De asemenea, în 2008, în zona Bascov, s-a realizat un pasaj subteran cu o bandă pe sens, prin care DN7 subtraversează DN7C, ce face legătura între Pitești și Curtea de Argeș, eliminându-se astfel, ambuteiajele de la această intersecție, care uneori se întindeau până la autostradă.