Pași înapoi pentru Autostrada Sibiu-Pitești

Autostrada Sibiu-Piteşti întâmpină noi probleme. Săptămâna trecută s-a anulat licitaţia pentru forajele geotehnice suplimentare de pe secţiunile montane dintre Boiţa şi Tigveni. De asemenea pentru lotul Curtea de Argeş – Piteşti se depun contestaţii peste contestaţii. Protagoniştii sunt italienii de la Astaldi şi chinezii eliminaţi iar din cursă.

Asociația Pro Infrastructură: „Se împlinesc 10 ani de incompetență crasă, promisiuni deșarte și fugă de răspundere”

Cu privire la anularea licitației pentru forajele geotehnice suplimentare, Asociaţia Pro Infrastructură afirmă că a anticipat încă de la lansarea acestei licitaţii eșecul ei. „Autostrada Sibiu-Pitești face un nou pas înapoi din cauza incompetenței "profesioniștilor" din Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerului Transporturilor. Ieri (n.r. 29 mai) s-a anulat licitația pentru forajele geotehnice suplimentare de pe secțiunile montane dintre Boița și Tigveni, așa cum am anticipat încă de la lansarea ei”, spun reprezentanții Asociaţiei Pro Infrastructură.
Asociaţia face şi un scurt istoric privind aceste secțiuni. Mai precis, în 2008 „se finalizează un studiu de fezabilitate lacunar, se pune la sertar şi este urmat în 2012 de licitaţia de revizuire a acestuia care însă este anulată în 2013”. Tot în 2013, experţii europeni (JASPERS/Halcrow) analizează documentaţia din 2008 şi concluzionează că sunt necesare, printre altele, investigaţii geotehnice mult mai detaliate care să radiografieze în profunzime zonele dificile prin care va trece autostrada. În 2014 se lansează a doua oară licitaţia de revizuire a studiului de fezabilitate, se semnează contractul în 2015, însă este reziliat în 2017 fără ca proiectantul să livreze studiile geotehnice pe Secţiunile critice 2 şi 3. În 15 martie 2019, CNAIR dă drumul licitaţiei pentru aceste foraje geotehnice, dar a fost anulată din lipsă de ofertanţi.
”Încă din luna martie, vă explicam că suma estimată de CNAIR (sub un milion de euro) nu acoperă nici 10% din prețul corect, conform experților europeni și români pe care i-am consultat. Vorbim de 70 km de autostradă montană, cu falii geologice, alunecări de teren și acces extrem de greu. Era mai mult decât evident pentru orice specialist că un ofertant responsabil nu ar fi participat în asemenea condiții. Se împlinesc 10 ani de incompetență crasă, promisiuni deșarte și fugă de răspundere. Așa nu se mai poate!”, mai precizează Asociația Pro Infrastructură.

Lotul Curtea de Argeş – Piteşti în continuare fără constructor

O altă problemă: contestațiile. Autostrada Sibiu – Piteşti încă nu are un constructor pentru capătul dinspre Piteşti, la aproape doi ani de la lansarea licitaţiei. Şi asta din cauză că pentru lotul 5 se depun contestaţii peste contestaţii. Protagoniştii sunt italienii de la Astaldi şi chinezii eliminaţi iar din cursă.
Italienii de la Astaldi şi asocierea China Railway 14-th Bureau Co Ltd – Viaponte Rom au depus din nou contestaţii la licitaţia pentru proiectarea şi execuţia secţiunii 5 Curtea de Argeş – Piteşti din Autostrada Sibiu – Piteşti.
Cele două contestaţii au fost înregistrate pe 20 mai la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).
În contestaţia din 20 mai, italienii de la Astaldi sunt nemuţumiţi de faptul că le-a fost refuzată înlocuirea subcontractantului UTI cu alt subcontractant.
Ei cer CNAIR să accepte înlocuirea UTI cu subcontractantul Elektra Invest. Italienii se tem că, dacă ar rămâne cu UTI, ar putea fi excluşi din licitaţie din cauza datoriilor pe care le-ar avea acest subcontractant.
În schimb, chinezii după ce au fost reprimiţi în licitaţie, după ce contestaţia lor a fost admisă de CNSC pe 2 aprilie, au fost excluşi iar pe 5 mai. Motivul este că partenerul lor din asociere, proiectantul Viaponte Rom, ar avea certificat negativ.
În octombrie 2017, CNAIR a primit opt oferte pentru secțiunea dintre Curtea de Argeș și Pitești (km 92+600 – 122+950), valoarea contractului pus la bătaie de Transporturi fiind de 1,83 miliarde de lei, fară TVA. Nici până în acest moment nu a fost desemnat constructorul.
A.V.

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea