Chestionarul de feedback al pacientului, un adevărat eșec la Spitalul Județean Argeș

# Deși la chestionar ar trebui să răspundă pacienții externați, acesta este trimis prin SMS și celor care au fost doar consultați # 12,95% dintre pacienții Spitalului, care au completat formularul, susțin că li s-au solicitat atenții din partea medicilor sau asistentelor

Chestionarul de feedback al pacientului este un mecanism implementat în spitalele publice din țară la sfârșitul anului 2016. Rolul său este acela de a reliefa părerile pacienților despre serviciile medicale pe care le-au primit în perioda internării lor într-un spital, dar nu numai. Prin acest sistem s-a încercat îmbunătățirea serviciilor de sănătate.  S-a reușit acest lucru? Pe foaie, reiese că da! Cu toate acestea, la nivelul celui mai mare spital din județul Argeș – Spitalul Județean de Urgență Pitești – au răspuns la chestionar doar circa 1.300 de persoane, în doi ani și jumătate, conform informațiilor postate pe site-ul Ministerului Sănătății. Un număr prea mic comparativ cu numărul pacienților internați în fiecare an la această unitate medicală. Mai mult, la nivelul Argeșului, se pare că acest formular nu este adresat doar persoanelor care au fost internate în acest spital, cât și celor care au fost consultați, deși o parte din întrebări fac referire strict la perioada internare - externare a pacientului. Așa se poate explica și rezultatele finale, majoritatea pozitive, ale chestionarului.

Mesajul primit pe telefon: „Ministrul sănătății vă invită să răspundeți anonim la 9 întrebări despre internarea dvs.”

Am fost recent pentru un consult de specialitate la Spitalul Județean de Urgență Pitești. Vizita a fost una fără prea mari probleme, în afară de statul la coadă, devenit un obicei, în rest cu asistenți și medici deschiși și cu bun simț, cel puțin în acest caz. După câteva zile de la vizita cu pricina de la unitatea medicală, am primit un SMS în care sunt rugat să răspund la 9 întrebări pentru îmbunătățirea serviciilor de sănătate. Mesajul era următorul: „Ministrul sănătății vă invită să răspundeți anonim la 9 întrebări despre internarea dvs. recentă la Spitalul Județean Argeș (Pitești), pentru a îmbunătății serviciile de sănătate. Începeți evaluarea la http.... sau răspunzând gratuit la acest SMS cu textul DA”.
Ceea ce m-a surprins nu este primirea mesajui și mai exact ce conținea acesta pentru că în niciun caz nu am fost internat/externat în/din spital. Curios de mesajul respectiv am căutat pe Ministerul Sănătății despre acest subiect și am aflat că reprezintă un chestionar de feedback al pacientului. Deși nu am fost internat la Spitalul Județean, așa cum scria în SMS, am apăsat pe link-ul respectiv pentru a vedea în ce constă cele 9 întrebări la care ar trebui să răspund. Între timp, am aflat că de fapt sunt  10 întrebări, ci nu 9 așa cum se menționa în mesaj. În continuare vă prezentăm modul în care a fost implementat acest sistem și cât de mulțumiți sunt argeșenii, care au răspuns la acest chestionar, de serviciile oferite de Spitalul Județean Argeș.

Istoricul chestionarul de feedback al pacientului

În Monitorul Oficial al României a fost publicat Ordinul ministrului Sănătății nr. 1501/2016 privind aprobarea implementării mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice. Prin acest mecanism, Ministerul intenţiona să colecteze date privind nivelul de satisfacţie al pacienţilor care au apelat la serviciile publice de sănătate din spitale, măsura în care se respectă drepturile acestora şi conduita morală a cadrelor medico-sanitare. De asemenea, mecanismul include şi o componentă de gestionare a sesizărilor ce privesc incidente de etică şi integritate ce au avut loc în respectivul spital public. De asemenea, Ministerul Sănătăţii asigură confidenţialitatea respondenţilor conform prevederilor legale în vigoare.
Pentru a fi implementat noul sistem este necesar să fie înregistrate datele de contact ale pacienţilor externaţi de către spitale în baza de date electronică a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate –Sistemul Informaţional Unic Integrat. De aici vor fi exportate către  Platforma informatică securizată a Mecanismului de Feedback al  Pacientului, dezvoltată şi întreţinută de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale . De asemenea, ultima întrebare  a chestionarului permite pacientului să raporteze printr-o sesizare incidente de etică şi integritate care au avut loc in spitalul public. Astfel, Compartimentul de Integritate din cadrul Ministerului Sănătăţii va fi notificat de Platforma informatică securizată a Mecanismului de Feedback al Pacientului şi va intra în legătură cu pacientul pentru a clarifica speţa.

69% dintre pacienții Spitalului Județean au precizat că au fost mulțumiți sau foarte mulțumiți de activitatea medicilor

Rezultatele chestionarului sunt publicate pe pagina web a  Ministerului  Sănătăţii. Astfel, la nivelul Spitalului Județean Argeș, doar puțin peste 1300 de persoane, care au trecut pragul unității, au completat de la începutul anului 2017 și până în prezent o parte sau tot chestionarul, în urma SMS -ului primit. Conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Sănătății, 59% dintre pacienții Spitalului Județean de Urgență Pitești au declarat că au fost mulțumiți sau foarte mulțumiți de serviciile unității medicale și de modul în care au fost tratați.
De asemenea, 69% dintre persoanele care au răspuns la chestionar au precizat că au fost mulțumiți sau foarte mulțumiți de activitatea și implicarea medicilor. Și la întrebarea privind curățenia din spital răspunsurile tind a fi pozitive, 51,74% dintre pacienți sunt mulțumiți sau foarte mulțumiți de acest aspect. 63,66% dintre pacienți mai spun că pe parcursul internării nu au fost nevoiți să cumpere medicamente sau alte materiale sanitare, iar 68,32% susțin că au primit explicații clare cu privire la diagnostic și tratament.
Un lucru e clar! Ca urmare a acestui chestionar, 53,86% dintre pacienți ar recomanda persoanelor să se trateze la Spitalul Județean Argeș. În ceea ce privește implicarea asistentelor medicale, 65,07%  dintre pacienți au o părere bună sau foarte bună despre activitatea lor. 74% dintre cei care au completat chestionarul, mai susțin că starea lor de sănătate a fost vizibil mai bună după externare.
Concluziile au venit în urma analizei făcute în ceea ce privește răspunsurile oferite de pacienți în chestionarele de evaluare a serviciilor medicale.

12,95% dintre pacienții Spitalului Județean Argeș susțin că li s-au solicitat atenții din partea medicilor sau asistentelor

Recent, ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, spunea că încă se practică „şpaga în spitale”, dar că din statistici rezultă că a scăzut numărul celor cărora li s-a pretins sau care au dat şpagă. „Cu toate că încă acest fenomen este prezent, din statistici rezultă că a scăzut numărul celor cărora li s-a pretins sau care au dat şpagă, plăţi informale le spunem, asta din acel chestionar de feedback pe care noi îl avem şi pentru care facem rapoarte pe care le postăm pe site-ul Ministerului.
Pe de altă parte, din cei care spun că li s-a pretins, doar 2,3 la sută au spus că da, sunt de acord să transmită mai departe reclamaţiile lor către organele de anchetă”, a spus Pintea.
La spitalul Județean de Urgență Pitești, conform rezultatului chestionarului de feedback al pacientului, 87,05% dintre pacienți susțin că nu li s-au solicitat bani sau atenții de către medici sau asistente.
De asemenea, doar 6,41% dintre pacienți ar dori să raporteze organelor de cercetare penală faptul că li s-au solicitat„atenții” din partea cadrelor medicale.

Cele 10 întrebări la care putem răspunde prin SMS sau e-mail, după externarea din spital

1. Cât de mulţumit eşti de serviciile medicale oferite de spital? Notă 1 – 4
1 - Foarte nemulţumit;
2 - Nemulţumit;
3 - Mulţumit;
4 - Foarte mulţumit
2. Cât de mulţumit eşti de activitatea şi implicarea medicului?
Notă 1 – 4 (de la foarte nemulţumit la foarte mulţumit)
3. Cât de mulţumit eşti de curăţenia din spital?
Notă 1 – 4 (de la foarte nemulţumit la foarte mulţumit)
4. A fost nevoie să cumperi medicamente sau alte materiale sanitare?
DA / NU
5. Cât de mulţumit eşti de activitatea şi implicarea asistentelor medicale?
Notă 1 – 4 (de la foarte nemulţumit la foarte mulţumit)
6. Ai primit explicaţii clare cu privire la diagnostic şi tratament?
DA / NU
7. Ai recomanda unei persoane apropiate să se trateze la acest spital?
DA / NU
8. Starea ta de sănătate este mai bună după externare?
DA / NU
9. Ţi s-au solicitat bani sau atenţii de către medici sau asistente?
DA / NU
10. Doreşti să raportezi responsabilului anticorupţie al Ministerului Sănătăţii faptul că ţi s-au solicitat bani sau atenţii?
DA / NU

(A.V.)

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea