Secțiunile montane din autostrada Sibiu - Pitești, licitate în baza unor studii criticate de experții europeni

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere vrea să scoată la licitație pentru proiectare și execuție o mare parte din sectoarele montane – cele mai grele – ale autostrăzii Sibiu - Pitești, cu toate că vechile studii nu au fost refăcute, iar forajele geotehnice cerute de experții europeni lipsesc aproape cu desăvârșire. Compania de Autostrăzi se bazează pe câteva investigații suplimentare, dar considerate sumare de către experți, dar și pe o analiză BEI PASSA.

Pe de altă parte, analiza a tratat sumar doar tunelurile și nu întreg proiectul (viaducte, poduri, pasaje, ziduri de sprijin, deblee etc).

„Așa cum am explicat de zeci de ori până acum, pe sectoarele dificile ce traversează Munții Făgăraș au fost realizate investigații de teren sumare în 2008, într-un studiu de fezabilitate contractat cu aproximativ 2,5 milioane de euro pe toți cei 123 km dintre Sibiu și Pitești, adică 0,076% din costul estimat al autostrăzii. Consultanții Comisiei Europene au transmis într-un raport oficial că studiul are nevoie de îmbunătățiri semnificative pentru a sta la baza licitației de execuție. De la acel raport au trecut 7 ani, însă studiul tot nu a fost actualizat! CNAIR a reziliat contractul în 2017, ulterior realizând doar câteva foraje și măsurători punctuale de ordinul zecilor de mii de lei în 2017 și 2018.În paralel, o echipă de geologi și geotehnicieni pasionați au încercat să reproducă anul trecut unul dintre puținele foraje aferente celui mai lung tunel al autostrăzii, tunelul Poiana. Concluzia: investigațiile din 2008 nu au nicio legătură cu realitatea! Și totuși, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere vrea să meargă înainte cu licitația pentru execuție, contrar tuturor semnalelor de alarmă venite de la experți. În nenumărate cazuri, situații similare au dus la rezilieri, blocaje, întârzieri de ani de zile și revendicări financiare ale constructorilor de zeci de milioane de euro! Fix aceleași probleme le vom vedea și aici! Cerem noii conduceri CNAIR, ministrului Bode și premierului în funcție să stopeze delirul experimentat din nou și din nou în ultimii ani cu rezultate dezastruoase! Autostrăzile se pregătesc și se construiesc cu muncă, responsabilitate și profesionalism!”, precizează, pe Facebook, Asociația Pro Infrastructura, un ONG care urmăreşte proiectele statului în infrastructură.

Ce spune CNAIR

De cealaltă parte, CNAIR se apără și spune că „a încercat să găsească calea cea mai directă spre materializarea obiectivului fără a fugi de asumarea responsabilității sub «umbrela» completării la nesfârșit a studiilor recomandate de diverse entități mai mult sau mai puțin dezinteresate”.
„Facem precizarea că această strategie (de a scoate la licitație în baza documentației existente a două tronsoane din A1 Sibiu - Pitești – n.red.) a fost temeinic analizată și a făcut obiectul unor ședințe de lucru cu experții antemenționați, iar riscurile au fost identificate și cuantificate sub forma unor rezerve de implementare”, spune CNAIR.

„Loturile 2 și 3: Dumnezeu cu mila!”

Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura, a precizat, recent, că Autostrada Sibiu-Pitești ar putea fi gata în… 15 ani.
„Eu sunt optimist când spun că Sibiu-Pitești va fi gata în 15 ani. Sunt cinci secțiuni. Avem 123 de km între Sibiu și Pitești. Secțiunea dinspre Sibiu, de aproximativ 13 km, este contractată și sperăm să se intre efectiv în teren în vara asta, dacă nu cel mai târziu în toamnă, ca să se emită autorizația de construire. Pe 30 de km, între Pitești și Curtea de Argeș, de curând s-a dat o hotărâre a instanței la Înalta Curte și s-a respins contestația și se poate semna. Loturile 2,3 și 4 sunt în continuare în aer. Avem pe lotul 4, între Tigveni – Curtea de Argeș, o licitație lansată care trenează și trebuie evaluate ofertele și desemnat un câștigător. Iar pe loturile 2 și 3: Dumnezeu cu mila! Vorbim aici de 70 de km în creierul munților”, a precizat Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura, pentru publicația Newsweek România.
A.V.

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea