Probleme la licitația pentru tronsonul 3 al Autostrăzii Sibiu - Pitești

# Asociația Pro Infrastructură atrage atenția: „Există premisele ca majoritatea constructorilor serioși să nu depună oferte”

Probleme la licitația pentru cel mai lung tronson din Autostrada Sibiu – Pitești, respectiv tronsonul 3 Cornetu - Tigveni. Compania Astaldi a depus prima contestație la această licitație. Constructorul italian este nemulțumit de unele condiții contractuale precum garanția solicitată, de minimum cinci ani, dar și de valoarea penalizărilor pentru întârzieri. De asemenea, Asociaţia Pro Infrastructură afirmă că documentaţia pentru tronsonul 3 al Autostrăzii Sibiu-Piteşti este un studiu de fezabilitate minimal din 2008, aspru criticat de Comisia Europeană. ONG-ul atrage atenția că „există premisele ca majoritatea constructorilor serioși să nu depună oferte”.

 

„La finalul lunii septembrie CNAIR a lansat licitația pentru proiectarea și execuția tronsonului 3 al Autostrăzii Sibiu-Pitești. Proiectarea va dura între 12 și 18 luni, iar execuția lucrărilor între 45 și 59 luni (finalizare în 2026/2027), valoarea estimată a contractului pentru cei 37,4 km de autostradă fiind de 5,3 miliarde lei (cea mai mare valoare licitată vreodată de CNAIR). Această licitație va fi una cu precalificare, în sensul că într-o primă etapă ofertanții își vor depune candidaturile până în 10 noiembrie, CNAIR le va evalua în funcție de cifra de afaceri, experiența în proiectarea și construirea tunelurilor sau a structurilor, după care va selecta candidaturile pentru etapa finală de depunere a ofertei tehnice și financiare în care se va puncta prețul, perioada de garanție suplimentară, reducerea termenelor de proiectare și execuție, experiența personalului și înlocuirea unor soluții tehnice de terasament cu poduri. (...) Documentația tehnică ce stă la baza acestei licitații este un studiu de fezabilitate minimal realizat în 2008 și care a fost aspru criticat de experții Comisiei Europene de-a lungul timpului. Discutăm despre doar 34 de foraje geotehnice de adâncime (sub un foraj per km), mult sub necesarul de investigații de teren necesare pentru un proiect montan de o asemenea anvergură. Spre exemplu, pentru tunelul Poiana de 1,7 km lungime au fost realizate doar 2 foraje, la capetele acestuia. Riscurile generate de această documentație lacunară pentru acest proiect extrem de dificil sunt majore, existând premisele ca majoritatea constructorilor serioși să nu depună oferte, ci doar cei interesați să speculeze la maxim prin claim-uri deficiențele din documentație”, a transmis Asociaţia Pro Infrastructură.

Proiectul include construcția tunelului Poiana de 1,7 km, aproape 50 de poduri și viaducte cu o lungime totală de aproximativ 15 km, 2 noduri rutiere la Văleni și Cornetu, un ecoduct de 220 de metri peste întrega lățime a Văii Oltului, 4 spații de servicii, un centru de întreținere și coordonare, numeroase lucrări de consolidare, hidrotehnice sau de protecție a mediului.

În ceea ce privește licitația tronsonului 3 al Autostrăzii Sibiu – Pitești, Asociaţia Pro Infrastructură afirmă că deja există o primă contestaţie depusă de Astaldi împotriva unor prevederi din documentaţie, motivându-se presupuse încălcări ale legii. Plângerea constructorului italian a fost înregistrată la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) pe 5 octombrie, la aproape două săptămâni după ce a fost lansată în SEAP licitația pentru secțiunea respectivă. În contestație, Astaldi solicită suspendarea licitației până la soluționarea cauzei și admiterea unor măsuri de remediere. Având în vedere valoarea record a contractului, cuprinsă între 5,3 miliarde de lei și 5,8 miliarde de lei, este de așteptat ca lupta pentru această secțiune să fie una dură și de lungă durată. Spre comparație, pentru lotul 5 Curtea de Argeș – Pitești câștigat de Astaldi, cu o valoarea de trei ori mai mică, licitația s-a finalizat abia anul acesta, după aproape trei ani de evaluări și de război al contestațiilor.
Autostrada Sibiu – Piteşti va avea o lungime de 122,11 kilometri şi va fi împărţită în cinci loturi, Sibiu – Boiţa, Boiţa – Cornetu, Cornetu – Tigveni, Tigveni – Curtea de Argeş şi Curtea de Argeş – Piteşti. Va avea opt noduri rutiere şi nouă tuneluri. Autostrada Sibiu – Piteşti este o parte importantă a Coridorului 4 Pan-European, care traversează ţara de la vest la est.
A.V.

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea