Serviciul de Ambulanță Argeș are nevoie de salvare

# Aproape 70% dintre autosanitare au norma de casare îndeplinită # Mașini vechi și personal insuficient. Plata de ore în regim de gardă ajunge la aproximativ 200.000 de lei/lună # Octombrie – luna cu cele mai multe solicitări de urgență și cu cei mai mulți kilometri parcurși

În primele unsprezece luni ale anului 2021, mașinile Serviciului Județean de Ambulanță (SJA) Argeș au parcurs peste 2,7 milioane de kilometri. Și asta în ciuda faptului că aproximativ 70% dintre autosanitarele existente în parcul auto al instituției au îndeplinit, deja, norma de casare. Ultimele ambulanțe noi ajunse în județul Argeș provin din perioada 2018-2019. Deși este în prima linie a luptei împotriva COVID, pe lângă mașinile vechi, Serviciul de Ambulanță Argeș se confruntă și cu deficitul de angajați.

„Parcul auto al instituției este compus din 66 de autosanitare, din care  6  tip C2, 44 tip B1/2,  9 tip A1/A2 și 7 tip ACD. Pentru asigurarea functionalității parcului, unitatea se află în relație contractuală cu trei unități service, iar lucrările de întreținere și reparații la cele aflate în garanție sunt realizate prin unitățile service ale reprezentanțelor. Având în vedere că 45 de autosanitare au normă de casare îndeplinită, au fost casate 7 autosanitare, urmând a fi casate încă  3  autosanitare. Celelalte vor urma aceeași procedură, pe măsură ce vor fi înlocuite cu altele noi, achiziționate de  Ministerul Sănătății sau de Ministerul Afacerilor Interne”, se arată într-o informare făcută de Serviciul de Ambulanță către Instituția Prefectului Argeș.

Anul 2021 a reprezentat o provocare pentru SJA Argeș, deoarece pe lângă asigurarea urgențelor medico-chirurgicale obișnuite în prespital, a trebuit  să onoreze toate solicitările apărute în contextul pandemiei de  Covid-19.

Principalele probleme ale SJA Argeș

În informarea făcută către Prefectura Argeș, conducerea Serviciului de Ambulanță a identificat următoarele probleme care pun în dificultate desfășurarea activității instituției:

- „necesitatea achiziționării de autosanitare de către Ministerul Sănătății/ Ministerul Afacerilor Interne, întrucât 70% din cele existente au îndeplinit norma de casare;

- implementarea unui program informatic unitar, la nivel național, pentru toate  serviciile de ambulanță, la nivelul compartimentelor financiar - contabilitate, tehnic, salarizare, statistică, achiziții, juridic;

- personal insuficient, ceea ce conduce la plata de ore în regim de gardă de aproximativ 200.000 de lei/lună”.

Luminița Paul: „Încă persistă în rândul cetățenilor ideea că a inventat cineva acest virus”

Pentru a înțelege mai bine problemele pe care le întâmpină, dar și modul în care a decurs activitatea instituției în primele 11 luni ale anului, am stat de vorbă cu dr. Luminița Paul, managerul general de la SJA Argeș.

# Care este situația parcului auto al Serviciului Județean de Ambulanță Argeș?

- Au norma de casare îndeplinită 45 dintre autosanitare pentru că au an de fabricație începând cu 2007-2008 și până în 2014. Numai 21 au fost repartizate în anii 2018-2019. După cinci ani o mașină se consideră a fi casată, mai nou cred că a crescut perioada la 8 ani, dar cheltuielile sunt mult prea mari, cu întreținerea, schimbarea pieselor. E mai rentabil să cumperi una nouă, decât să o tot repari... Au fost casate șapte ambulanțe, iar alte trei sunt cu procedura în curs de casare pentru că nu se mai justifică să investim în reparațiile acestora.

# În locul acestora urmează să vi se pună la dispoziție autospeciale noi pe parcursul anului viitor?

- Nu știu ce să vă spun. Este posibil. În indicatorii de performanță ai unui manager, o ambulanță trebuie să meargă cât mai mult timp, să aibă 3-4 ambulanțieri.  Eu am găsit omul și ambulanța. Nu poți să lași o ambulanță, chiar dacă e prea veche, la dispoziția unui șofer. Le-am reorganizat un pic, să fim eficienți...

# Printre problemele identificate, pe lângă cea a autosanitarelor vechi, se află și cea privind personal insuficient...

- Dacă ai personal pe care îl chemi la ture suplimentare înseamnă că îți mai trebuie oameni. Acum să zicem că suntem oarecum mai bine. Dar în luna octombrie ați văzut cât de multe solicitări au fost, câți kilometri. Noi am transportat pacienți la Sibiu, la Craiova la Târgu Mureș, peste tot în țară și tot noi a trebuit să îi recuperăm.

# Din informațiile furnizate, plata de ore în regim de gardă la SJA este de aproximativ 200.000 de lei/lună. Cum s-a ajuns în această situație?

- În conformitate cu Legea 95/2006 actualizată, asistenții și ambulanțierii beneficiază de plata orelor suplimentare în regim de gardă și aceste ore rezultă în urma întocmii unor grafice. Noi avem un grafic de lucru cu norma pe luna respectivă și alte grafice: de rezervă și grafic de cod roșu. În momentul în care tu ai prea multe solicitări pe masă și medicul coordonator te anunță că sunt foarte multe solicitări și timpul de așteptare este prea mare atunci este nevoie de un echipaj suplimentar. Sau în acea perioadă în care aveam sute de teste care veneau în câteva ore, șeful de compartiment făcea cerere să chemăm la serviciu echipajul care era în așteptare. Dacă echipajul a depășit norma de lucru el este plătit în regim de gardă. A fost nevoie de echipaje suplimentare care să acopere acest necesar al solicitărilor și la acestea se mai adaugă și orele suplimentare de la finalul unei ture. La noi tura se încheie când s-a terminat misiunea.

# În acest an, octombrie a fost luna în care au fost cele mai multe solicitări de urgență...

- A fost luna cu cele mai multe solicitări și cu cei mai mulți kilometri parcurși (aproape 306.000 km). Momentan e mai bine, numărul e în scădere comparativ cu luna octombrie... Am avut foarte multe solicitări pentru pacienți în stare gravă, cu saturație mică care au necesitat consum mare de oxigen, fiind problemă cu preluarea acestora. Ambulanțele au și staționat două trei ore. A crescut consumul și la oxigen. Am avut cazuri destul de grave, de persoane care nu s-au testat până nu am ajuns noi acolo... Încă persistă în rândul cetățenilor ideea că a inventat cineva acest virus. Mulți chiar nu cred. Ce este cel mai grav este că se moare și noi trebuie să prevenim apariția acestor cazuri grave, iar soluția ar fi vaccinarea. Vaccinul nu te protejează 100% împotriva bolii dar te ajută să nu ajungi la spital, la secția de terapie intensivă, să nu faci o formă gravă. Noi am fost tot timpul în prima linie. Și noi am avut personal infectat. Ne-am efectuat propriile anchete epidemiologice, le-am raportat la DSP. Eu m-am implicat în imunizarea personalului și prin exemplul personal, și explicându-le fiecăruia. Am ajuns la un procent de vaccinare de 80%. Este important ca angajații noștri să fie sănătoși, să poată acorda asistență medicală celorlalți pacienți.

Au fost zeci de cazuri de pacienți transportați în afara județului

# Peste 2,7 milioane de kilometri parcurși de ambulanțe în Argeș, în primele 11 luni ale anului. E mult, e puțin?

- Este foarte mult. După cum v-am precizat, noi trebuia să transportăm pacienți și la alte spitale, unde găsea locuri Centrul Național de Conducere și Coordonare a Intervenției pentru că acolo se adresau medicii dacă era un pacient căruia nu îi găseam loc în județul Argeș. Lucrul acesta s-a întâmplat. Trebuia să îi găsim un loc în țară. Au fost zeci de cazuri.

A.V.

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea