Reabilitarea drumului național Scoarța - Pitești este blocată în instanță

# Sorin Grindeanu: „În prezent, se află pe rol un dosar privind rezilierea contractului” # După soluționarea cauzei ar putea să înceapă și lucrările la podul de la Poiana Lacului

Drumul Național Scoarța – Pitești (DN 67B) este un drum pe care autoritățile din patru județe tot încearcă să îl modernizeze. Deși au trecut 12 ani de la semnarea contractului de lucrări, obiectivul de investiții nu a depășit faza proiectului tehnic. Din 2010 și până în prezent, nu a fost an în care să nu se promită alocarea de fonduri de la bugetul de stat. În afară de mici lucrări de reparații, „drumul fantomă”, de 188 de kilometri, nu a beneficiat de o reabilitare complexă care să asigure condiții normale de trafic. În Argeș, drumul arată ca după război!

DN 67B leagă municipiile Târgu Jiu, Drăgășani și Pitești, traversând 20 de unități administrativ teritoriale (un municipiu, un oraș și 18 comune) din județele Gorj, Vâlcea, Olt și Argeș. Drumul pornește din comuna Scoarța, de lângă municipiul Târgu Jiu, și se termină la intrarea în municipiul Pitești. Istoricul reabilitării drumului începe pe 19 mai 2010, când CNADNR, prin DRDP Craiova, a semnat un contract de lucrări în valoare de 460.844.926,02 lei cu asociația Strabag AG - SC Strabag SRL - SC Delta ACM 93 SRL- SC C&I Euroconstruct SRL. Obiectul contractului a fost prestare servicii de proiectare și execuție de lucrări pentru obiectivul „Modernizare DN 67B Scoarța-Pitești km 0+000 – km 188+200”. În cele din urmă a fost emis Ordinul de începere pentru serviciile de proiectare expertiză tehnică și proiect tehnic. Iar serviciile menționate au și fost decontate, costul acestora fiind de 1.780.347,37 lei cu TVA. Deși pentru execuția lucrărilor era prevăzută o perioadă de 36 de luni, iată că a trecut un deceniu iar proiectul bate pasul pe loc. Atât de mulți ani au trecut de când se tot promite modernizarea DN 67B, încât este nevoie acum și de reactualizarea proiectului tehnic. Firma Delta ACM (noul lider de asociere conform actului adițional 4/2017) nu a înaintat către CNAIR proiectul tehnic actualizat, iar contractul a fost reziliat în luna iulie 2021. Firmele au fost nemulțumite, iar speța a ajuns în instanță.

„În anul 2019, CNAIR SA a încheiat cu SC Royal CDV SRL un contract de servicii de expertiză tehnică, aceasta stabilind soluții de remediere a defectelor/degradărilor identificate în teren. Expertizele tehnice au fost înaintate Antreprenorului (Delta ACM – noul lider de asociere conform act additional 4/2017), cu solicitarea de a reactualiza proiectul tehnic. Beneficiarul a solicitat revizuirea proiectului tehnic în conformitate cu Expertiza Tehnică, dar și a clauzelor contractuale, referindu-se la o obligație contractuală pe care SC Delta ACM SRL o are, respectiv să predea un proiect tehnic complet, inclusiv avize/acorduri și documentații tehnice pentru obținere Autorizații de Construire. Având în vedere că Antreprenorul nu a dat curs solicitărilor Beneficiarului și anume nu a înaintat proiectul tehnic actualizat, conform expertizelor tehnice actualizate, Contractul a fost reziliat în luna iulie 2021. De asemenea, au fost emise documente constatatoare negative de către Liderul Delta ACM și asociații Strabag SRL, Strabag AG șo SC C%L Euroconstruct SRL. În prezent se află pe rol în instanță un dosar privind rezilierea contractului. Menționăm că Strabag AG și SC Strabag SRL au formulat o contestație împotriva documentelor constatatoare emise, înregistrându-se pe rolul Tribunalului București sub numărul unic dosar 33788/3/2021/… . După soluționarea în instanță a dosarului privind rezilierea, va putea fi demarată procedura de achiziție publică privind serviciile de proiectare – reactualizare Proiect Tehnic, Detalii de Execuție și Asistență Tehnică, apoi urmând să fie inițiată procedura de achiziție publică pentru execuție lucrări”, precizează Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, ca urmare a unei întrebări adresată de senatorul Dănuț Bica.

Opt ani de când podul de la Poiana Lacului a fost surpat și înlocuit cu o structură provizorie din metal

Printr-o adresă oficială transmisă recent către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, senatorul PNL de Argeș Dănuț Bica l-a întrebat pe ministrul Sorin Mihai Grindeanu, despre situația DN  67B și a Podului din Poiana Lacului, surpat în 2014 în urma unor inundații.

,,Drumul respectiv se află într-o stare tehnică precară, motiv pentru care participanții la trafic au adresat în ultimii ani sute de sesizări administrațiilor publice locale din orașele și comunele traversate. Este un drum pe care autoritățile tot încearcă să îl modernizeze și aproape că nu a fost an în care să nu se promită demararea lucrărilor mult așteptate.

Din păcate, în afară de mici reparații locale, această cale rutieră nu a beneficiat până în prezent de o reabilitare complexă, care să asigure condiții normale de circulație pentru conducătorii auto. Nu a fost reconstruit nici măcar podul de peste Valea Răchita, din comuna argeșeană Poiana Lacului, care s-a surpat în urma inundațiilor din luna mai 2014 și a fost înlocuit cu o structură provizorie din metal”, a precizat Dănuț Bica în adresa transmisă ministrului Transporturilor.

Au trecut opt ani de când podul din comuna Poiana Lacului s-a surpat în urma inundațiilor. În urma degradării podului, în 2014, circulația pe principalul drum din zona localității Poiana Lacului a fost întreruptă, autoritățile locale fiind nevoite să devieze circulația pe rute alternative. Din cauza distanțelor ocolitoare mari, de 30 de km, s-a decis execuția unui pod provizoriu paralel cu amplasamentul podului distrus de inundații. Deși administrația județeană și locală a făcut zeci de solicitări la nivel național pentru refacerea podului, s-au ales doar cu promisiuni. Se așteaptă acum soluționarea în instanță a dosarului privind rezilierea contractului privind DN 67B, urmând ca apoi să fie inițiată procedura de achiziție publică pentru execuția lucrărilor de modernizare, care includ și pe cele privind podul de la Poiana Lacului.

Mai multe licitații au fost anulate

CNAIR a avut și în 2019 o tentativă de construire a unui pod nou pe DN 67B, la km 175+822, peste Valea Răchitei la Poiana Lacului. Lucrarea avea o valoare totală estimată de 940.130 lei. Deși s-a organizat o licitație publică, nu s-a înscris nicio firmă iar licitația a fost anulată.

Ulterior, în noiembrie 2021, DRDP Craiova anunța, într-un comunicat de presă, că „a fost încheiată etapa de depunere a ofertelor pentru proiectul de Reactualizare Proiect tehnic conform Expertize tehnice actualizate, Detalii executie, Asistență tehnică la obiectivul «Modernizare DN 67B Scoarța-Pitești, km 0+000 - 188+200»”.

„Pentru procedura de achiziție publică privind servicii de reactualizare proiect tehnic conform expertize tehnice, detalii de execuție și asistența tehnică DN 67B km 0+000 - 188+200, a fost depusă o singură ofertă de către asocierea Elternhaus-Studio Corona SRL Civil Engineering și doi subcontractanți declarați Engineering Design SRL, Geotesting.

Obiectul licitației constă în reactualizarea proiectului tehnic conform expertizei tehnice actualizate, detalii de execușie și asistență tehnică pe perioada execuției lucrărilor. (…) De la data emiterii ordinului de începere pentru elaborarea reactualizării proiectului tehnic se va avea în vedere ca la 1 lună de zile să se predea documentația tehnică aferentă "Pod peste Valea Richita (Răchita n. red.) la Poiana Lacului km 175+822", iar la 2 luni predarea documentației tehnice aferentă "Pod peste râul Olt la km 119+238 la Poganu. Valoarea estimată fără TVA: 7.124.685,05 RON", se arată în comunicatul emis de DRDP Craiova.

Doar că la 4 ianuarie 2022, DRDP Craiova a anulat licitația. Motivul?  „Abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului”, se arată pe SEAP, în dreptul procedurii.

Alex Vlaicu

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea