Podul penal (închis!) de la Căteasca naște, încă, procese grele!

# Recent, constructorul ZEUS S.A. a cerut, în instanță, peste 300.000 lei pentru lucrări (și penalități) efectuate la pod

# În toamnă începe procesul dintre CJ Argeș și constructorii care nu au vrut să refacă podul aflat în garanție

Din 15 mai a.c., s-a închis traficul rutier, pe o perioadă nedeterminată, pe podul de la Căteasca, de pe DJ 703B, km. 84+723, cel mai lung (ȘI MAI PENAL!) pod din județul Argeș. Măsura s-a dispus la solicitarea Consiliului Județean Argeș în urma concluziilor raportului de expertiză tehnică, întocmit în cauză, din care rezultă că podul este în stare critică. Reamintim că în luna iulie 2010, Constantin Nicolescu, la vremea aceea preşedintele CJ Argeș, a inaugurat cu mare fast podul de la Căteasca. Trei ani mai târziu, în februarie 2013, Nicolescu era trimis în judecată de către DNA Pitești, într-un dosar de corupție, legat exact de podul amintit. Prejudiciul calculat - peste trei milioane de euro. Nicolescu a fost condamnat definitiv în acest dosar, în 2019, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie,  la 7 ani şi 8 luni închisoare pentru luare de mită.

 

În 2021, expertiza întocmită a relevat faptul că podul a devenit nesigur pentru trafic. Însă garanția lucrărilor a fost de 50 de ani, garanție care a și dus la câștigarea licitației de către constructori.

 

Culmea culmilor! Recent, constructorul  ZEUS S.A. a cerut peste 300.000 lei pe lucrări (și penalități) efectuate la pod

La data de  21.05.2021, reclamanta, S.C. ZEUS S.A., în contradictoriu cu pârâta REGIA AUTONOMĂ JUDEŢEANĂ DE DRUMURI ARGEŞ R.A, a solicitat obligarea acesteia la plata sumei de 200.187,65 lei, reprezentând contravaloare lucrări efectuate si nedecontate în baza contractului de lucrări nr. 3356/29.12.2010 pentru efectuarea lucrărilor „Consolidarea si racordarea terasamentului rampelor de acces la pod pe DJ 703 B, Km 84+723, în comuna Căteasca„ . ZEUS a mai solicitat obligarea pârâtei la plata de daune-interese moratorii, calculate pentru repararea prejudiciului cauzat prin neexecutarea la timp a obligaţiilor contractuale, prejudiciu în cuantum de 131.531,40 lei, obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de acest proces.

Instanța a reținut faptul că, din documentele depuse la dosar, în anul  2011, ZEUS S.A. a înregistrat la RAJD Argeş RA o adresă privind „ situaţia de plata nr. 2 însoţită de o factură. RAJD Argeş RA a refuzat la plata facturii fiscale şi nu a confirmat situaţiile de lucrări,  motivat de faptul că există neconcordanţe în actele depuse. Cu toate acestea, firma condusă – pe atunci – de Grigore Dobre a cerut atât banii pe factura respinsă de Regia de Drumuri, cât și majorări.  Instanța însă, după deliberări, a mai arătat că pretențiile privitoare la suma de plată sunt prescrise, dat fiind termenul mare dintre data solicitării la plată și data acționării în instanță. Ca urmare a stingerii dreptului la acţiune privind debitul principal, de 200.187,65 lei, s-a stins şi dreptul la acţiune privind obligarea RAJD  R.A. la plata penalităţilor de întârziere de 131.531,40 lei.

Curtea de Apel Pitești menține sentința. Firma ZEUS nu mai primește, astfel, nici un ban pe lucrările efectuate atunci și, în opinia sa, nedecontate.

În toamnă începe procesul dintre CJ Argeș și constructorii care nu au vrut să refacă podul aflat în garanție

Consiliul Județean Argeș, în luna aprilie a acestui an,  a acționat în instanță constructorii podului de la Căteasca ce au refuzat să efectueze lucrările de reparații. Mai ales că lucrarea avea termen de garanție o perioadă de 50 de ani! Alături de constructori, CJ Argeș a acționat în judecată și pe proiectant, pe verificatorul de proiect și pe dirigintele de șantier. Primul termen de judecată a fost stabilit pe 4 octombrie, la Tribunalul Argeș. Până la noi indicații, circulația a fost înschisă pe o perioadă nedeterminată.

„Consiliul Județean Argeș a notificat asocierea SC Zeus SA, SC Metabet SA și SC Scadt SRL cu privire la necesitatea readucerii lucrării la starea de siguranță și confort în trafic, solicitându-i efectuarea lucrărilor constatate a fi necesare prin raportul de expertiză tehnică. Urmare a acestei notificări, SC Zeus SA a refuzat executarea lucrărilor solicitate. În acest context, s-a apreciat ca fiind necesară promovarea unei acțiuni în instanța de judecată având ca obiect obligarea asocierii SC Zeus SA, lider de asociere, SC Metabet  CF SA și SC Scadt SRL, în calitate de executant, la efectuarea lucrărilor de remediere și consolidare a podului Căteasca în baza garanției contractului de lucrări nr. 5704/2535/1.06.2009. Acțiunea în instanță a fost făcută în contradictoriu, totodată, și cu SC Proiect Infra 2005 SRL, în calitate de proiectant, cu verificatorul de proiect și cu dirigintele de șantier. Lucrările pentru readucerea podului la starea de durabilitate, siguranță și confort în circulație au fost estimate la suma de 43.335.577,33 lei cu TVA, sumă evaluată provizoriu. Consiliul Județean Argeș a luat această măsură pentru ca traficul să se desfășoare în siguranță pentru toți participanții la trafic, în contextul celor constatate prin raportul de expertiză tehnică. Având în vedere importanța acestei căi de comunicație pentru traficul rutier județean, Consiliul Județean Argeș și Regia de Drumuri Argeș au în vedere identificarea cât mai urgentă a unor soluții pentru restabilirea circulației pe pod”, a menționat președintele Ion Mînzînă într-o conferință de presă.

„Dosarul penal care a făcut obiectul urmăririi penale efectuate de DNA nu a avut ca obiect execuția lucrării, nu s-au stabilit eventuale prejudicii care să fi privit execuția acestuia și doar modalitatea prin care a fost atribuit contractul inițial de achiziție publică societății ZEUS, procedura de achiziție publică în sine, precum și ulterior modalitatea de stabilire a unor lucrări suplimentare, neprevăzute inițial, atribuite acestei societăți. În concluzie, în dosarul penal respectiv nu s-au stabilit eventuale prejudicii care să fi decurs din execuția defectuoasă a lucrărilor care eventual să poată fi valorificate de CJ Argeș în acest cadru pe calea acțiunii civile împreună cu acțiunea penală sau pe cale separată. El a privit modul de atribuire al lucrării”, a mai precizat Mînzînă, în cadrul unei conferințe de presă.

P.S. Între timp, podul penal de la Căteasca, cea mai lung pod din Argeș, a fost închis definitiv. Dacă, până acum două săptămâni, se mai circula pe sub mână (și pe sub semnul de Accesul interzis), acum nu se mai poate din motive fizice. Regia Autonomă Județeană de Drumuri Argeș a montat, la intrările pe pod, parapeți din beton. Lucrările sunt semnalizate corespunzător, așa încât indicatorul de ”Accesul interzis” este respectat… de nevoie. Ce ne facem, însă, cu podul? Un proces, cum este cel descris mai sus, pentru obligarea constructorului să remedieze problema, poate să dureze ani întregi. În plus, nimeni nu poate garanta că decizia instanțelor se va canaliza în direcția dorită. Cel mai bine ar fi ca instituția Consiliului Județean să găsească o formulă proprie de remediere…

 

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea