Aoleu educațional! Pandemia analfabetismului funcțional atacă generația «click & scroll». Cine mai vrea să fie salvat? Sau evacuăm?
Joi, 14 Noiembrie 2024 11:05
Avertisment: urmează ceva ce vă poate afecta... educațional! De data asta, spre deosebire de ediția anterioară, ne lepădăm de mănuși, exact așa cum au făcut-o miniștrii, guvernele și cioporul de politicieni timp de 30 de ani, când vine vorba despre...educație.
La începuturile pandemiei Covid, unii nu credeau, iar alții nu cred nici acum. Ei bine astăzi, “pandemia” noastră care nu țintește plămânii, ci direct neuronii, e alta: avem o invazie de analfabeți funcționali (AF), unii sărind din băncile școlilor, pe altii îi vedem în trafic, în sălile de teatru, în dosul ghișeelor sau sclipind în interviurile de angajare sau dezbateri electorale.
Dacă încă vă întrebați ce fenomen e acesta, haideți să va explic cum a inceput, de la o simplă poveste cu „A fost odată...”
„A fost odată” un colț de lume, undeva între „dacă așa zice nașa” și „las’ că merge și-așa” – fix în inima României educate și multifuncționale*. Aici a venit pe lume cu „o atenție” oferită moașei de la „Spitalul Județean”, un copil luminos, cu o curiozitate mare cât datoria noastră din PIB. Părinții erau mândri: „Va ajunge un mare învățat: doctor, judecător, popă, senator!... și, eventual, toate în același timp, dacă prinde un post la stat.”
Așa ca Făt-Frumos cel Vrednic, cu un troler de cărți și un sandwich de pauză, a fost trimis la școală, locul unde visele frumoase se dau cap în cap cu… programa școlară. Într-o clasă unde versurile nu se mai recită, ci doar se înșiră, cu înțelesul lăsat între pagini, a dat peste marele adevăr al educației moderne, post-Bologna: „Înțelegerea e un moft, toceala obligatorie. Lecții, comentarii, definiții – toate memorate cu punct și virgulă, fără vreo urmă pe creier, fiind uitate mai repede decât sensul vieții**.
Copiatul era metoda standard, un fel de „libertate academică” nescrisă, la care Făt-Frumos excela – unii îi spuneau „competență transversală”, alții „sechelă de sistem”. Dar tot nu pricepea de ce Mihai Viteazul era „viteaz” și Ștefan cel Mare era „mare” – poate doar pentru că aveau note mai bune ca ale lui, asta-i clar!
Anii au trecut, iar băiatul cu ochii plini de întrebări (pe care le-a uitat pe toate la prima oră de chimie), a stat cuminte în banca lui, ca un cactus uitat pe pervaz, până a primit diploma sacră, simbolul „triumfului” său asupra logicii și asupra vieții reale din jur. Dar n-a durat mult și realitatea vieții nu l-a cruțat: la prima instrucțiune de a monta un scaun Ikea, scaunul a sărit pe el. Primul e-mail de la șef a fost și ultimul. Harta de la metrou? A înțeles că mai bine o ia pe jos. Însă contractul de muncă...aici a clacat definitiv!
Învățat CE să știe, dar nu CUM sau LA CE folosește, a dat peste al doilea mare adevăr al educației moderne, post-Bologna: Mirosea a AF.
Dar finalul poveștii? E unul fericit: mai zilele trecute l-am zărit pe Făt-Frumos, bine-mersi, pe o listă de parlamentari. Și, dacă aruncați si dumneavoastră un ochi mai atent, s-ar putea să-l găsiți pe mai multe liste de parlamentari, așteptând cuminte, ca un cactus uitat pe pervaz, următoarea ocazie să facă... reforme educaționale.
Bun, și ce dacă, ce cu povestea asta și de ce ne interesează pe noi? Iată de ce ne intereseazăăă:
Definiție: Pe scurt, analfabetismul funcțional este acea stare de automulțumire sublimă în care cineva știe să citească, dar nu înțelege ce a citit – o stare în care o persoană e pusă în fața unei situații cotidiene de pe Terra, dar el a venit de pe Marte. Ați putea spune că nu e chiar atât de grav. Până la urmă, oamenii își fac cumva treaba. Dar când ne intersectăm cu astfel de persoane ca șoferi, medici, politicieni, șefi, părinți sau creatori de conținut, când testele Pisa (indicatori ai AF) plasează România pe ultimele locuri din lume de un deceniu, atunci – și numai atunci – realizăm că avem o problemă de „breaking news”, veche de decenii.
Cum se răspândește analfabetismul funcțional?
Analfabetismul funcțional nu se transmite direct, dar dacă te apropii destul de mult de anumite medii, șansele tale de „infectare” cresc. Trei factori principali contribuie la răspândirea acestui „virus” modern al generației <<click & scroll>>:
Mediul influențat sau influencerat – un ecosistem prin care se propagă modele de succes, care strălucesc nu prin inteligența ieșită din comun ci prin complementara acesteia: Influenceri „contaminați” oferă „sfaturi de viață”, utilizând limba română mai degrabă pentru efecte sonore.
On-line-ul – tărâmul „tinerilor emoticon”, acei nativi digitali compuși din mouse și port-mouse, pentru care emoji-urile sunt principala formă de expresie: ei percep vorbele adulților ca pe un zumzet vag și deranjant, ceva care științific se numește „artefact sonor”.
Profesorii burn-out, epuizați și plafonați – axfisiați de sacii de birocrație, de oooore, meditații și bifarea activităților „verzi” și “altfel”, captivi într-un cros continuu pentru puncte la dosar: Victime ale unui sistem pe care chiar ei îl alimentează și întrețin, antifonând pasiunea, energia și inspiratia, singurele ingrediente care ne-ar putea da antidotul:Adică Motivația ( acum doar un monument protejat). În sfârșit, cel mai periculos factor pentru sănătatea mentală, cel care „turtește creierul” cu adevărat, sunt adicțiile, dependențele, dar nu ne referim acum la ele.
Important: Virusul AF mutant, mai nou, se apără prin GDPR, un scut construit pentru „idiotul util”. E greu să identifici un analfabet funcțional și să îl tratezi, fără să-i încalci dreptul la confidențialitate, imunizat fiind astfel de bariera intimității.
Și Acum Uitați Efectele: Câteva interviuri cu victimele sistemului de învățare ale unor profesori din clasele primare, ei înșisi victime în interacțiunea de tip “predator-prey”, unde prada este copilul nostru iar prădătorul este dezinteresul general/ sau interesul- de a fi o turmă de plătitori de taxoimpozito- pensii/buletine de vot, pentru...o alta, privilegiată.
Testele sunt dedicate strict sănătății educaționale, ca fundație a unei construcții empatice viitoare, de tipul ȘI MIE ÎMI PASĂ. Rugăm seriozitate!
Urmează câteva răspunsuri la testele cls 1-7
1.Test de recapitulare a cunoștințelor claselor 5-8 (liceul nr.*..), actual student anul I (Transcriere conformă)
Adunări, scăderi, împărțiri – Scrieți răspunsurile la următoarele calcule:
❖ 9:18 – Nu merge deoarece numărul mai mic nu se împarte la numărul mai mare.
❖ 11:20 – Nu se poate. ❖ -2-2=0 ❖ -5-5=0
❖ 1/5 x 1/2 = 1/7 – Deoarece se adună numărătorii.
❖ 1/10 x 1/5 = 1/15 – Deoarece se adună numărătorii.
❖ 1/18 x 1/9 = 1/17 – Deoarece se adună între ei.
❖ Scrie cum se citește numărul 300300: Trei mii trei sute.
Geometrie elementară – Răspundeți scurt la întrebări:
❖ Cât este lungimea unui cerc? R: Cercul are rază și nu are lungime.
❖ Cât este aria cercului? R: Cercul nu are arie, deoarece are rază.
❖ În ce se măsoară raza? R: Raza se măsoară în diagonală.
❖ Cât este aria pătratului? R: Nu are arie, dreptunghiul are arie.
❖ Cât este aria dreptunghiului? R: Lungime supra doi.
❖ Ce este ipotenuza? R: Ipotenuza este la dreptunghi.
❖ Care sunt multiplii litrului? R: Centimetrul cub, care este egal cu 1000 de litri.
2.Test de recapitulare a cunoștințelor claselor 5-8 (liceul nr...), actual student anul I
(Transcriere conformă) În funcție de interesul dvs., voi face publice liceele responsabile de aceste produse educaționale.
Adunări, scăderi, împărțiri – Scrieți răspunsurile la următoarele calcule:
❖ -1+9=-8 ❖ -1+1=1 ❖ -3+3=1 ❖ -10+10=1
❖ +1/2 = 4. Explicație: 1×2=2, 1×2=2, deci 2+2=4
❖ 1/3 +1/3 = 6. Explicație: 1×3=3, 1×3=3, deci 3+3=6
❖ 2/5 = 10. Deoarece 2×5=10
❖ 3/6 = 18. Deoarece 3×6=18
❖ 3/9 = 27. Deoarece 3×9=27
❖ 5:15=3. Deoarece 5×3=15
❖ 9:0=0. Deoarece 0:9=0
❖ 2^3=6. Deoarece 2×3=6
❖ 2^5=10. Deoarece 2×5=10
❖ √2=1. Deoarece radicalul se împarte la jumătate
Geometrie elementară – Răspundeți scurt la întrebări:
❖ Câte fețe are un pătrat? R: Un pătrat are 4 fețe
❖ Cât este perimetrul pătratului? R: Perimetrul pătratului este egal cu 4 vârfuri
❖ Ce este acela diametru? R: Orice corp măsurat în exterior are diametru
❖ Cât este aria unui triunghi? R: Aria triunghiului = 3×părțile lui
❖ Cât e perimetrul paralelogramului? R: 6 laturi×aria lui
Mentiunea absolventului de liceu:
„Menționez că aceste calcule îmi folosesc foarte mult în domeniul în care lucrez zi de zi, de exemplu: timpii la o reparație, calcule finale de manoperă și pentru piese care trebuie explicate clienților.”
Mentiunea autorului:
Iată de ce este importantă instruirea elevilor în clasele primare. Aviz Conducătorilor Auto Care Ajung în Service!
3.Test de recapitulare a cunoștințelor claselor 5-8 (liceul*...), actual student anul I (Transcriere conformă)
Adunări, scăderi, împărțiri – Scrieți răspunsurile la următoarele calcule:
❖ 7×9=56
❖ 9×8=46
❖ 1/2 + 1/2 = 1/4 ❖ 1/4 + 1/4 = 1/8 ❖ 2/3 + 3/2 = 4/6, se adună pe diagonală, adică 2+2=4, 4+4=8
❖ 3/4 + 4/3 = 4/6, se adună pe diagonală, 2+2=4 și 4+4=8
❖ 2/3 + 3/2 = Nu mai știu ❖ 2:4=2, Deoarece 2×2=4. ❖ 3:100=Nu mai știu
❖ Ecuatia 3x=8 ⇒ x=5, Deoarece 8-3=5 ❖ Ecuatia 4x=9 ⇒ x=5, Deoarece 9-4=5
Geometrie elementară – Răspundeți scurt la întrebări:
❖ Câte fețe are un pătrat? R:Un pătrat are 4 fețe ❖ Câte vârfuri are un pătrat? R:12 vârfuri are.
❖ Cât este perimetrul pătratului? R:Nu mai știu.❖ Câte laturi are un pătrat? R: Nu știu.
❖ Cât este lungimea cercului? R:Cercul nu are lungime.
❖ Ce este diametrul cercului? R:Diametrul este lungime, lățime, se măsoară în m²
❖ Cât este aria cercului? R:Cercul nu are arie. ❖ Cât este aria triunghiului? R:Triunghiul nu are arie.
❖ Desenează un trapez: R: Nu mai știu.
❖ Ce este mediana? R:Țin minte că desenam un pătrat și lângă el proiecția lui.
❖ Ce este mediatoarea? R: Mediatoarea este la poliție.
* În funcție de interesul dvs., voi face publice liceele responsabile de aceste produse educaționale.
4. Test de recapitulare a cunoștințelor claselor 5-8 (liceul*...), actual student anul I (Transcriere conformă)
Adunări, scăderi, împărțiri – Scrieți răspunsurile la următoarele calcule:
❖ 1/2 + 1/2 = 2/4
❖ 1/5 + 1/5 = 2/10
❖ 1/2 + 1/2 = Pe astea nu le mai știu
❖ 1/5 × 3/5 = Nu mai știu ordinea de rezolvare
❖ 2/5 : 3/5 = Nu mai știu ordinea de rezolvare
Geometrie elementară – Răspundeți scurt la întrebări:
❖ Cât este lungimea cercului? Cercul nu ar trebui să aibă lungime
❖ Cât este aria cercului? 360 de grade
❖ Ce este mediana? Este atunci când o dreaptă pleacă spre o direcție
❖ Ce este ipotenuza? Latura care intersectează unghiurile
❖ Ce este centrul de greutate și în ce se măsoară el? În kilograme. De exemplu, centrul de greutate al unui cerc este punctul cel mai greu
❖ În ce se măsoară aria sferei? Aria sferei se măsoară în grade. Aria sferei are 360 de grade
5. Test de recapitulare a cunoștințelor elementare de analiză matematică. Șiruri de numere reale.
Absolvenți liceu 2023-2024 – actual studenți anul I
Absolvent liceu-1 (Transcriere conformă):
❖ Întrebare: Șirul: vaca, cal, capră, oaie, iepure... este un șir de numere reale?❖ Răspuns: Da, pentru că pot să îl număr.❖ Întrebare: În acest caz, este crescător sau descrescător? ❖ R: Este descrescător, deoarece calul este mai mic ca vaca. ❖Întrebare: Cine este vecinătatea caprei? R: Oaia.
❖Nota autor: Nu este deloc amuzant; este vorba despre faptul că unii nu au studiat șirurile în liceu și, în general, nu au gândire critică, nu au fost învățați cu abilități de negare a informației. Iată unde duce ingurgitarea informației fără discernământ!
Absolvent liceu-2 (Transcriere conformă):
❖ Întrebare: Șirul: furculiță, farfurie, oală, salată, polonic,... este un șir de numere reale? Dacă da, este crescător? ❖ Răspuns: Da, este crescător deoarece furculiță < farfurie.. ❖Întrebare: Este convergent? ❖ Răspuns: Da, limita este de la furculiță la salată. O vecinătate a furculiței este farfuria.
Soluții? După ce am înțeles cu toții că avem o problemă serioasă, cronică – una care nu dispare cu două-trei „paracetamoale” și ordonanțe de urgență – abia atunci putem începe să ne gândim la un tratament de durată. Dar, cum am spus de la început, oare chiar vrea cineva să ne vindecăm? Pentru cei care își doresc o schimbare reală, vă voi împărtăși „vindecările” mele: tratamentul, sechelele, antidotul – după o viață la catedră, la clasele V-VIII, la liceele Odobescu, Balcescu si trei decenii si jumatate la facultatea de matematica-informatica.
Nistor Gheorghe, părinte și dascăl
*se numește multifuncțională atunci când mai mulți funcționari mută aceeași hârtie de pe o parte pe cealaltă parte sau, echivalent, când trebuie să bagi mai multe șuruburi în aceeași gaură, șuruburile venind la pachet - cu pila lui fiecare. **”sensul vieții” la Făt Frumos, e ca măririle noastre de salarii, în mâinile guvernanților, așa, sec.