Autostrada Sibiu-Pitești. Secretar de stat: ”După 1 ianuarie 2025 am putea da în trafic aproape 32 de Km, până la Curtea de Argeș”
Luni, 18 Noiembrie 2024 12:35
După 1 ianuarie 2025 am putea circula pe încă 32 de km, până la Curtea de Argeș, pe Autostrada Sibiu-Pitești. Pe cea mai dificilă autostradă care se construiește în România, se lucrează cu un avans de 10 luni. Tunelurile Daniela și Alina, din dealul Momaia, Argeș, s-au dovedit o mare provocare pentru constructori. Solul instabil a impus o intervenție de urgență pentru a nu se prăbuși.
Autostrada Sibiu-Pitești, care străbate Carpații, rămâne cel mai îndrăzneț proiect de infrastructură realizat în România după 1990.
„Pe Pitești-Sibiu suntem cu zece luni înainte de termenul contractat. Deci, noi nu putem să punem presiune majoră pe un constructor, care e cu aproape un an înainte de termen. Bineînțeles că și ei vor să termine, pentru că trebuie să se mute pe secțiunea trei. Dar așa cum discutam și de podul de la Brăila, în momentul în care avem un tronson de drum și constructorul este de acord, dăm în trafic, așa se urmărește și aici. Avem un prim tronson de drum până la primul nod rutier. E vorba de nodul de la Bascov, spre Curtea de Argeș.
Vom da în trafic un prim tronson, urmând ca în o lună, două, trei, când se finalizează – acolo avem o structură de trei pasaje, așa ne-au dat soluția tehnică cei care gestionează canalul Argeșului, care este un punct strategic în acea zonă. E un complex de trei structuri care au 1,2 km în total. Este un pod peste canal și două pasaje care se cuplează la acest pod. E o structură mai complexă. Mobilizarea este foarte bună. Am fost chiar săptămâna trecută în șantier. E o chestiune de câteva luni, după 1 ianuarie să putem să dăm în trafic până la Curtea de Argeș, 32 km aproape”, a declarat Ionel Scrioșteanu, într-un interviu pentru Gândul.
Tunelurile Alina și Daniela – ”Chiar a fost un pericol la un moment dat”
Secretarul de stat, Irinel Scrioșteanu, a vorbit despre provocările întâmpinate în Argeș, cu lucrările de la Tunelurile Alina și Daniela. Acestea ar putea fi gata în 2026, deși contractul prevede finalizarea în 2027:
„Urmează cele două tunele montane. Sunt înainte de grafic pe zona de de foraj. Au întâmpinat și probleme pentru că cel mai rău lucru este să întâmpini zone instabile de teren. Unii zic că cel mai rău lucru este să întâmpini stâncă. Nu. Pentru cei care sapă tunel, cel mai bine să fie stâncă stabilă, pentru că știi cât forezi, că e stabil.
Când am fost ultima dată, acum două săptămâni, chiar a fost un pericol la un moment dat, dar au luat măsuri imediat și s-a stabilizat. Este o zonă foarte nisipoasă, un nisip foarte curat. Dacă știți, ca în anumite plaje la mare, în care nisipul este perfect curat.
Așa am întâlnit, în acea zonă, pe porțiuni destul de lungi. Cu toate acestea, ce-mi spunea un specialist român în tuneluri care s-a întors în țară și lucrează acum pe acest prim tunel la nivel de autostradă:”Nu există în lume, acum, soluție tehnică să nu poți să depășești orice problemă pe care o întâmpini într-un tunel. Pentru orice există soluție”. Ei au termen 2027. Forțat ar putea să fie gata în 2026. Eu cred că cel mai așezat termen este undeva în martie-aprilie 2026.
Toate structurile și tunelul pus la punct pentru că, acum undeva în jurul datei de 15 noiembrie, vor intra la lucru trei structuri, una care o să asigure partea de hidroizolație pentru că acum s-a făcut o stabilizare ușoară a tunelului ca să se poată lucra. Peste acesta stabilizare se aplică hidroizolație. După aplicarea hidroizolației vine o nouă structură, care o să asigure realizarea armăturii structurii de rezistență și apoi un fel de cofrag hidraulic, care o să asigure turnarea structurii de rezistență cu beton injectat. Acest ansamblu de trei intră undeva 15-16, maximum 20 noiembrie la lucru”, a spus Ionel Scrioșteanu, potrivit sursei citate.