Dumitru Tudosoiu: „Limita de 5 pentru admiterea la liceu nu mi se pare o chestiune discriminatorie”

# Interviu cu șeful ISJ Argeș, la început de an școlar

A sunat din nou clopoțelul în unitățile școlare din Argeș. Iar majoritatea școlilor din județ asigură, din punct de vedere al infrastructurii, cele mai bune condiții de învățământ. Doar în 20 de localități mai sunt școli care au toaletele în exterior. Este vorba de 29 de grupuri sanitare, însă majoritatea aflate în diverse faze de lucru. De asemenea, noul an școlar începe cu  4 unități care nu dețin autorizație sanitară de funcționare: la Stoenești, Vedea, Bălilești și Mălureni. Situația învățământului din județul nostru a fost rezumată, în interviul următor, de inspectorul școlar general Dumitru Tudosoiu.

„În primăvara anului viitor o să fie rezolvată problema cu toaletele exterioare!”

# Domnule inspector școlar general, cum se prezintă școlile în acest început de nou an școlar?
- Am început școala în toate unitățile de învățământ din Argeș spre deosebire  de alte județe ale țării, unde au fost probleme mari, grave și nu au putut să înceapă școală pe 9 septembrie. Din punctul de vedere al dotărilor, reabilitărilor, construcțiilor unităților de învățământ, eu zic că stăm bine, spre foarte bine. În 2020, în primăvară, o să stăm cel mai bine. O să fie rezolvată problema cu toaletele exterioare. Din totalul de 544 de unități de învățământ existente pe raza județului, șase o să rămână cu grupuri sanitare în exterior, finanțate, dar care pot în timpul cel mai apropiat să-și deruleze investiția respectivă pentru refacerea situației. Nu mai sunt situații cu toalete în fundul curții. Avem patru unități de învățământ fără autorizație DSP. Avem 109 corpuri clădire fără autorizație ISU, din peste 850 de corpuri de clădire din județ. Aici se derulează investiții, se  pot face mici lucrări ca să corespundă normelor ISU în vigoare. Sperăm că în 2020, mare parte dintre ele să nu mai aibă problema  asta.
# Care este situația din punctul de vedere al cadrelor didactice?
- Din punctul de vedere al cadrelor didactice, în tot județul Argeș am acoperit predarea la ore pentru aproape 8000 de cadre didactice. Din acestea doar 25 de cadre didactice funcționează ca „profesori necalificați”. Este vorba despre unitățile de învățământ unde nu se duce niciun candidat, indiferent de nota obținută la un concurs de titularizare, pentru că nu dorește, din cauza distanței sau a altor probleme. Am ales varianta ca un profesor din disciplinele înrudite, dacă dorește, să poată să predea și orele acelea. Toți candidații care lucreză ca netitulari, ca suplinitori, toți au trecut prin proces de examen national. Argeșul, în general, în ultimii ani, a avut mai multă forță de muncă, ca solicitare, decât posturi posibile ca să fie ocupate. O problemă o am cu personalul nedidactic și auxiliar pentru că din Ordonanța 114, în sistemul de educație, la nivel de unitate de învățământ  poți să angajezi prin concurs, pe perioadă determinată sau nedeterminată numai dacă te încadrezi pe bugetul pe care îl ai. Suntem într-un ușor paradox.  Pentru că majoritatea unităților de învățământ din Argeș nu se încadrează în buget și mereu solicităm Ministerului Educației rectificare în decembrie, pentru bani ca să acoperim salariile. Ne duce pe noi în imposibilitatea de a acoperi în zona de nedidactic și auxiliar anumite nevoi ale școlii. De exemplu: îngrijitori, fochist, paznic sau din personalul auxiliar: contabili. Intenționez să fac un memorandum la Guvernul României. Sper  să ne înțeleagă nevoia, nu vreau să sporesc numărul de posturi în sistem. Vreau să îl eficientez, dar am nevoie de situații specifice. Nu pot să las o școală fără contabil, de exemplu. Am la nivelul județului Argeș un număr de peste 40 de solicitări și cred că acestea sunt solicitări fundamentate.
# Pentru câte microbuze școlare aveți solicitări, la nivelul județului?
- Prin solicitările transmise de directorii școlilor sau chiar de către primari am avea nevoie de 47 de microbuze, în 35 de localității. Sunt localități care cer două microbuze, sunt și din mediul urban care solicită microbuze pentru școală specială. Multe dintre solicitări sunt reveniri pentru următoarea situație: au microbuze în UAT-urile respective, dar poate au microbuze școlare cu sute de mi de km, care au 10-12 ani vechime și se apropie cu pași repezi de perioada de casare. De exemplu, avem nevoie de microbuze școlare în Albești de Argeș, Albota, Arefu, Bascov, Băbana,Băiculești, Bălilești, Berevoești, Boteni, Bogați, Bughea de Jos, Brăduleț, Căldăraru, Buzoești, Nucșoara etc.
# Recent, ați menționat că sunt școli, în localitățile din județ, în care nu sunt elevi de clasa a VII-a. Cât de serioasă este această situație?
- Nu mai sunt elevi de clasa a VII-a în 16 unități de învățământ (vezi facsimil). Problema cu acești copii de a VII-a este că la momentul anului școlar 2021-2022, când va începe viitoarea clasă de a IX-a de atunci vom avea 40 de clase mai puțin. În loc de 191 o să avem 151. Cum repartizezi 151 de clase la toate unitățile de învățământ din județ care școlarizează teoretic, vocațional , tehnologic și profesional. De unde tai și unde pui? Trebuie să păstrezi și o balanță! Va trebui păstrată o unitate de măsură, să gândim o procedură!
# Câte clase de învățământ profesional avem în Argeș?
- Anul trecut, din cele 193 de clase de a IX-a, care acum sunt pe a X-a, am avut 29 de clase de școală profesională . Anul acesta, din 191 de clase de a IX-a, am avut 50. Efortul de a asigura școlarizare pe meserii, pe care le cer agenții economici, este consistent.   Anul trecut când aveam 29 de clase de profesională, eu am vrut mai multe și le spuneam colegilor, directori de licee, și tehnologice, și teoretice, că în urma repartizării electronice a copiilor, pe zone, o să intre copii cu medie sub cinci la liceu.Lucru care s-a adeverit. Ultima medie la un liceu din Costești a fost 3,68 la clase de liceu teoretic. Acum sunt 50 de clase profesionale alocate, un număr, cred eu, suficient pentru județul Argeș. Bine, dacă mai sunt propuneri din partea agenților economici care vor să subvenționeze clase, mai este loc.
# Cum se prezintă în județ situația decontării transportului elevilor?
- Transportul elevilor se decontează în condițiile legii. Am încheiat 2018, an financiar fără datorii. Ne-am achitat pentru elevii care au finalizat cursurile anului școlar trecut. A început un nou an școlar, decontarea se va face în continuare cu bani proveniți de la Ministerul Educației. În schimb, naveta profesorilor se face cu bani decontați de către autoritățile publice locale. Acolo, legiuitorul spune că autoritatea publică locală poate deconta naveta cadrelor didactice. Acest „poate” ne duce în situația în care într-o localitate se poate, iar în alta nu. Nu e obligativitate.

„Avem în vedere catalogul electronic și pentru școlile din Pitești”

# Cum vedeți dvs. această situație, în care elevii care obţin sub media  5 la Evaluarea Naţioală nu vor mai putea intra în repartizarea la licee?
- Profesorii care nu obțin 5 la titularizare nu au voie să predea, cei care nu obțin 7 la titularizare nu se pot titulariza, profesorii care nu obțin 8 la definitivat, nu pot să meargă mai departe cu celelalte grade, pentru a crește profesional. O barieră de genul acesta, nota 5 și pentru elevi, pentru accesul lor la liceu, mie nu mi se pare o chestiune discriminatorie.
# Ce părere aveți despre digitalizarea sistemului de învățământ,de catalogul online al elevilor, cu note și absențe?
- Catalogul online al elevilor cu note și absențe este o practică care se găsește în câteva județe ale țării. Dar nu în tot județul, în anumite școli pilot. În Argeș nu este inclus nicăieri. Propunerea mea, ca și consilier local, către Primăria Municipiului Pitești, și promisiunea obținută acum vreo trei luni a fost că în proiectul de buget al anului viitor o să venim cu o sumă pentru  unități de învățământ din Pitești. Dacă de aici avem un feedback pozitiv, atunci putem multiplica la nivelul întregului județ într-un an. Această formă de catalog electronic are trei componente importante, din punctul meu de vedere: nota, care este transmisă instant către familie, absența, pentru că dacă vrem să ținem copiii în școală, nu pe străzi, trebuie să știm de ei, iar în mod electronic poți să afli și să te interesezi unde e copilul. A treia chestiune - fiind într-un sistem electronic orice problemă, ca situație de urgență, se poate transmite la nivelul grupului de elevi, de profesori, ci implicit de părinți, în timp util.
Interviu realizat de Alex Vlaicu


Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea