Bătaie de joc! Probleme mari în expertiza realizată pentru Podul de la Poiana Lacului. Expertul spune că podul se află în județul GORJ

# S-a greșit până și numele obiectivului expertizat # Podul nu va fi reconstruit nici anul acesta!

La sfârșitul lunii mai se împlinesc opt ani de când podul peste Valea Răchita din comuna Poiana Lacului s-a surpat în urma inundațiilor. Circulația pe DN 67B, în zona localității argeșene Poiana Lacului, a fost întreruptă în 2014 pentru câteva luni, autoritățile fiind nevoite să devieze circulația pe rute alternative. Abia după ce locuitorii au reclădit podul din… hârtii, în semn de protest, au apărut și măsurile din partea autorităților statului, care au montat în zonă un pod metalic provizoriu, paralel cu amplasamentul podului distrus de inundații. Deși era unul provizoriu, iată că au trecut opt ani și tot pe acesta se circulă și în prezent. Administrația județeană și locală a făcut zeci de solicitări la nivel național pentru refacerea podului. Au rămas în urmă doar promisiunile.

 

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), administratorul drumului, a organizat mai multe licitații pentru construirea unui nou pod la Poiana Lacului, dar, în cele din urmă, toate au fost sortite eșecului. La cererea CNAIR, în 2019 a fost realizată o expertiză tehnică pentru acest obiectiv de către o firmă din Suceava. Recent, a ajuns în posesia redacției „Atitudine în Argeș” expertiza care are ca obiect podul de la Poiana Lacului. Deși ea are o valabilitate de 5 ani de la redactare, urmând să expire abia în septembrie 2024, este plină de erori.

 

Chiar dacă au fost la Poiana Lacului, experții susțin că podul este situat în județul Gorj

În septembrie 2019, firma ROYAL CDV G2 SRL, din Suceava, a întocmit o „EXPERTIZĂ TEHNICĂ pentru investiția MODERNIZARE DN 67B SCOARTA-PITESTI KM 0+000 – KM 188+200; OBIECT: POD PESTE VALEA RICHITA LA POIANA LACULUI LA KM 175+822”. Greșelile apar încă din numele expertizei, „Valea Richita”, așa cum a intitulat-o expertul, fiind de fapt Valea Răchita.

„Colectivul SC ROYAL CDV G2 SRL, Suceava, a efectuat o vizită pe amplasamentul podului în vederea stabilirii starii tehnice a podului, care apoi împreună cu dr. ing. Teodor BROȘTEANU, atestat pentru cerințele A4, B2, D – Poduri, certificat de atestare nr. 08090, a întocmit prezenta Expertiză Tehnică. Pentru stabilirea stării tehnice a podului, s-a efectuat o deplasare pe amplasamentul podului în luna septembrie 2019, în cadrul căreia s-a executat măsurători și investigații ale elementelor podului și s-au făcut observații asupra acestora, în conformitate cu „Manual pentru identificarea defectelor aparente la podurile rutiere si indicarea metodelor de remediere”, indicativ AND 534-1998, Normativ de proiectare pentru lucrările de reparații și consolidare ale podurilor rutiere indicativ NP 103-2004 și conform Instrucției AND 522-2002 “Instrucțiuni tehnice pentru stabilirea stării tehnice a unui pod”. Prezentul Raport de Expertiza tehnica s-a intocmit la solicitarea Beneficiarului, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. in luna sEPTEMBRIE, anul 2019 in baza Caietului de Sarcini nr. 124/4202/20.11.2018 intocmita de CNAIR SA, pentru evidentierea starii actuale a constructiei, a capacitatii portante si interventiile care sunt necesare pentru a o aduce la o stare tehnica corespunzatoare respectiv pentru a se asigura conditii optime si sigure desfasurarii circulatiei pe pod, in baza normativelor si legislatiei tehnice in vigoare”, se arată în  cuprinsul expertizei tehnice. Menționăm că ortografia aparține în totalitate expertului în cauză.

Deși reprezentanții societății din București susțin că au fost prezenți pe amplasamentul podului de la Poiana Lacului, în raportul de expertiză se menționează că podul se află în… GORJ.

„Podul expertizat este amplasat pe drumul national DN 67B la km 175+822 pe teritoriul localitatii Poiana Lacului in judetul Gorj”, se arată în raportul expertizei tehnice.

În continuare, vă redăm ce a stabilit expertul în urma măsurătorilor făcute pe teren, în luna septembrie 2019:

„Suprastructura

Elementele de gabarit pe pod nu corespund normelor actuale pentru poduri amplasate pe un drum national. Podul fiind o varianta provizorie este cu o singura banda de circulatie, traficul desfasurandu-se alternativ. Sunt prezente infiltratii de apa in placa; Grinzile metalice sunt afectate de rugina; Imbracamintea prezinta denivelari si crapaturi; Rosturile de dilatatie de pe culei sunt blocate, nefunctionale si fisurile s-au transmis la partea carosabila fiind permie infiltratiile de apa la banchetele de rezemare de pe culei; Betonul din lise este poros si degradat; Lipsesc amenajarile pentru dirijarea, colectarea si evacuarea apelor pluviale de pe pod pe la capete, avand in vedere ca podul nu are guri de scurgere.

Infrastructuri

Podul nu are culei, grinzile sprijina o grinda de beton turnata direct in amplasament.

Racordari cu rampele de acces si terasamentele. Rampe de acces

Racordarea cu terasamentele se face direct, nu sunt sferturi de con sau aripi.

Albia

Malurile albiei sunt amenejate cu ziduri de gabioane. Albia este plina de vegetatie. In sectiunea principala de scurgere, in zona podului sunt o serie de bolovani cu scopul impiedicarii afuierilor infrastructurilor podului”, se arată în raportul expertizei tehnice.

În urma expertizei, s-a recomandat construirea unui pod nou pe vechiul amplasament al podului distrus de viituri.

Expertiza menționată mai sus s-a regăsit în ultima licitație organizată de CNAIR, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova. În noiembrie 2021, DRDP Craiova anunța, într-un comunicat de presă, că „a fost încheiată etapa de depunere a ofertelor pentru proiectul de Reactualizare Proiect tehnic conform Expertize tehnice actualizate, Detalii executie, Asistență tehnică la obiectivul «Modernizare DN 67B Scoarța-Pitești, km 0+000 - 188+200»”. În cadrul proiectului era prevăzută și predarea unei documentații tehnice aferentă „Pod peste Valea Richita la Poiana Lacului la km 175+822”. Doar că la 4 ianuarie 2022, DRDP Craiova a anulat licitația pentru „abateri grave de la prevederile legislative”, fiind imposibilă încheierea contractului.

Primarul Ion Dumitrache: „E dezastru! (…) Au trecut atâția ani și nu s-a făcut un pod!”

Iar șansele ca podul să fie reconstruit anul acesta sunt zero! Menționăm că realizarea podului ține strict de CNAIR și nu de autoritățile locale sau județene. Se așteaptă acum soluționarea în instanță a dosarului privind rezilierea contractului privind DN 67B, urmând ca apoi să fie inițiată procedura de achiziție publică pentru execuția lucrărilor de modernizare a drumului, lucrări care includ și pe cele privind podul de la Poiana Lacului.

”E din 2014 așa, pe drum național. E dezastru! (…) Nu pot să cred că au trecut atâția ani și nu s-a făcut un pod!”, a precizat Ion Dumitrache, primarul comunei Poiana Lacului.

Material realizat de Alex Vlaicu

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea