Ce drepturi ai dacă ți-a întârziat avionul sau dacă zborul a fost anulat

# Cititorii întreabă, avocatul răspunde. Când avionul cu care am zburat aterizează cu bine, uităm de incidentele ivite înainte de decolare: întârzierea zborului, lipsa de informații a operatorilor aerieni, condiții de așteptare improprii și multe altele. Totuși, dacă vă confruntați cu asemenea situații neplăcute, este bine să știți că, în calitate de pasageri aerieni, aveți anumite drepturi. Drepturile pasagerilor aerieni sunt reglementate de Regulamentul nr. 261/2004 al Consiliului European și al Parlamentului European de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistența pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor.
Dacă avionul cu care trebuie să plecați întârzie să decoleze, este bine să știți că aveți dreptul la asistență din partea operatorilor de transport aerian. Astfel, dacă se anticipează o posibilă întârziere a unui zbor peste ora de plecare (timp de două ore - în cazul zborurilor de peste 1.500 de kilometri sau mai puțin, timp de trei ore sau mai mult - în cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1.500 de km și al oricăror alte zboruri cuprinse între 1.500 si 3.500 de km,  timp de patru ore sau mai mult - în cazul tuturor celorlalte zboruri), aveți dreptul la mese și băuturi răcoritoare gratuite. De asemenea, aveți dreptul la două apeluri telefonice, telefon sau fax.

Când puteți solicita rambursarea?

O întârziere de cel puțin cinci ore, dă pasagerilor dreptul de a li se oferi rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție pentru partea sau părțile de călătorie neefectuate și pentru partea sau părțile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie inițial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare inițial, cât mai repede posibil.
Însă, trebuie să știți că și o întârziere de minim 3 ore vă dă, potrivit Curții Europene de Justiție, posibilitatea de solicita o compensație, proporțional cu distanța pe care o aveați de efectuat cu avionul, astfel:
• 250 EUR pentru toate zborurile de 1500 km sau mai puțin;
• 400 EUR pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1500 și 3500 km;
• 600 EUR pentru toate celelalte zboruri.
Compensația se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar. Dacă pasagerul își exprimă acordul în scris, compensația se poate oferi în bonuri de călătorie și/sau alte servicii. Totuși, nu este prevăzut un termen maxim până la care trebuie plătită compensația.

Cursa aeriană a anulat zborul. Ce drepturi aveti?

O situatie mai neplacuta se refera la anularea curselor aeriene. Compania aeriana trebuie sa va ofere posibilitatea alegerii intre rambursarea costului biletului in termen de sapte zile sau redirectionarea, in conditii de transport comparabile, spre destinatia finala.
De asemenea, trebuie sa vi se ofere bauturi racoritoare, mancare, cazare si transport pana la locul unde veti fi cazati. La fel ca in cazul intarzierilor, pasagerii au dreptul la apeluri telefonice gratuite, dar si de a trimite mesaje prin fax sau e-mail.
Alte compensații
În plus, în cazul anulării zborului, aveți dreptul la o compensație cuprinsă între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța până la destinație, astfel:
• 250 euro pentru toate zborurile de 1500 km sau mai puțin;
• 400 euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1500 si 3500 km;
• 600 euro pentru toate celelalte zboruri.
Această compensație se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar, dar nu există un termen limită până la care poate fi plătită această sumă.
Totodată, în locul compensației, puteți opta pentru bonuri de călătorie și/sau alte servicii, dacă vă exprimați acordul în scris în acest sens.

Când NU se acordă compensația

Totuși, există și situații în care compania aeriană nu datorează compensații pasagerilor. De exemplu, dacă sunteți informați cu cel puțin două săptămâni înainte de plecare că zborul a fost anulat, nu aveți dreptul să solicitați despăgubiri.
Totodată, nu puteți pretinde despăgubiri nici dacă sunteți informați despre anulare într-un termen cuprins între două săptămâni și șapte zile înainte de ora de plecare prevăzută și vi se oferă o redirecționare care să vă permită plecarea cu cel mult douaă ore înainte de ora de plecare inițial stabilită, astfel încât să ajungeți la destinația finală în mai puțin de patru ore după ora de sosire prevăzută inițial.
Nici dacă sunteți informați despre anulare cu mai puțin de șapte zile înainte de ora de plecare prevăzută și vi se oferă o redirecționare care să vă permită să plecați cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungeți la destinația finală în mai puțin de două ore după ora de sosire prevăzută, nu vă dă posibilitatea de a cere compensații.
Totuși, este de menționat că, în anumite situații, pasagerii au dreptul la compensație chiar dacă beneficiază de rambursare sau redirecționare. Astfel, operatorul de transport aerian vă poate reduce cu 50% compensația dacă vă oferă redirecționarea spre destinația finală cu un zbor alternativ, a cărui oră de sosire nu depășește ora de sosire a zborului rezervat inițial cu două ore, în cazul zborurilor de 1.500 kilometri sau mai puțin, cu trei ore în cazul zborurilor intracomunitare de peste 1.500 km și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1.500 și 3.500 km, sau cu patru ore pentru celelalte zboruri.

Unde faceți reclamație?

Dacă credeți că v-au fost încălcate drepturile în materie de drepturi ale pasagerilor aerieni, ar trebui, înainte de toate, să contactați compania aeriană. Dacă nu sunteți mulțumiți de răspunsul acestora, puteți depune o reclamație la unul dintre Organismele naționale de punere în aplicare (ONPA). C.E. recomandă ca reclamațiile să fie depuse în țara în care a avut loc incidentul.

Avocat Gherzan Cătălin
Drept penal. Drept civil. Înregistrare mărci.
Recuperare debite. Recuperare taxa poluare.
Înmatriculare fără plata taxei de poluare...

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea