Campania Dacia “Reducere 3 X vârsta maşinii” îţi cam reduce entuziasmul

# Reclamele înşelătoare îi pun în situaţii jenante pe clienţi. Sună bine, ca orice reclamă, însă realitatea te izbeşte în faţă exact când iluzia e mai mare. Li s-a întâmplat unor piteşteni, posesori ai unor vehicule Dacia 1310, care, impresionaţi de reclama ce rulează pe posturile TV, şi-au făcut propriile calcule vizavi de costurile unor eventuale reparaţii. Şi-au luat bătrânele Dacii şi le-au dus în service-urile din reţea, de unde au aflat că “de 3 ori vârsta maşinii”, nu se aplică ad-literam nici măcar pentru vehiculele aflate la în perioada adolescenţei.   
“Vino la service-urile Dacia participante cu orice maşină Dacia mai veche de 3 ani şi-ţi schimbăm piesele vechi cu piese de origine, la un preţ special!”. Cam aşa sună reclama constructorului local de maşini care face senzaţie pe posturile tv cu un slogan ce promite o reducere  egală cu “de 3 X vârsta maşinii”
Mare baftă pentru posesorii de Dacii vechi… nu pentru toţi, însă! E adevărat că reclama face şi o trimitere către un regulament ce poate fi consultat pe site-ul Dacia, unde amănuntele sunt mult mai multe şi ceva mai descurajante pentru cei care şi-au imaginat că-şi pot repara aproape gratis Dacia cumpărată prin anii ’80. Au păţit-o şi doi piteşteni care s-au adresat redacţiei noastre după ce în service au primit vestea cea mare: reducerea maximă acordata nu poate depăşi 25 % din valoarea facturii unei intervenţii, chiar dacă vârsta vehiculului este mai mare de 10 ani.
O informaţie pe care ei, vinovaţii, n-o căutaseră pe www.dacia.ro. Aşa că, puţin jenaţi că socoteala de-acasă n-a prea dat cu cea din târg oamenii s-au gândit c-ar fi bine pentru ceilalţi posesori de Dacii  vechi, care n-au intrat în era Internetului, să primească şi veştile mai puţin spectaculoase la pachet cu cele senzaţionale.
“În acest tip de reclame se face, de obicei, referire la un regulament care nu poate fi redat integral în spot. Sub rezerva faptului că nu cunosc reclama respectivă decât din aceste relatări, pot spune că mi s-ar părea totuşi normal, având în vedere importanţa acestei informaţii, ca limita maximă a reducerii acordate să fie precizată în informaţia generală şi nu doar în regulamentul la care face trimitere. Nemulţumirile celor care s-au lovit de aceste aspecte pot face, fără doar şi poate, obiectul  unor reclamaţii (individuale sau colective) la CJPC, iar noi, probabil, vom implica ANPC în soluţionarea sesizărilor”, a declarat, contactat telefonic de Atitudine în Argeş, comisarul-şef al CJPC, Violeta Nedelcu, referindu-se la cazurile celor doi reclamanţi hotărâţi să se adreseze şi Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului.
Pentru cei care n-au reuşit să citească regulamentul de pe site, e bine de ştiut şi că vârsta în ani a vehiculului se determină prin scăderea anului de înmatriculare (indicat în talon) din anul curent (2012), că nu se iau în calcul criterii precum luna sau ziua înmatriculării dar şi că reducerea menţionată se aplică doar facturilor plătite cel târziu în data de 7 decembrie 2012.
Este bine să ştiţi şi că ofertele prezentate nu se cumulează cu altele pentru produse sau servicii Dacia sau cu alte oferte ale reparatorilor autorizaţi Dacia, prin intermediul cărora se desfăşioră promoţia. Potrivit aceluiaşi regulament, organizatorii nu vor putea fi consideraţi  responsabili dacă, în caz de forţă majoră sau dintr-o cauză independentă de voinţa lor, intervin schimbări de date, sau dacă această promoţie va fi modificată sau anulată. Şi, cea mai importantă informaţie, cea pe care cei doi reclamanţi şi-ar fi dorit-o mai explicită: reducerea se va aplica la valoarea globală a facturii (piese de schimb de origine şi manoperă) şi va fi egală cu vârsta autovehicului Dacia înmulţită cu 3, dar nu va depăşi 25 % din valoarea facturii unei intervenţii!

Dacia, acuzată în 2010 de reclamă mincinoasă

În urmă cu doi ani, Dacia Duster a fost nominalizată la un premiu Pinocchio de către o asociaţie ecologistă franceză. În 2010,  juriul pentru deontologie în publicitate din Franţa a cerut companiei Renault să pună capăt unei campanii în care autovehiculul SUV Dacia Duster era prezentat drept un model „care respectă mediul”.
În comunicatul dat publicităţii la acea vreme se afirma că sloganul folosit în reclama la Dacia Duster – „Noul Dacia 4x4: respectuos cu mediul la un preţ nemaivăzut” – este de natură sa inducă în eroare utilizatorii de internet, încălcându-se prevederile Recomandării Dezvoltare durabila a ARPP (Autoritatea de Reglementare Profesională în Publicitate). Solicitarea acestui juriu de a opri reclama  a fost argumentată prin  faptul că emisiile de CO2 ale Duster erau la data respectivă peste medie la motorizările pe benzină, considerându-se că reclama induce clienţii în eroare. Şi chiar daca motorizările diesel aveau emisii scăzute, francezii au considerat că reclama şi sloganul „Mai respectuos cu mediul” sunt mincinoase. Asociaţia "Les Amis de la Terre" a fost cea care a nominalizat Dacia la premiile Pinnochio, categoria "Greenwashing", pentru reclama în care apărea această formulare.
Cristina Stancu

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea