Pasajul Podul Viilor, ”prioritatea” municipalităţii de câţiva ani încoace, fost din nou reportat, tot ca “prioritate”, pentru 2013

# Din nou blocaj, din nou prioritate. Deşi vorbim de mai bine de o jumătate de an de guvernare USL-istă,  vina pentru nerealizarea, nici în 2012, a pasajului rutier Podul Viilor e imputată tot guvernelor PDL. În ultimii ani, construirea pasajului a tot fost amânată, iar anul acesta autorităţile locale au redeschis subiectul, menţionând  proiectul (a câta oara!), ca o prioritate a municipalităţii pentru anul in curs.
Primarul municipiului Piteşti, Tudor Pendiuc, a anunţat, săptămâna trecută, că după ce a fost blocat pe motive de “culoare politică”,  proiectul privind construcţia pasajului rutier Podul Viilor depinde acum de reuşita încercărilor de obţinere de la CFR a folosinţei gratuite a terenului ce va fi afectat de construcţia noului pasaj. Edilul şef al Piteştiului a venit cu exemplul unui proiect asemănător de la Râmnicu Vâlcea, unde guvernările  PDL-iste  ar fi înlesnit darea de către CFR în folosinţă gratuită a unui teren, pe când la Piteşti s-a cerut chirie pentru o perioadă de 8 ani, explicând totodată că acum se încearcă schimbarea contractului, pentru ca terenul să poată fi folosit gratuit. Despre motivele pentru care nu s-a reuşit această performaţă în decursul lunilor de guvernare USL nu se pomeneşte însă mai nimic. Conform penultimelor estimări, lucrările ar fi trebuit să înceapă în toamna anului trecut, dar au rămas, pentru a treia oară,  în faza de poveste. Cel mai mare proiect de infrastructură al Piteştiului s-a împleticit nu doar sub guvernările PDL, ci şi sub cea a USL.

Povestea unei idei amânate periodic

În 2008, autorităţile locale ieşeau la rampă cu strălucita idee a descongestionării traficului auto în cel mai important nod rutier al Piteştiului – Podul Viilor, prin realizarea unui pasaj rutier de circa 500 de metri, între Calea Depozitelor şi Bazinul Olimpic! Proiectul, în valoare de 8 milioane de  euro, i-a entuziasmat de-atunci, la fiecare început de an când a fost anunţat ca obiectiv al municipalităţii, pe şoferii care nevoiţi să traverseze zona. Pasajul,  menit să conducă la fluidizarea traficului prin prevederea a nu mai puţin de patru căi de acces şi a unor sensuri giratorii, a fost  şi este privit cu entuziasm, nu numai prin prisma fluidizării circulaţiei, creşterii gradului de siguranţă în trafic şi reducerii poluării, ci şi prin costurile relativ mici pe care avea să le suporte Primăria, pentru că din cele 8 milioane de euro, 98% urmează a fi  asigurate din fonduri europene nerambursabile şi numai 2% din bugetul local.  Primele amânări  ale proiectului au fost anunţate în acelaşi an-2008.  Deciziile au fost puse seama intervenţiei Ministerului Transporturilor care a încercat să lege o lucrare de extindere a căii ferate în zona Podul Viilor de realizarea pasajului rutier. A fost doar startul unei lungi serii de tergiversări care au durat până în 2011, an în care s-a anunţat că lucrările ar urma să înceapă în câteva luni, asta după ce conducerea SNCFR a acceptat să închirieze municipalităţii piteştene terenul aferent podului de linie ferată din zonă, tocmai în vederea începerii lucrărilor!  Dar, ghinion, pentru că investiţia a ajuns, în cele din urmă, să fie trecută pe lista proiectelor aferente lui 2012 şi prezentată, din nou, la începutul anului trecut, pentru a patra oară, printre obiectivele municipalităţii piteştene. Desi ajunsese să beneficieze de toate autorizaţiile locale necesare începerii lucrărilor, pasajul  avea să se împotmolească în documentaţia ce se lăsa aşteptată de la Guvern  pe motiv că Ministerul Transporturilor n-ar prea avea  experţi care s-o  evalueze! Certificatul de urbanism pentru devierea reţelelor de iluminat public exista,  iar ca să se poată trece la o următoare etapă, mai era nevoie  doar de punerea la punct a detaliilor pentru devierea unei reţele de alimentare cu energie electrică. Numai că la începutul lui 2012 , autorităţile locale anunţau că lucrările nu pot demara pentru că proiectul zace de câteva luni la Agenţia de Dezvoltare Regională Sud Muntenia şi aşteaptă ca Ministerul Transporturilor să găsească evaluatorii care să-l verifice!  Ca urmare, un nou termen de începere a lucrărilor a fost avansat: vara-toamna anului 2012. Dacă până la această dată vina era imputată Ministerului (PDL-ist ) al Transporturilor, ar fi fost de aşteptat  ca odată cu schimbarea guvernului să vedem,în sfârşit, demarată construcţia pasajului. Dar, suprpriză,  nici în 2012 construcţia n-a  început. Primarul Tudor Pendiuc explica, anul trecut, că proiectul nu este blocat, “ci doar în întârziere pentru că proiectantul nu a putut plăti la timp sumele datorate CEZ” şi că cel mai devreme, lucrările ar putea fi demarate în primăvara lui 2013.
Tot anul trecut,  Liviu Gabriel Muşat, directorul  ADR Sud Muntenia dădea câteva lămuriri, explicând că proiectul  a fost depus la Agenţie abia pe 22 noiembrie 2011.
”Pe 4 iulie 2012 s-a terminat evaluarea,  iar la acel moment mai era nevoie de avizul ISC şi de Hotărârea Consiliului Local Piteşti privind sursele de finanţare. Pe 13 august 2012, beneficiarul ne-a trimis şi aceste două dosare, iar pe 14 august toată documentaţia a fost trimisă la Ministerul Dezvoltării Regionale cu propunerea de semnare a contractului de finanţare.  Pe 24 septembrie, actul va fi pe masa ministrului pentru semnare. Având în vedere că suntem în ultima etapă, am sugerat beneficiarului, Primări Piteşti, să întocmească deja caietul de sarcini, însă având în vedere că achiziţiile vor mai dura cel puţin până în iarnă, probabil că lucrările efective  vor începe abia în primăvara anului viitor”, preciza, în septembrie 2012, directorul ADR Sud Muntenia, Liviu Gabriel Muşat. 
Şi iată că descongestionarea traficului auto în cea mai mare intersecţie a Piteştiului prin crearea unui pasaj aerian în zona Podul Viilor a devenit din nou o”prioritate” a municipalităţii, de data aceasta pentru  2013.  Sperăm totuşi ca tradiţia amânărilor să nu continue. 
Cristina Stancu

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea