Doar o treime dintre clienţii Termo Calor Confort au optat pentru facturare individuală
Luni, 18 Februarie 2013 22:49
Hotărârea privind aprobarea contractului-cadru de furnizare a energiei termice consumatorilor din Municipiul Piteşti, prin sistemul de alimentare centralizată de energie termică, introduce ca obligatorie facturarea individuală, dar nu specifică ce se va întâmpla cu cei care nu vor să semneze convenţiile individuale. Cum în contracte apar noi obligaţii pentru clienţii Termo Calor, piteştenii nu se grăbesc să semneze documentul.
Prin mai toate asociaţiile de proprietari şi locatari din Piteşti, administratorii merg din uşă-n uşă cu anexele la contractul de furnizare a energiei termice, contracte încheiate între asociaţie şi fostul Serviciu Public Local de Termoficare (actualmente SC Termo Calor Confort SA). Este vorba despre acele convenţii individuale de facturare despre care mulţi nu prea ştiu mare lucru şi pe care majoritatea celor racordaţi încă la sistemul centralizat de încălzire ezită să le semneze de teama obligaţiilor stipulate din noul document.
Avantaje şi temeri
Reprezentanţii SC Termo Calor Confort SA vorbesc despre avantajele ce decurg din încheierea acestor convenţii individuale, avantaje de care piteştenii ar trebui să ţină cont. În primul rând, consumatorii care beneficiază de aceste servicii vor şti exact cât şi pentru ce plătesc. Apoi, proprietarii fără restanţe nu vor mai avea de suferit din cauza vecinilor rău-platnici pentru că furnizarea serviciilor nu va mai fi sistată în tot blocul, pentru datoriile câtorva locatari. În al treilea rând, restanţele datornicilor vor fi recuperate de societatea de termoficare prin proceduri legale. Şi lista avantajelor amintite de furnizor ar putea continua.
Totuşi, proprietarii/locatarii trebuie să citească bine contractul, înainte de a semna, pentru că acesta prevede, printre altele, că responsabilitatea privind întreţinerea şi repararea reţelei interioare sunt în sarcina utilizatorului, chiar dacă amplasarea contorului de branşament a fost făcută în alt punct decât cel de delimitare/separare. Una dintre obligaţiile ce revin utilizatorului este aceea de a asigura accesul furnizorului la instalaţiile de energie termică aflate în folosinţa sau pe proprietatea sa, pentru verificarea funcţionării şi integrităţii acestora ori pentru debranşarea/deconectarea instalaţiilor în caz de neplată. Cu alte cuvinte, funizorul are dreptul să-ţi intre în casă şi să te debranşeze dacă nu-ţi achiţi factura. De asemenea, conform aceluiaşi contract, utilizatorul nu are voie să execute nici un fel de manevră la robinetele montate în amonte de contor şi este obligat să ia măsuri pentru prevenirea inundării subsolurilor, prin montarea de clapete de reţinere sau vane pe coloanele de scurgere din subsol. Mai mult, tot utilizatorul are obligaţia să întreţină instalaţiile proprii pentru asigurarea utilizării eficiente a energiei termice. Şi tot el va fi forţat să suporte contravaloarea apei de adaos în cazul pierderilor apărute din culpa sa, în cazul golirii instalaţiilor interioare.
Dacă nu permiţi verificarea instalaţiilor, poţi fi deconectat
Condiţiile tehnice de branşare sau debranşare a utilizatorului de la instalaţiile aflate în administrarea sa vor fi stabilite de către furnizor. Convenţia spune că furnizorul are dreptul să limiteze furnizarea agentului termic FĂRĂ PLATA VREUNEI PENALIZĂRI, cu un preaviz de cinci zile în cazul împiedicării delegatului împuternicit al SC Termo Calor de a controla instalaţiile de utilizare, în cazul depăşirii termenului legal pentru achitarea facturilor sau în cazul neachitării daunelor (distrugerea sau deteriorarea unor instalaţii). Atenţie, în convenţie se mai specifică şi că, în caz de forţă majoră, niciuna din părţile contractante nu răspunde de neexecutarea în termen sau de executarea în mod necorespunzător a oricărei obligaţii ce-i revine conform contractului
Doar 10.000 de familii au semnat convenţiile individuale
De precizat că în cazul în care un proprietar nu este de acord să semneze convenţia, atunci nici vecinii care intenţionează să facă acest pas n-o pot face. Deşi contractul este obligatoriu, faptul că nu prevede măsuri coercitive, cum ar fi amenzile, a fost speculat mai ales în asociaţiile cu restanţe mari la încălzire.
„Până la această dată avem 10.000 de clienţi care au semnat convenţiile individuale, dar nu este vorba numai de locuinţe care au rămas in sistemul centralizat, ci şi de clienţi debranşaţi care au semnat aceste documente pentru părţile comune”, spune Sorin Apostoliceanu, şeful serviciului Facturare din cadrul SC Termo Calor Confort.
La această dată, Termo Calor Confort mai funcţionează cu 32.000 de clienţi persoane fizice, în condiţiile în care, la începutul anului 2010 furnizorul local de agent termic livra apă caldă şi căldură pentru 50.000 de apartamete. Cum convenţiile individuale nu-i vizează doar pe piteştenii racordaţi la sistemul centralizat de încălzire, din cele 10.000 de familii care au semnat contractele individuale fac parte şi clienţi care au optat pentru alt sistem de încălzire, dar care datorează SC Termo Calor Confort contravaloarea căldurii pentru părţile comune.
Cum se recuperează, la ora actuală, restanţele de la clienţii individuali
1. În primul rând se procedează la identificarea locatarilor restanţieri. În acest sens, asociaţiile de proprietari vor prezenta la sediul SC Termo Calor Confort S.A. următoarele documente :
- Listele de plată din care să reiasă suma datorată, copie xerox, semnată şi certificată de administrator;
- Centralizator pe apartamentul respectiv semnat de preşedinte şi administrator care să cuprindă cotele restante aferente fiecărei luni în parte, cu calcularea separată a penalităţilor aplicate fiecărei cote şi numărul de zile pentru care au fost percepute;
- Datele de identificare ale debitorilor, restanţieri: numele, prenumele, adresa de domiciliu, copie act identitate (daca este posibil);
- Elemente ale dialogului dintre parţi (adrese, notific[ri, orice corespondenţa dintre asociaţie şi restanţier cu privire la debitul în cauză) dacă există;
- Procesul-verbal al adunării generale, prin care s-a hotarât sistemul de penalizări şi procentul de penalizare aplicat pentru fiecare zi de întârziere.
În conformitate cu dispoziţiile art. 50. alin (1) din legea 230/2007, prin restanţier se înţelege orice proprietar care se face vinovat de neplata cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari mai mult de 90 de zile de la termenul stabilit.
2. Următoarea etapă o constituie delegarea de sarcini către SC Termo Calor Confort S.A, în vederea recuperării sumelor restante.
3. Se redactează şi se întocmeşte de către departamentul juridic al SC Termo Calor Confort S.A. unul dintre următoarele instrumente legale necesare in vederea reprezentării ulterioare :
- împuternicire;
- contract cesiune creanţe;
- acţiune in instanţa, fiind acţionată asociaţia, în principal, iar restanţierii vor fi chemaţi în garanţie în subsidiar.
4. După parcurgerea acestor trei etape iniţiale, se procedează la somarea/notificarea debitorilor în vederea soluţionării prejudiciului pe cale amiabilă, sens în care se vor depune toate diligenţele pentru ca aceştia să primească prin orice mod, poştă, afişare, remitere sub semnătură privată a documentului numit notificare.
De asemenea, se va încerca contactarea telefonică a debitorilor, aceştia urmând a fi înştiinţaţi cu privire la modalitatea de recuperare a debitelor, ce urmează a fi parcursă, încercându-se soluţionarea tuturor problemelor pe cale amiabilă, în sensul recuperării sumelor restante. In acelaşi timp conform dispoziţiilor art. 51 din Legea 230/2007, se va proceda la înscrierea privilegiului imobiliar cu rang prioritar al Asociaţiei de proprietari în Cartea Funciară, sens in care imobilul nu mai poate fi vândut, ipotecat, executat, închiriat, promis spre vânzare, privilegiul Asociaţiei urmând a fi ridicat numai dup a achitarea tuturor sumelor datorate, a penalităţilor şi a cheltuielilor procedurale efectuate cu această ocazie. Privilegiul se radiază la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari sau a proprietarului, pe baza chitanţei ori a altui înscris prin care asociaţia confirmă plata sumei datorate.
5. Dacă, ulterior parcurgerii acestor etape, nu se va soluţiona diferendul, se va proceda la redactarea acţiunii, dosarul fiind deferit instanţelor competente .
6. După obţinerea unei hotărâri definitive şi irevocabile, favorabile furnizorului, prin care vor fi recunoscute debitele datorate, se va proceda la executarea silită.
Material realizat de Cristina Stancu