Gabriela Ionescu, ”doamna de fier” a Administraţiei Finanţelor Publice Piteşti: „Una dintre problemele pe care la întâmpinăm este lipsa de personal”

# Încasările din 2012, cea mai bună realizare din ultimii 5 ani a A.F.P. Piteşti. Din funcţia de şef  al Administraţiei Finanţelor Publice  Piteşti, funcţie pe care o ocupă din 2006, Gabriela Ionescu vorbeşte, în interviul acordat ziarului nostru, despre realizările şi nerealizările anului 2012 şi despre problemele  mai mici sau mai mari pe care  AFP  Piteşti le întâmpină în prezent.

# Cum caracterizaţi anul fiscal 2012? Ce spun cifrele din bilanț, unde sunt creşteri şi unde s-au înregistrat scăderi faţă de anul precedent?
- În anul 2012, programul de venituri stabilit la nivelul AFP Piteşti a fost realizat în proporţie de 109,38%, totalul încasărilor realizate ridicându-se la suma de 938,72 mil. lei. Defalcat pe categorii de bugete, programul de venituri bugetare, in anul 2012 a fost realizat după cum urmează:
Bugetul de stat                                         103,71%
Bugetul asigurărilor sociale de stat           115,97%
Bugetul asigurărilor de sănătate               109,19%
Bugetul fondului special pentru şomaj     111,05%
TOTAL                                                109,38%

Comparativ cu situaţia înregistrată în anul 2011, veniturile colectate la bugetul general consolidat au înregistrat o creştere cu cca. 12,3%. Analizând evoluţia gradului de realizare a programului de încasări, nivelul înregistrat în anul 2012 poate fi considerat cea mai bună realizare din ultimii 5 ani. Ca pondere în totalul veniturilor realizate la nivelul DGFP Argeş, AFP Piteşti asigură colectarea a cca. 50% din totalul acestora, fiind cea mai importantă unitate fiscală a judeţului. Din punct de vedere al arieratelor recuperabile la sfârşitul anului 2012, nivelul acestora a înregistrat o diminuare cu 30%. Ca şi rezultate înregistrate în activitatea de executare silită, putem menţiona o creştere a încasărilor la acest capitol cu 16% față de anul 2011.
# Ce soluţii ați adoptat sau veţi adopta faţă de marii datornici?
- Soluţiile adoptate sunt cele legale, prevăzute de Codul de procedură fiscală şi reglementările complementare. Neachitarea la scadenţă atrage implicit demararea procedurilor de executare silită, respectiv transmiterea de somaţii, aplicare de popriri asupra disponibilităţilor bancare, popriri asupra terţilor,  sechestre instituite asupra bunurilor mobile şi imobile ale debitorului. Contribuabilii care întâmpină dificultăţi financiare pot beneficia, conform prevederilor OUG nr. 29/2011, la cererea acestora, de eşalonarea la plată a debitelor şi accesoriilor restante pe o perioada de maxim 5 ani, cu respectarea anumitor condiţii.
# Administraţia Finanţelor Publice Piteşti se confruntă cu vreun fel de probleme?
- Una dintre problemele pe care la întâmpinăm în ultima vreme este lipsa de personal. În pofida faptului că declaraţiile se pot depune on-line de câţiva ani şi, teoretic, ar trebui să nu se mai formeze cozi la ghişee, mai există destui contribuabili care încă nu şi-au procurat certificatul digital şi, astfel, în perioadele de vârf se produce aglomeraţie.  La toate instruirile avute la nivelul DGFP Argeş, atât domnul director executiv Cojocaru Petre cât şi noi, reprezentanţii AFP Piteşti, am încercat să convingem reprezentanţii firmelor să opteze pentru depunerea on-line a declaraţiilor fiscale, fiind o iniţiativă care vine în sprijinul contribuabililor.  Cu toate că ghişeele unde se depun declaraţii şi se efectuează plăţi au program zilnic, agenţii economici obişnuiesc să vină la organul fiscal foarte aproape de termenul scadent. Acestea sunt motivele pentru care suntem în permanenţă atenţi la perioadele de vârf din activitatea instituţiei noastre.
# Pînă la câţi contribuabili  poate ajunge să gestioneze un funcţionar al AFP Piteşti?
- Aşa cum am amintit anterior, deficit de personal la nivelul AFP Pitesti există. De exemplu, în cadrul activităţii de colectare şi executare silită la persoane fizice, un funcţionar poate gestiona până la 1500-2000 de contribuabili. Situaţia este generată atât de faptul că în ultimii 5 ani nu s-au mai efectuat angajări în sistem, au existat salariaţi care au ieşit la pensie şi au fost preluaţi peste 7.000 contribuabili persoane fizice de la 5 administraţii financiare desfiinţate în 2011 (Stefăneşti, Bascov, Poiana Lacului, Mioveni, Domneşti). După cum cunoaşteţi, începând cu 01.07.2012 gestionăm şi baza de date de la Casa de Asigurări de Sănătate Argeş, cu un număr de circa 8.000 de debitori şi pe cea de la Casa Judeţeană de Pensii Argeş, cu un număr de circa 3.000 debitori. Situaţia este similară şi în cazul persoanelor juridice. Totuşi, în pofida lipsei de personal, asigurăm contribuabilii din municipiul Piteşti şi localităţile învecinate de întreaga noastră disponibilitate vis-a-vis de problemele cu care aceştia se confruntă şi că facem tot posibilul pentru a le oferi servicii de calitate.  Îmi place să cred că, de când am preluat conducerea AFP Piteşti, am reuşit să formez aici o echipă de profesionişti bine închegată, unită, un colectiv de oameni relativ tineri şi împreună am reuşit să desfăşurăm o activitate constructivă, apreciată favorabil.

”Cunosc mulţi tineri bine pregătiţi profesional”

# Aţi incuraja un tânar absolvent să intre in sistem?
- În mod sigur, da. Cunosc mulţi tineri bine pregătiţi profesional, ambiţioşi şi care ar putea face faţă cu brio activităţilor specifice administraţiei financiare. Pentru că şi mie mi s-a acordat o şansă la începutul carierei, consider că orice tânăr cu aptitudinile menţionate mai sus ar merita o astfel de şansă.
# Ce obiective şi-a propus Administraţia Finanţelor Publice pentru acest an?
- Obiectivele pentru anul 2013 vizează îmbunătăţirea procesului de colectare la nivelul local. Punctul de pornire îl va constitui analiza realizărilor/nerealizărilor înregistrate în anul anterior, studierea situaţiei prezente, a cerinţelor ANAF pentru anul în curs precum şi a premiselor ce ar asigura o colectare promptă şi eficientă a banilor publici.  Acţiunile întreprinse vor avea în vedere:
- îmbunătăţirea activităţii de executare silită prin diminuarea timpului de reacţie a structurilor de executare silită în cazul contribuabililor rău platinici, prevenind acumularea de  noi arierate bugetare;
- monitorizarea şi acordarea de asistenţă de specialitate contribuabililor ce întâmpină dificultăţi în ceea ce priveşte achitarea la scadenţă a obligaţiilor fiscale;
- creşterea calităţii serviciului de asistenţă a contribuabililor, având în vedere caracterul de partener al administraţiei fiscale şi de principal plătitor de impozite şi taxe; 
- promovarea profesionalismului şi a eficienţei în rândul personalului din structurile proprii, prin asigurarea condiţiilor de instruire şi perfecţionare profesională continuă.
Întrucât şi în anul 2013 obiectivul principal îl constituie creşterea capacităţii de colectare a veniturilor şi realizarea programului de încasări, relaţiile profesionale vor avea drept componentă principală îmbunătăţirea activităţii de asistenţă acordate contribuabililor. cu implicare directă asupra creşterii gradului de conformare voluntară. Totodată, vor fi menţinute relaţiile de bună colaborare cu structurile din cadrul ANAF şi alte autorităţi publice.    Cristina Stancu

 

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea