FNPA arată Primăriei Piteşti cum ar trebui să funcţioneze “serviciul de ecarisaj”

# Federaţia cere Primăriei Piteşti  şi rectificarea termenului limită de depunere a propunerilor referitoare la regulamentul  de funcţionarea a serviciului de  ecarisaj. La sfârşitul săptămânii trecute,  Federaţia Naţională  pentru Protecţia Animalelor a depus, la Primăria Pitești, propunerile sale referitoare  la proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului de ecarisaj şi protecţia animalelor din municipiul Piteşti. Conducerea FNPA spune că, deşi  regulamentul a fost spus dezbaterii publice, termenul  în care piteştenii au fost invitaţi să-şi exprime opiniile nu respectă  legea şi a cerut prelungirea acestuia.

Regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului de ecarisaj  a fost postat, spre dezbatere publică, pe site-ul Primăriei Piteşti la data de 21 august 2013, iar piteştenii au fost invitaţi să-şi exprime opinia în legătură cu prevederile acestuia până la sfîrşitul lunii august. Un interval mult prea scurt, în opinia FNPA!
“Menţionăm că în data de 18 ianuarie 2012 am trimis către Primaria Piteşti adresa nr. 64/18.01.2012 prin care solicitam ca în baza Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică (şi a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public) să ne transmiteţi toate proiectele de acte normative care vizează protecţia, creşterea, gestionarea şi bunăstarea animalelor ce vor fi inițiate/elaborate incepand cu data de 16 ianuarie 2012 de către instituţia dumneavoastră, «cu cel puţin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare». Pe de altă parte, art.6 din legea 52/2003 alin. (2) prevede faptul că «postarea anunţului referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoştinţă publicului, în condiţiile alin. (1), cu cel puţin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare», anunţ «ce va conţine şi textul complet al proiectului actului respectiv». Însă anunţul a fost făcut doar în urmă cu 10 zile, perioadă ce coincide cu cea în care cetăţenii pot trimite propuneri.” se arată în documentul depus de FNPA, vineri, la Primăria Piteşti.
Conducerea FNPA a mai explicat  şi că  nu a fost menţionată “modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ” aşa cum prevede  actul  nomativ  amintit  şi a solcitat Primăriei Piteşti să rectifice termenul limită de depunere a propunerilor, sugestiilor, opiniilor, în acord cu prevederile legislative, considerând numărul minim de 30 de zile de la postarea anunţului.

Amendamentele FNPA 
Tot vineri, Federaţia Naţională pentru Protecţia Animalelor  a depus 16 amendamente/propuneri de modificare a Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului de ecarisaj şi protecţia animalelor din municipiul Piteşti.Vi le prezentăm pe cele mai importante:

1. Primăria Piteşti:
Denumirea Serviciului înfiinţat, „Serviciul de ecarisaj şi protecţia animalelor din municipiul Piteşti”
Propunere FNPA:
„Serviciul de gestionare şi protecţie a animalelor fără stăpân, animalelor pierdute sau abandonate şi de gestionare a deşeurilor animaliere”, denumit pe scurt, în cadrul textului HCL, Serviciu de gestionare.
Explicaţiile FNPA:
Ecarisaj semnifică activitate de colectare şi tratare a deşeurilor animaliere, a cadavrelor . Chiar dacă se folosea noţiunea şi pentru acţiunea de “stârpire a câinilor vagabonzi” aceasta înţelegere aparţine unui trecut foarte îndepărtat în care nu existau norme de gestionare şi protecţie a animalelor şi nici tipul de civilizaţie şi moralitate actual, iar câinii erau “stârpiţi” prin metode care se utilizează astazi pentru “stârpirea” şobolanilor şi a gandacilor.
Pe de altă parte, în conformitate cu OUG nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, consiliile locale trebuie să înfiinţeze, conform art. 1, servicii pentru gestionarea cainilor fără stăpân şi nu servicii de ecarisaj, sintagma care nu apare nicăieri în actul normativ amintit.
În conformitate cu textul proiectului acesta nu se adreseaza animalelor cu stăpân, iar gestionarea animalelor cu stăpân nu poate fi efectuată decat de catre proprietarii acestora. Autoritatile locale pot doar însă implementa masuri, precum obligativitatea sterilizarii, identificarii animalelor cu stăpân pentru a preveni înmulţirea animalelor fără stăpân, prin abandon. Aşadar denumirea serviciului nu poate include toate animalele ci doar „animale fără stăpân” şi eventual „animale pierdute sau abandonate”

2. Primăria Piteşti:
Art. 5 lit. g) animal fără stăpân = orice animal care, fie nu are adăpost, fie se găseşte în afara proprietăţii stăpânului sau a deţinătorului său şi care nu este sub controlul ori supravegherea directă a unui proprietar sau deţinător
Propunere FNPA:
Animal fără stăpân = câinele care nu are proprietar, nu este deţinut cu niciun titlu valabil de nicio persoană fizică sau juridică sau care nu se află în ingrijirea niciunei persoane fizice sau juridice. Nu sunt consideraţi câini fără deţinător câinii abandonaţi sau pierduţi ai căror deţinători pot fi identificaţi.
Explicaţiile FNPA:
Din textul articolului rezultă că noţiunea de  “câine fără stăpân” include de fapt câinii cu stăpân pentru că tocmai definiţia indică existenţa unui stăpân/deţinător! În fapt un animal cu stăpân poate să nu aibă adăpost, se poate găsi în afara proprietăţii stăpânului sau se poate afla în afara supravegherii directe, oricând! Însă aceste aspecte intră sub incidenţa legii 205/2004 de protecţie a animalelor tocmai prin faptul că animalul respectiv are stăpân iara stăpânul nu respectă normele de îngrijire şi protecţie.
Aşadar definiţia animalului fără stăpân trebuie să reflecte în primul rând faptul că animalul nu are stăpân şi să fie dată prin analogie cu definiţia deţinătorului de animale aşa cum este formulată prin art. 2 din legea 205/2004 modificată prin legea 9/2008:„proprietarul, persoana care deţine cu orice titlu valabil, precum şi orice persoană fizică sau juridică în îngrijirea căreia se află animalul”

3. Propunere FNPA:
La Art. 5 după lit. h) se introduce o literă nouă pentru definirea câinilor agresivi: i) câine agresiv - orice câine aflat în libertate în locurile publice care atacă şi muşcă fără să fie provocat şi pentru ale cărui acţiuni nu poate fi trasă la raspundere nicio persoană, în conformitate cu O.U.G. 55/2002 privind regimul de deţinere al câinilor periculoşi şi agresivi.
Explicaţiile FNPA:
Este necesară definirea câinelui agresiv în special pentru a evita returnarea ori permiterea menţinerii în teritoriu a câinilor agresivi.

4. Primăria Piteşti:
Art. 5 lit. o),  ecarisaj = activitatea de colectare a deşeurilor de origine animală/subproduse de origine animală ce nu sunt destinate consumului uman, în scopul procesării sau incinerării/coincinerării acestora, incluzând activităţile de transport, depozitare şi manipulare, după caz, precum şi activităţile de reducere a numărului de câini vagabonzi
Propunere FNPA:
Eliminarea sintagmei “precum şi activităţile de reducere a numărului de câini vagabonzi”
Explicaţii: Ecarisajul este o doar o activitate de gestionare a deşeurilor animaliere şi nu de gestionare a câinilor fără stăpân

5. Primăria Piteşti:
Art. 7 pc. 18. Returnarea în teritoriu a animalelor sănătoase, sterilizate şi care nu sunt agresive, pe bază de cereri scrise, cu acordul asociaţiilor de proprietari interesate, numai după completarea declaraţiei/angajament de către solicitant/solicitanţi, pentru asumarea răspunderii privind supravegherea şi ocrotirea animalelor.
Propunere FNPA:
a) Returnarea în teritoriu a animalelor sănătoase, sterilizate şi care nu sunt agresive. b) Decizia nereturnării în teritoriu va fi luată de către medicul care deserveşte adăpostul şi de reprezentanţii organizaţiilor de protecţie a animalelor, interesate.
Explicaţiile FNPA:
a) Nu se justifică păstrarea în adăpost a unui animal sănătos şi blând.
Condiţionarea returnării câinilor de solicitări scrise şi de acordul asociaţiilor de proprietari va obstrucţiona buna defăşurare a programului de gestionare a câinilor CONDUCÂND LA BLOCAREA RAPIDĂ A ADĂPOSTURILOR. Adăpostul trebuie să faciliteze un flux continuu de câini pentru sterilizare, trebuie să cazeze câinii agresivi şi câinii care din diverse motive nu pot convieţui în teritoriu. Altfel, în timp ce adăpostul va găzdui câinii sterilizaţi, vaccinaţi, cunoscuţi şi protejaţi de locatari, pe banul public, inutil, alţi câini noi vor apărea în locurile eliberate, câini necunoscuţi, nevaccinaţi, nesterilizaţi, care se vor înmulţi în stradă.Pentru o aplicare eficientă  a programului de gestionare se impune ca repunerea în teritoriu a câinilor sănătoşi şi blânzi să devină regulă.
„Cercetările conduse de O.M.S. între 1981 şi 1988, în cadrul programului A.G.F.U.N.D. / O.M.S. de luptă împotriva rabiei umane şi canine din ţările în curs de dezvoltare au relevat faptul că programele de eliminare a câinilor, care prevăd prinderea şi eutanasia ori incarcerarea câinilor comunitari sunt atât ineficiente cât şi costisitoare. În niciunul din teritoriile studiate eliminarea câinilor prin orice metoda nu a avut niciun efect pe termen lung asupra densitatii populaţiei canine comunitare” O.M.S. Geneva, Raport tehnic Comitet experti nr.824, 1992, pag. 33.
b) pentru a evita abuzurile în declararea tuturor câinilor ca fiind agresivi decizia nereturnării în teritoriu trebuie să se facă împreună cu reprezentanţi ONG care, prin lege, pot participa la toate acţiunile din cadrul programului de gestionare.

6. Primăria Piteşti:
Art. 18. Adăpostirea câinilor în cadrul centrului se va face după cum urmează:
1. În cuşti individuale, cu respectarea următoarelor dimensiuni:
a) pentru câini de talie mare: 120cm x 160cm;
b) pentru câini de talie mijlocie: 110cm x 148cm;
c) pentru câini de talie mică : 91cm x 122cm;
d) cuştile comune nu trebuie să adăpostească mai mult de 4 câini pe o suprafaţă de 6,5 m.p.

Propunere FNPA:
Art. 18. a) câinii care sunt bolnavi şi necesită izolaţi, câinii care în decurs de 15 zile se întorc în teritoriu ori sunt adoptaţi pot fi cazaţi în cuşti individuale, cu respectarea următoarelor dimensiuni: (v. formulare Primărie)
FNPA adaugă:
b) câinii care nu se încadrează la lit. a) vor fi cazaţi precum urmează
i) într-o boxă de minim 25 m.p. se vor caza precum urmează:
- maximum 4 câini adulţi de talie mare sau medie;
- maximum 6 câini adulţi de talie mică ;
-    maximum 15 pui în vârsta de 6-16 săptămâni
ii) mama cu pui va fi cazată într-o boxă de minimum 4 m.p.
Explicaţiile FNPA: Dimensiunile menţionate în acest articol sunt din OUG 155/2001 care prevedea eutanasia câinilor după 7-14 zile, fapt interzis după aparitia legii 9 / 2008. Aşadar în condiţiile în care câinii pot sta în adăpost un timp îndelungat şi poate chiar întreaga viaţă aceştia nu pot fi cazaţi în cuşti de 1.5 m2. Ca urmare, privind spaţiile de cazare, Serviciul de gestionare/operatorul trebuie să respecte cerinţele legii 205/2004 privind protecţia animalelor, în acest sens adăugându-se un paragraf pentru aceste cazuri.

7. Primăria Piteşti:
Art. 23. Reîntoarcerea câinilor în zona din care au fost prinşi, la cererea unui grup de cetăţeni care îşi va asuma în scris răspunderea pentru ocrotirea acestora, se va face numai după sterilizare, deparazitare, vaccinare antirabică, tatuare/cipare/crotaliere şi numai după achitarea cheltuielilor efectuate de operator pentru îngrijirea animalelor respective.
Propunere FNPA:
Art. 23. Reîntoarcerea câinilor în zona din care au fost prinşi se va face numai după sterilizare, deparazitare, vaccinare antirabică, tatuare/ciparea şi crotaliere
Explicaţiile FNPA:
Referitor la necesitatea lipsei condiţionării reîntoarcerii câinilor în zona de provenienţă v. observaţiile de la Art. 7 pc. 18.
Tatuarea (ori microciparea) şi crotalierea câinilor trebuie să fie obligatoriu metode de identificare concomitente deoarece crotalul este semnul vizibil prin care se identifică ca acel animal a fost sterilizat, vaccinat, tratat şi de asemenea numărul inscripţionat oferă date complete referitoare la acel câine. Tatuajul (ori microciparea) reprezintă o măsură de siguranţă suplimentară în primul rând în condiţiile în care câinele a pierdut crotalul, ori i-a fost îndepărtat din diferite motive.

8. Primăria Pitesti:
Art. 52 Obligaţiile operatorului lit. f) Să permită, în baza unui program orar prestabilit şi comunicat de operator, vizita reprezentanţilor asociaţiilor, organizaţiilor şi societăţilor de protecţia animalelor în adăpost, în cazul în care aceştia solicită
Propunere FNPA:
Art. 52 Obligaţiile operatorului
f) Să permită reprezentanţilor organizaţiilor de protecţie a animalelor interesate:
- accesul în locaţia unde operatorul deţine animale, oricând în timpul programului de lucru,  în urma certificării calităţii acestora de membrii ai unei organizaţii de protecţie a animalelor. Reprezentanţii organizaţiilor au obligaţia să nu perturbe buna defăşurare a activităţii curente a adăpostului
- monitorizarea activităţilor de capturare, adăpostire, identificare, înregistrare, hrănire, vaccinare, deparazitare, sterilizare, tratare medicală, evaluare a agresivităţii câinilor, revendicare, adopţie, reteritorializare, eutanasie oriunde se desfăşoară acestea. Organizaţiile vor aduce la cunoştinţa serviciului de gestionare/operatorului, intenţia de a asista la acţiuni şi vor solicita programul şi locul de desfăşurare al acţiunilor respective
Explicaţii:
Se permite monitorizarea acţiunilor de gestionare de către ONG-uri, monitorizare mai mult decat necesară din perspectiva protecţiei şi bunăstării animalelor şi care este de asemenea stipulată prin legislaţia în vigoare.

9. Primăria Pitesti:
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă contravenţională de la 500 lei la 1000 lei, împiedicarea reprezentanţilor operatorului serviciului de ecarisaj şi protecţia animalelor de a-şi desfăşura activitatea conform regulamentului.
Propunere FNPA:
Ae adaugă şi b) împiedicarea prin orice mijloace a participării reprezentanţilor organizaţiilor pentru protecţia animalelor interesate la acţiunile Serviciului de gestionare şi de protecţie a animalelor/Operatorului

10.    Primăria Piteşti:
Formular adopţie/revendicare – la obligaţiile adoptatorului: “pc. 5 Să achit Serviciului de ecarisaj şi protecţia animalelor taxa care reprezintă cheltuielile medicale şi de întreţinere aferente cazării câinelui.”
Propunere FNPA:
Eliminarea acestei prevederi
Explicaţiile FNPA:
În conformitate cu art. 7 pc. 16, art. 29 alin. (3) adopţia animalelor este gratuită (ceea ce este forma ideală avand în vedere că acest lucru va stimula actul de adopţie, operatorul nu va avea cheltuieli cu menţinerea în adăpost a câinelui adoptabil, iar locul eliberat poate fi ocupat de un alt caine care din diverse motive trebuie eliminat din teritoriu) Aşadar prevederea de la pc. 5 din formularul de adoptie/revendicare se contrazice cu prevederile din textul proiectului.
Pe de alta parte, în art. 7 pc. 17 se stipuleaza că restituirea animalelor revendicate se face numai după completarea formularului şi achitarea serviciilor prestate de operator, deci nu mai este necesară prezenţa paragrafului 5 în acest formular.
Material realizat de Cristina Stancu

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea