În sfârşit… Clauze clare în contractele cu băncile, operatorii de telefonie mobilă şi furnizorii de utilităţi

De luna aceasta vă câştigaţi drepturile de consumator fără a mai umbla pe la instanţe. Conducerea Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Argeş explică, punctând modificările aduse Legii privind clauzele abuzive, cum poate instanţa să-i oblige pe operatorii economici să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate.
În temeiul  Legii 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori (modificată de luna aceasta), o mare parte dintre sutele de argeşeni nemulţumiţi de felul în care li s-au calculat dobânzile sau de unele comisioane plătite în plus au câştigat procesele împotriva băncilor. Numai că fiecare nemulţumit în parte trebuia să se războiască pe cont propriu (sau în asociere cu alţii ca el) cu banca. De la 1 octombrie, însă, lucrurile s-au schimbat.
“S-au adăugat articole noi care permit ANPC ca, în cazul în care constată că un profesionist (n.r. noul termen pentru comerciant) are clauze abuzive în contractele preformulate, să ceară în instanţă obligarea acestuia la eliminarea acestor clauze din toate contractele, fie ele în derulare. Aceasta înseamnă că acei profesionişti care de-a lungul timpului au inserat în contracte anumite clauze considerate abuzive vor trebui să îndrepte situaţia pentru toţi clienţii afectaţi, fără ca aceştia să fie nevoiţi să iniţieze vreo procedută juridică”, explică Violeta Nedelcu (foto), comisar-şef OJPC Argeş.

Contractele cu băncile vor fi mai clare pentru client

Legea reglementează protecţia consumatorului în cazul contractelor încheiate cu toţi profesioniştii (persoane fizice sau juridice autorizate), de la firmele de cablu , la cele de, asigurări,  telefonie mobilă sau la retailerii de produse electronice, însă domeniul în care se vor vedea cele mai multe schimbări în perioada următoare este cel bancar pentru că, aici vor fi eliminate unele  clauzele de dobândă.
Cum precizam mai sus, din 2000 încoace, sutele de argeşeni care s-au adresat OJPC Argeş reclamând existenţa clauzelor abuzive în contractele cu diverse bănci au ajuns să le dea judecată. Cei mai mulţi dintre  reclamanţi au şi câştigat procesele şi au obţinut  în instanţă eliminarea clauzelor abuzive referitoare la  comisioane sau la dobânzi (dar doar pentru propriile lor cazuri). 
Pentru cei care au constatat situaţii similare, dar n-au făcut pasul în instanţă, noile modificări sunt o şansă să-şi câştige, mai uşor, drepturile de consumatori, pentru că, potrivit noilor articole introduse în lege, o clauză dovedită ca fiind abuzivă într-un contract va fi eliminată din toate contractele care o conţin ale respectivului operator economic.
“Noutatea este că, începând cu data de 01.10.2013, consumatorul, dar şi organizaţiile neguvernamentale ce activează în zona protecţiei consumatorului vor putea obliga profesionistul, în baza sentinţei judecătoreşti, să modifice contractele care conţin clauzele abuzive.
Aplicarea acestor prevederi nu afectează dreptul de până acum al consumatorului căruia i se opune un contract de adeziune ce conține clauze abuzive de a invoca nulitatea clauzei pe cale de acțiune ori pe cale de excepție, în condițiile legii, în contextul unor acțiuni individuale la care avea dreptul și potrivit reglementării în vigoare la acest moment,” explică avocatul Cătălin Gherzan.
De precizat că cererea de chemare în judecată se depune la Tribunalul de pe raza de acţiune a profesionistului, unde se judecă fondul, şi se ajunge până la Curtea de apel, în cazul în care una dintre părţi atacă hotărârea instanţei de fond cu apel. Pentru aceste procese nu există recurs.
Cristina Stancu

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea