Parlamentari de Argeș, sculați-vă, că aveți treabă!

# Cod(r)ul bunelor maniere la volan! Închipuiți-vă următorul scenariu: un șofer frînează brusc, deschide geamul și începe să îl înjure pe un altul pentru că i-a tăiat calea sau nu i-a acordat prioritate. Sau, și mai rău, face asta pentru că șoferul din față n-a fost suficient de rapid. Între timp, trece în fugă o Ambulanță, cu sonor și lumini pornite, de sporește hărmălaia generală. Vine Poliția, cu alte semnale sonore și vizuale în funcțiune, ca să calmeze spiritele. În calitate de spectator străin al unui asemenea show zilnic  ar putea crede ori că ai nimerit într-un spital de nebuni ambulatoriu, fie se pune în scenă o piesă, ai căror regizori stau ascunși după niște monitoare mari și urmăresc scenariul. Din păcate, cam aceasta este realitatea cotidiană de pe străzile noastre. Fie riști să fii călcat de vreo mașină, încercând să traversezi pe marcajul pietonal, fie te stropește vreo mașină în fugă, dacă n-ai viteza de reacție necesară să te protejezi cu umbrela, fie, mai nou, scoți pistolul și rezolvi problema. Cum reușește toată această faună, mai cunoscută cu termenul generic de conducători auto români, să umble liberă pe străzi, am aflat de la comandantul Serviciului de Înmatriculări și Permise Auto Argeș, Emil Angheloiu.

”Românul, la volan, se comportă conform situației și poziției sociale pe care o are”

# De ce nu există un cod al bunelor maniere pe care șoferii noștri să și-l însușească ca și pe celelalte noțiuni de examen?
- Există un cod al bunelor maniere la volan, numai că nu este scris. Totul se rezumă la gradul de civilizație al fiecăruia. Dacă ai bun simț civic cu care te-ai născut, poți să faci față oricărei situații de acest gen. Ar mai fi și spiritul de competiție pe șosea, care reprezintă o dificultate pentru tot traficul. Românul, la volan, se comportă conform situației și poziției sociale pe care o are. Sunt oameni care au mașini puternice și scumpe care nu sunt agresivi în trafic. Grijile zilei ale șoferilor români își găsesc corespondent și în trafic. Omul este nervos, grăbit și e de ajuns o scânteie ca să iasă scandal.
# Când și cum credeți că s–ar putea rezolva acest aspect?
- Nu cred că generația noastră va trăi un spirit occidental al traficului. Cred că generația următoare.Oricum, acest lucru nu se va rezolva prin cuantumul amenzilor, ci prin suspendarea dreptului de a conduce. Adică, să i se suspende dreptul de a conduce de la 1-3 luni, gradual, la fiecare 10 puncte de amendă primite. Lucru care poate să meargă până la 2 ani. În Danemarca, amenzile sunt semnificative. Însă, nici acolo n-au dat rezultate, decât tot suspendările. Acolo există autostrăzi unde viteza maximă este de 110 km/h. La fiecare 10 km depășiți, se suspendă permisul cu câte o lună. La fel și cu alcoolul. La 0,1, 3 luni suspendare; la 0,2-6 luni. Dacă s-ar aplica suspendări la principalele contravenții generatoare de accidente, gen viraj la stânga fără să acorde prioritate sau depășirea neregulamentară, atunci toți ar fi mai reticenți când ar veni vorba să mai încalce legea. Rămân la convingerea că peste 90% din infracțiunile sau contravențiile făcute în trafic nu sunt din culpă, ci cu bună știință. Un factor generator și chiar important este și calitatea drumului. Acesta este frecvent cauza multor accidente. Spre exemplu, în Paris  nu sunt bălți. Așa că nu există riscul să te stropească cineva când trece în fugă cu mașina pe lângă tine. Drumul este făcut de așa natură încât să nu rămână apa pe el.
# Dacă ați constatat toate aceste lucruri, și bănuim că și alți colegi de-ai dvs din alte județe, de ce nu inițiați un proiect care să devină lege?
- Dacă mi se va cere părerea, o voi face cu plăcere. Cei din conducerea MAI trebuie să se ocupe de acest lucru sau chiar comisiile parlamentare care se ocupă cu așa ceva.  Ana Luca

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea