Procedura de atribuire a parcărilor va fi reluată, cel mai devreme, luna viitoare
Luni, 17 Martie 2014 14:31
# Conducerea FAPLA: ”Piteştiul are un deficit de 26.000 de locuri de parcare”. Împotmolită în scandalurile din interiorul asociaţiilor de proprietari şi în imposibilitatea autorităţilor de a asigura un loc de parcare pentru fiecare solicitant, procedura de atribuire a locurilor de parcare cu taxă a fost stopată în toamna anului trecut. Deşi parcările nu s–au înmulţit peste iarnă, Primăria Piteşti va relua luna viitoare sau, cel târziu, în cursul lunii mai, procedura de atribuire, însă numai la anumite blocuri.
Autorităţile locale intenţioneză să reia procedura întreruptă în toamna lui 2013, urmând să treacă la atribuirea locurilor de parcare celor care au depus solicitări în acest sens. Taxa va fi tot de 100 de lei pe an, iar atribuirea se va face doar la blocurile la care sunt suficiente locuri în raport cu numărul de maşini. Problema rămâne în continuare nerezolvată tocmai acolo unde locatarii se încăierau pe locurile de parcare insuficiente, pentru că în situaţiile fericite în care numărul solicitărilor era mai mic sau egal cu cel al locurilor de parcare, oricum nu era nevoie de închirierea acestor spaţii. Cu mici excepţii!
“Sunt situaţii în care se rezolvă, astfel, probleme de genul celor în care, deşi numărul solicitărilor nu depăşea numărul locurilor de parcare, locatarii se trezeau că locurile lor de parcare erau ocupate de maşinile celor din blocurile vecine, ale celor veniţi în vizite sau cele aparţinând societăţilor comerciale din zonă. Cel mai bun exemplu este cel al parcării Fortuna - Centru, dar situaţii similare pot fi întâlnite în fiecare cartier”, spune Constantin Băjenaru, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari şi Locatari Argeş, care adaugă că 85% din cele 1200 de asociaţii de proprietari din Piteşti au depus la primărie situaţia solicitărilor.
Câte dintre acestea vor fi soluţionate? “Domnul viceprimar Cornel Ionică a exeplicat deja că doar acolo unde situaţia o permite, locurile de parcare vor fi închiriate. La blocurile unde numărul maşinilor e peste cel al locurilor de parcare, nu se vor face atribuiri. Realitatea e că Piteştiul are un deficit de 25 -26 de mii de locuri de parcare. La un număr de 78 de mii de vehicule proprietate personală, oraşul dispune de numai 52 de mii de locuri de parcare” , explică reprezentantul FAPLA, care aminteşte despre singura soluţie pentru rezolvarea acestei probleme: realizarea unor parcări pe verticală (supraterane).
După doi ani de dezbateri, regulamentul nu e aplicabil nici pe jumătate
La ora actuală, regulamentul de închiriere, prezentat ca o soluţie la rezolvarea problemei locurilor de parcare nu este aplicabil la Piteşti decât într-o mică măsură. Întrucât, odată puse în aplicare, condiţiile de organizare, utilizare şi exploatare a spaţiilor destinate parcării autovehiculelor, de pe terenurile aparţinând domeniului public, în baza cărora se poate face atribuirea ar conduce la tensiuni şi mai mari între vecini sau asociaţii.
Conform regulamentului, "prin exploatarea parcajelor de reşedinţă se înţelege activitatea de a pune parcajul la dispoziţia utilizatorilor în vederea parcării autovehiculelor şi de a obţine venituri din această activitate prin încasarea de tarife în conformitate cu dispoziţiile legale. În parcările de reşedinţă se va atribui câte un loc de parcare pentru fiecare apartament deţinut în proprietate, la tariful stabilit prin H.C.L. sau la tariful licitat, cu excepţia persoanelor care deţin garaje autorizate pe domeniul public, în limita locurilor disponibile spre închiriere”. De de aproape trei ani, la nivelul asociaţiilor de poprietari se fac, desfac şi refac listele cu locurile revendicate de posesorii de vehicule, numai că iată ce prevede regulamentul în situaţia concretă în care se regăsesc cele mai multe asociaţii de proprietari din Piteşti:
"În situaţiile în care numărul de solicitări depăşeşte numărul de locuri amenajate în parcarea de reşedinţă, atribuirea se va face prin licitaţie publică, în conformitate cu H.G 955/2004. Tariful de bază stabilit prin H.C.L. reprezintă preţul de pornire al licitaţiei.", Deşi, deocamdată, nu se pune problema organizării unor licitaţii, cel mai probabil, pe viitor, aici se va ajunge. Asta însemnă că suma de 100 de lei/ loc/an este doar tariful de pornire al viitoarelor licitaţii, la care va câştiga, evident, cine dă mai mult. Cei rămaşi pe dinafară, care acum încă mai parchează după noroc, mai aproape sau mai departe de bloc, nu vor mai avea unde să-şi lase maşinile nici chiar atunci când parcările adjudecate de vecinii lor mai înstăriţi vor fi goale, pentru că, potrivit aceluiaşi regulament, ocuparea unui loc în parcarea de reşedinţă fără deţinerea abonamentului pentru locul respectiv, atribuit conform prevederilor regulamentului, se sancţionează cu amendă cuprinsă între 400 lei – 600 lei.
Cristina Stancu