În Argeş, cei mai mulţi elevi de şcoală profesională vor să devină mecanici

Interesul elevilor din învăţământul tehnologic şi profesional argeşean pentru instalaţii şi lucrările publice, construcţii, domeniul electric, industria textilă etc. este redus în comparaţie cu mecanica, deşi angajatorii caută şi astfel de specialişti, dacă e să ne luăm după ofertele burselor de muncă organizate la nivel de judeţ.  Începând din anul şcolar 2014 – 2015, programul de pregătire al elevilor de profesională va fi stabilit de şcoală împreună cu angajatorii, astfel încât specializarea elevilor să se facă în funcţie de cerinţele pieţei.
Schimbările ce vor avea loc în învăţământul tehnologic şi profesional  din toamna acestui an au fost generate de concluziile unei analize a Ministerului Educaţiei, care a evidenţiat faptul că există câteva domenii la mare căutare din partea angajatorilor, dar pentru care interesul elevilor din astfel de şcoli este redus: construcţii, instalaţii şi lucrările publice, domeniul electric, industria textilă şi pielăria. Este şi cazul judeţului Argeş, unde cei mulţi tineri care optează pentru profesională vor să devină mecanici, deşi piaţa judeţeană cere multe alte meserii.
Astfel că din această toamnă, învăţământul profesional va avea durata de 3 ani. Pregătirea (care începe după finalizarea clasei a VIII-a, adică după ciclul gimnazial) va fi organizată atât în şcoală, cât şi la angajator, iar programul de pregătire va fi stabilit de şcoală împreună cu angajatorii. În primul an, pregătirea practică realizată în atelierele şcolii şi la agentul economic va reprezenta aproximativ 20% din timpul total alocat programului,  în al doilea an, aproximativ 60% din timp va fi alocat pregătirii practice, iar în anul al treilea, peste 70% din timp va fi dedicat pregătirii practice. În plus, în decursul celor trei ani vor fi organizate stagii comasate de practică cu o durată totală de 24 săptămâni, 5 săptămâni în primul an, 9 săptămâni în anul doi şi 10 săptămâni în cel de-al treilea an.

Ce aduce în plus noul model

Principalul element de noutate constă în faptul că selecţia elevilor care optează pentru învăţământul profesional se  va realiza de către companii împreună cu şcolile care organizează învăţământ profesional. Durata pregătirii practice prin stagii în companii ba fi dublă,  urmând să crească de la 11 săptămâni la 24 săptămâni. Şi încă o schimbare: Înscrierea la şcolile profesionale  se va face înainte de admiterea la liceu.

Adaptarea curriculumului la cerinţele companiilor

Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic din cadrul  Ministerului Educaţiei, este implicat în două iniţiative majore de cooperare în acest domeniu, cu Germania şi Austria, potrivit reprezentanţilor ministerului. Cu Germania, pe baza acordului semnat cu Academia Baden Wurtenberg, în luna iunie 2013, cu scopul adaptării curriculumului pentru 3 calificări din domeniul mecanică - un proiect pilot care are trei componente: promovarea învăţământului profesional, adaptarea curriculumului la cerinţele companiilor şi identificarea de calificări noi pe piaţa muncii, pentru a fi introduse în oferta de pregătire. Celălalt partener de cooperare este Ministerul Educaţiei din Austria şi Camera de Comerţ din Austria în vederea elaborării unui master plan naţional pentru modernizarea sistemului de învăţământ profesional şi tehnic din România.
Cristina Stancu

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea