De prin Arhivele Naţionale Argeş. Povestea Schitului Buliga

Puţină lume ştie că,  în urmă cu 270 de ani, în spatele  actualului Muzeu Judeţean Argeş (fost Palat Administrativ) exista  un schit  cu hramul Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavril, construit în anul 1745, de către cupeţul (negustor) Martin Buliga, om înstărit şi întreprinzător, care a ridicat şi alte biserici: cea din Gura Baţcovului (Bascov), Valea Rea (Găvana) şi biserica de zid a mănăstirii Stănişoara. Dorinţele lui Marin, aşa cum reies din zapisul de danie prin care închină schitul la Mitropolie, au fost ca această ctitorie a sa să reprezinte un loc de instruire şi ajutorare a săracilor. Începând de la mijlocul secolului al XIX-lea, decăderea schitului a fost tot mai accentuată, odată cu transformarea lui în biserică de mir şi aplicarea legii secularizării averilor mânăstireşti. Vechimea, slaba administrare şi neglijenţa prelungită au reprezentat cauzele care au contribuit la deteriorarea schitului, precum şi la decizia finală de dărâmarea a acestuia în februarie 1900.
Schitul , ridicat la 1745, a avut un rol important în viaţa spiritual-culturală a oraşului Piteşti şi a judeţelor Argeş şi Muscel, timp de peste un veac şi jumătate, chiar dacă a trecut pe la mai mulţi proprietari.

Sucursală a Mitropoliei

La şase ani de la zidirea bisericii, în 1751,  Martin Buliga o „închină şi o afieroseşte ca să fie metoh sfintei şi dumnezeieştii Mitropolii din Bucureşti” numai după moartea acestuia. Schitul a fost sucursală a Mitropoliei până în anul 1791 când, din cauza depărtării a fost dat în administrarea Mănăstirii Aninoasa. Din 1813, timp de 50 de ani, schitul a trecut din nou în administrarea Mitropoliei, iar în 1863 , a fost transformat, din ordinul Ministerului Cultelor,  în biserică de mir.
Există mai multe documente cu caractere româno-chirilice şi două greceşti, păstrate la D.A.N.I.C., în fondul Mitropolia Ţării Româneşti, înscrisuri ce dau detalii referitoare la moartea negustorului Martin Buliga, precum şi la intenţiile sale vizavi de schitul care i-a purtat numele.
Unul dintre documentele greceşti, datând de la 7 februarie 1751, este o scrisoare a vel medelnicerului Radu Dimancea către Mitropolie, prin care îl înştiinţează pe mitropolitul Neofit despre biserica lui Martin şi îi cere să-i arate bunăvoinţă părintelui duhovnic chir Daniil, probabil, de la biserica lui Martin şi să-l recunoască în totalitate ca supus al mitropolitului. Practic, acesta este un prim document din care reiese intenţia negustorul piteştean de a închina biserica la Mitropolie, dorinţă finalizată prin zapisul de danie din mai 1751. În cel de-al doilea document, acelaşi Radu Dimancea, face cunoscut la Mitropolie, decesul lui Martin Buliga, fără ca acesta să facă diată (testament) pentru schitul piteştean şi îi prezintă pe larg ultimele dorinţe ale negustorului:
„Şi cunoscând şi eu vorbele pe care le-a spus răposatul când am făcut gramata bisericii şi a închinat-o la mitropolie, zicând că pentru altceva nu închină biserica mitropoliei, numai în cazul morţii sale, să aibă femeia lui şi moştenitorul lui paza preasfinţiei tale”.
În acest document se  mai precizează că slugerul Martin a dorit ca moşia numită Burde (Burdea) să fie împărţită pe jumătate între biserică şi copilul Bărbuceanu, iar din restul averii să se scadă zestrea femeii lui, iar ce va rămâne să se facă trei părţi: o parte să ia femeia, o parte copilul şi cea de-a treia parte să-i revină bisericii şi pentru cheltuielile de înmormântare. Asemenea, dorea ca via de la Ştefăneşti să rămână soţiei şi via de la Valea Popii, copilului Bărbuceanu, iar o altă vie, tot la Valea Popii, precum şi alte bunuri părinteşti dorea să le lase rudelor lui.
Prin cartea de judecată a Mitropolitului Neofit, din 29 aprilie 1753 s-a hotărât însă ca averea răposatului Martin Buliga să fie împărţită în trei părţi: o parte îi revenea soţiei Aniţa împreună cu numitul copil de suflet, a doua parte revenea surorilor lui Martin, Neacşa şi Despa, iar a treia parte bisericii.

Loc de instruire şi ajutorare a săracilor

Schitul a avut un rol important în viaţa spiritual-culturală a oraşului Piteşti şi judeţelor Argeş şi Muscel, timp de peste un veac şi jumătate.
Dorinţele lui Marin, aşa cum reies din zapisul de danie prin care închină schitul la Mitropolie, au fost ca această ctitorie a sa să reprezinte un loc de instruire şi ajutorare a săracilor: „Iar ce ar mai prisosi din venitul schitului, am lăsat să fie pentru chiverniseala lui, ca orice s-ar strica, să se dreagă din venitul acela. Aşijderea, de vreme ce am socotit să fie şi şcoală românească pentru învăţătura copiilor şi pentru chiverniseala a vreunor săraci, care nu vor avea unde să plece capul, să fie plata dascălului şi hrana săracilor din prisosul venitului a acelui schitişor, după cum va fi prisosul venitului pe an”.

Şcoală pentru preoţi şi pension de fete

Pe lângă biserică, în acareturile schitului au funcţionat de-a lungul timpului săli de învăţătură pentru copiii săraci, a fost şcoală catehetică pentru pregătirea elementară a celor care doreau să fie preoţi, iar la începutul secolului al XIX-lea a fost şcoală de candidaţi în care „candidaţii de profesor” erau pregătiţi pentru preoţie cu ajutorul unor cursuri de scurtă durată. De asemenea, în încăperile schitului a funcţionat  şi şcoala muzicii oştirii împărăteşti ruseşti, iar de la mijlocul secolului al XIX-lea pentru o perioadă de timp, a existat un pension de fete condus de o guvernantă nemţoaică şi mai apoi, a fost unul din sediile Cancelariei Episcopiei Argeşului.
După 100 de ani de la moartea negustorului Martin, schitul şi acareturile acestuia nu se găseau într-o situaţie prea bună, aşa cum este menţionat în catagrafia din anul 1850, ceea ce denotă o slabă administrare a bunurilor. Astfel că: „saceacul de jur împrejurul bisericii de tinichea de brad” stătea „să cază”; „ferestrele turlii celii mari, nefiind alcătuite bine” ploua în mijlocul bisericii; prăvăliile schitului au ars şi „au rămas locurile slobode”, iar fostele vii din dania lui Martin Buliga erau acum în paragină: locul de patru pogoane şi jumătate de pe Valea Popii, locul de pe Valea Ştefăneştilor de peste patru pogoane pe care a fost vie, iar o altă vie de 6 pogoane şi două prăjini pe Valea Izvoranilor luată de un mirean cu embatic (arendă) de la Mitroplie. De asemenea, schitul mai stăpânea moşiile Fleşti din Gura Bascovului şi Negrea, ambele din plasa Piteşti, moşiile Bădiceni şi Păuleasca din plasa Argeşului şi iar un loc înfundat în moşia Miceasca de 40 de pogoane, precum şi moşia Colţul Unghenilor, numită şi Burdea, din plasa Cotmeana.
La mijlocul secolului al XIX-lea,  odată cu transformarea lui în biserică de mir şi aplicarea legii secularizării averilor mânăstireşti, schitul începe să de degradeze îngrijorător.
În curtea bisericii s-a amenajat o grădină publică iar spre sfârşitul secolului al XIX-lea, în spatele altarului bisericii, s-a ridicat „Platul Administrativ”, actualul sediu al Muzeului Judeţean Argeş.

Schitul a fost demolat, iar icoanele au ajuns la Biserica Sf. Ioan

Anii ce au măcinat construcţia, slaba administrare şi neglijenţa prelungită au dus  la deteriorarea schitului  şi la decizia finală de dărâmarea a acestuia în februarie 1900.
Demolarea a fost coordonată de un meşter italian care a fost plătit cu materialele rezultate în urma dărâmării, cu excepţia obiectelor de cult care au fost luate de biserica Sfântul Ioan din Piteşti, de care aparţinea schitul lui Martin Buliga încă din anul 1894. O altă parte din obiecte de cult - chivotul bisericii, potirul, cădelniţe, etc. - au fost ajuns la  muzeul Episcopiei Argeşului, iar cărţile şi unele icoane, la  şcoala de cântăreţi din Piteşti.
După 155 de ani de istorie,  schitul ridicat de negustorul Martin Buliga din Piteşti a dispărut de pe faţa pământului  cu precizarea că doar o parte din orânduiala ctitorului s-a respectat, mai puţin chiverniseala, care presupunea ca orice s-ar strica, să se dreagă din prisosul venitului schitului.
Iată, mai jos, una din puţinele descrieri ale acestei biserici: „Schitul Buliga, situat pe un deal, la marginea oraşului, consistă dintr-o biserică, care prin micimea sa, prin formele sale arhitectonice şi sistemul decorativ, aminteşte Biserica Stavropoleos din Bucureşti [...]. E singura biserică a oraşului Piteşti, care prin stilul său particular, s-ar putea clasa printre monumentele naţionale, a căror conservare şi reparaţiune trebuiesc de aproape privegheate”
Cristina Stancu
Sursa:  Arhivele Naţionale – Argeş,  arhivist.blogspot.ro



Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea