Liviu Pătraşcu, preşedinte C.A. Apă Canal 2000 S.A.: ”Măsurile radicale dispuse... au afectat anumite interese economice ale unor persoane care evident că au generat diverse reacţii negative la adresa mea”

Acest interviu reprezintă radiografia activităţii lui Liviu Pătraşcu în fruntea Consiliului de Administraţie al S.C. Apă Canal 2000 S.A.. Liviu Pătraşcu ne-a explicat toate hotărârile pe care le-a luat din această poziţie şi efectele acestor hotărâri, care s-au văzut imediat, adică eficientizarea acestei societăţi. Având la bază experienţa omului de afaceri, Liviu Pătraşcu a luat hotărârea să nu mai stea în tribună şi doar să comenteze, aşa cum fac mulţi alţii, ca la fotbal, spunând cât de prost merg lucrurile în România, dar, pe de altă parte, nu fac nimic ca să le schimbe;  s-a implicat în eficientizarea activităţii unei societăţi cu capital public de care depind  mii de oameni, S.C. Apă Canal 2000 S.A., principalul furnizor de apă potabilă din judeţul Argeş.
# Sunteţi preşedintele Consiliului de Administraţie al S.C. Apă Canal de aproape doi ani. Spuneţi-mi vă rog,  care sunt principalele hotărâri luate de dumneavoastră în toată această perioadă.
- Decizii importante au fost multe, aş nominaliza câteva:
- Structura organizatorică şi regulamentul de organizare şi funcţionare elaborate pe principiile de necesitate a posturilor, decizie rapidă şi pragmatică, responsabilizarea celor care decid şi criterii de evaluare a activităţii personalului, lunar;
- Preluarea în execuţie a racordurilor şi bransamentelor de S.C. Apă Canal 2000 şi retragerea „agreerilor” către diverse societăţi de a interveni pe reţeaua publică. Situaţia existentă anterior a prejudiciat extrem  de mult compania, ca urmare a branşamentelor şi racordurilor efectuate clandestin, furnizând astfel servicii fără contract, fără plată şi prin lucrări executate neconform în privinţa soluţiilor tehnice, materialelor folosite, fapt ce a generat numeroase pierderi, ca urmare a avariilor frecvente;
- Închiderea unor proiecte inutile pentru companie, care generau costuri semnificative, înregistrate în evidenţa contabilă ca imobilizări necorporale cu venituri corespunzătoare costurilor, iar în acest fel nu se alterau contabil indicatorii societăţii;
- Crearea şi dotarea tehnică corespunzătoare a unei activităţi de depistare a furturilor de apă din sistemul public, de monitorizare a vidanjărilor de ape uzate de diverse firme „agreate” care efectuează servicii de vidanjare şi care deversează apele uzate în căminele de canalizare de la periferia minicipilui Piteşti fără a plăti către SC Apă Canal 2000 SA  epurarea acestora şi fără control al calităţii apelor deversate cu impact semnificativ asupra funcţionarii staţiei de epurare atunci când apele industriale nu sunt preepurate;
- Finanţarea cu prioritate a activităţii de contorizare a branşamentelor cu contoare corespunzătoare tehnic, metrologic şi instituirea de proceduri de sigilare a acestora, activitate organizată în cadrul secţiei proprii a SC Apă Canal 2000 SA;
- Elaborarea şi introducerea unui sistem modern de plată a facturilor de către consumatori (online, card, automate bancare, debit direct pe salariu, cash la ghişeul băncii), eliminând cozile la casieria societăţii şi disconfortul oamenilor;
- Asigurarea finanţării cotei de cca 10% a operatorului SC Apă Canal 2000 SA (cca 10 mil euro) a proiectelor cu finanţare europeană prin încheierea unui contract de finanţare cu BERD cu garanţii în acest contract doar creanţele societăţii şi asigurarea unui plan riguros de disciplină financiară pe perioada de rambursare.
Sunt câteva din deciziile mai cunoscute cu impact deosebit pe care consider că merită a fi menţionate.

,,Măsurile radicale dispuse de Consiliul de Administraţie de la preluarea mandatului, au afectat anumite interese economice, personale, anumite poziţii de confort ale unor persoane care evident că au generat diverse reacţii negative la adresa mea”

# În tot acest timp, despre dumneavoastră nu s-a auzit nimic de rău, în legătură cu  managementul societăţii Apă Canal 2000 S.A. Au fost voci care au spus, atunci când aţi preluat mandatul, că aveţi anumite interese personale, fiind greu de crezut că dumneavoastră aţi ales să pierdeţi din timpul liber, punându-va în slujba statului, lucru foarte rar întâlnit la noi în ţară. Cine v-a convins să acceptaţi această provocare, sau ce v-a determinat?
- Trebuie să spun, pentru rigoare, câteva lucruri:
Poziţia mea de Preşedinte al Consiliului de Administraţie din cadrul SC Apă Canal 2000 SA nu poate fi asimilată ca fiind „ în slujba statului”. Statul este formă de administrare a unei naţiuni civilizate, iar SC Apă Canal 2000 SA este o societate comercială ce deserveşte o zonă de colectivităţi cu servicii de interes local.
Chiar dacă acţionarii acestei companii sunt autorităţile locale cu care avem contracte de delegare a serviciilor, este totuşi o societate comercială pe acţiuni, care trebuie administrată după criterii de eficienţă economică, stabilitate financiară, profit şi solvabilitate. În acest fel se poate garanta pe termen îndelungat furnizarea de servicii vitale pentru populaţie.
Măsurile radicale dispuse de Consiliul de Administraţie de la preluarea mandatului au afectat anumite interese economice, personale, anumite poziţii de confort ale unor persoane care evident că au generat diverse reacţii negative la adresa mea.
Nu pot pretinde că am doar susţinători, sper doar că după aproape 2 ani de mandat, după rezultatele obţinute, susţinătorii să fie din ce în ce mai mulţi şi criticii din ce în ce mai puţini.
Provocarea de a aborda acest proiect a apărut după OUG nr 109/30.11.2011 privind guvernarea corporatistă a societăţilor cu capital public, reglementare care a venit destul de târziu, după părerea mea, şi pe care o consider viitorul companiilor publice. Detaşarea de influenţă  a factorului politic a actului de administrare este imperativă. Managementul pe baza de program de administrare asumat, demisia sau demiterea când nu se realizează indicatorii din program este singura perspectivă, altfel înseamnă faliment. În sectorul privat falimentul afectează acţionarul şi indirect locurile de muncă ale personalului angajat, însă în sectorul public se pune în pericol interesul unor întregi colectivităţi care poate avea impact major.
Am răspuns şi la întrebarea „cine?”. Este o provocare personală, un proiect propriu care să-mi răspundă la întrebările mele de-a lungul timpului în care în mod inerent am interferat cu societăţi publice, am constatat de atâtea ori birocraţie excesivă, decizii curioase, lipsa de reacţie la semnalele din piaţă şi confortul de multe ori nemeritat al unor funcţionari din acest sistem.
# Atunci când aţi preluat mandatul C.A. al Apă Canal 2000 S.A. aţi făcut o reorganizare radicală a societăţii. Aţi concediat un număr însemnat de angajaţi, aţi valorificat mai multe bunuri ale societăţii. De ce aţi început cu aceste măsuri? Ce nu era în regulă?
- Compania era organizată pe un sistem piramidal cu 6 nivele de decizie de la executant la aprobant. Această formă de organizare înseamnă birocratizare excesivă, timp de decizie prelungit, diluarea responsabilităţii, lipsa de performanţă, de iniţiativă şi în plus costuri salariale nejustificate. Forma de organizare răspundea necesităţii unui număr de posturi care să rezolve probleme de personal angajat şi nu funcţiilor societăţii.
Urmarea acestei acţiuni imperative, s-au eliberat 3 sedii administrative devenite inutile obiectului de activitate. S-au valorificat mijloace fixe care nu erau necesare procesului de producţie şi s-au achiziţionat utilaje specifice activităţii de investiţii.
Toate acestea erau imobilizări corporale şi financiare inutile care mai generau şi costuri suplimentare curente - una din măsurile de eficientizare a activităţii.

Proiect pe fonduri europene în valoare de 126 milioane pentru exerciţiul 2014 - 2020

# Apă Canal 2000 S.A. are în desfăşurare un mega - proiect pe fonduri europene, în valoare de 100 milioane de euro, ce vizează îmbunătăţirea calităţii apei şi extinderea reţelelor de apă şi canalizare. Ştiu că au fost anumite întârzieri de execuţie a lucrărilor datorită procedurilor de licitaţie foarte stufoase. Spuneţi-mi, vă rog, dacă acest proiect se mai află în graficul de derulare al lucrărilor, ţinând cont că pentru tronsonul de la Ştefăneşti nici nu s-a licitat lucrarea.
- Lucrările sunt în diverse stadii de execuţie, unele în grafic, altele nu. Direcţia de dezvoltare condusă de Deker Ion monitorizează derularea contractelor, pune presiune unde este cazul, sancţionează când se constată rea voinţă, sprijină instituţional când este cazul. Sunt, într-adevăr, întârzieri pe total program şi sper să se recupereze în perioada rămasă de implementare, adică sfârşitul anului 2015.
În condiţiile în care la 01 ianuarie 2013 am găsit un singur contract de lucrări în derulare şi acela reziliat în august 2014 prin falimentul executantului, iar pentru celelalte 9 contracte doar un dosar sumar de documentaţii tehnice şi de atribuire, nici nu se putea face mai mult.
A fost obiectivul de foc al Direcţiei de dezvoltare, în anul 2013, să ajungă şi la acest stadiu.
Pentru etapa a II-a de proiecte cu finanţare din fonduri europene de coeziune în exerciţiul 2014-2020, situaţia este cu totul alta. Avem aprobare de finanţare pentru 126 milioane Euro, iar la ora actuală avem  aprobare finanţare pentru consultant şi postare pe SEAP cu termen de depunere a ofertelor  la începutul lunii noiembrie 2014. Sunt şanse ca la începutul anului 2015 să avem şi consultantul selectat şi cred că din experienţa de foc a anului 2013, echipa de la unitatea de implementare va fi în poziţia de a închide anul 2015 cu documentaţiile tehnice şi de atribuire finalizate. Anul 2016 este anul de semnare şi începere  a derulări de contracte cu termen de execuţie conform planului bugetar al Comisiei Europene până în 2020.
În acest fel ar fi trebuit gestionată şi etapa I şi nu am fi avut acum criza de timp în care suntem.
# În 2016 vă expiră mandatul de preşedinte al C.A. Apă Canal 2000 S.A. Veţi mai accepta această funcţie, sau, mai bine zis, această sarcină, dacă veţi fi propus pentru încă un mandat?
- Este prematur să răspund. Depinde în primul rând de cum vom realiza planul de administrare al mandatului de 4 ani pe care îl am. Dacă vom avea rezultate poate vom continua, dacă nu, vor veni alţii mai pricepuţi ca noi.
# Aveţi şi neîmpliniri legate de această activitate?
- Da, evident, dar nu cu implicaţii deosebite, lucrăm în continuare.
# Dumneavoastră de unde consumaţi apă potabilă?
- Am contract de furnizare încheiat cu SC APĂ CANAL 2000 SA.
# Ce proiecte aveţi pentru viitor în cadrul societăţii Apă Canal 2000 S.A.
- În primul rând să realizăm planul de administrare asumat pentru acest mandat, în al doilea rând să nu lăsăm pentru viitor angajamente care pot afecta stabilitatea economică a companiei pe termen lung. Trebuie să spun, în încheiere, că acţionarii societăţii, prin reprezentanţi, au înţeles că în actul de administrare al unei companii publice nu este loc de politică, pentru care mă simt dator să le mulţumesc.
Lucian GHERGUŞ

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea