8.000 de carduri s-au întors la Casa de Asigurări de Sănătate Argeş

# Argeșenii sunt dezinteresaţi sau speriaţi de cardurile de sănătate.

459.795  de argeşeni ar trebui să primească, până la sfârşitul anului, cardul electronic de sănătate. Procedura de distribuire derulată prin Poşta Română e în plină desfăşurare şi, în cele mai multe cazuri, agenţii poştali au trecut deja cu plicurile pe la asiguraţii  din Argeş pe numele cărora au fost emise astfel de instrumente.  8000 dintre cardurile tipărite pentru judeţul Argeş s-au întors însă, din diferite motive, la Casa judeţeană de Asigurări de Sănătate.
Procedura spune că în situaţia în care, după două prezentări la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu a putut fi predat asiguratului, documentul va ajunge la  Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate. Avizul pe care operatorul poştal îl lasă la domiciliul asiguratului în situaţia în care acesta din urmă nu este găsit, va conţine numărul de telefon al factorului poştal, astfel încât asiguratul să îl poată contacta pentru a stabili intervalul orar în care factorul poştal poate reveni în zilele următoare pentru a-i preda cardul de sănătate. Dacă în interval de  20 de zile, cardul nu a putut fi predat (aici intră şi situaţia în care  asiguratul refuză instrumentul), cardul ajunge la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, însă numai după un termen de minim 10 zile lucrătoare, termen pe care CN Poşta Română îl are la dispoziţie pentru a preda cardul către respectiva instituţie.
În urma derulării acestei proceduri,  8000 de carduri  nedistribuite în Argeş au ajuns, iată, la Casa Judeţeană de Asigurări de sănătate de unde se va încerca din nou distribuirea. Cum? Deocamdată nu se ştie!
“Aşteptăm o procedură naţională  prin care să se stabilească modalitatea  de distribuire a cardurilor aflate acum la Casa de Asigurări de Sănătate Argeş”, spune Adriana Jinga, purtător de cuvânt CAS Argeş
Deşi există o  reticenţă manifestată la nivel naţional cu privire la cardurile de sănătate emise de CNAS, în Argeş, principalul motiv pentru care cele 8000 de carduri n-au ajuns la destinatari este  faptul că aceştia n-au fost găsiţi la domiciliu.  Reprezentanţii CAS Argeş nu confirmă nicio situaţie în care cardul de sănătate să fi fost refuzat, oficial,  aşa cum s-a întâmplat în alte judeţe, dar spun că a  exista câteva notificări potrivit cărora, anterior demarării procedurii, asiguraţii  din Argeş au cerut expres ca pe numele lor să nu fie tipărite carduri de sănătate, invocând motive religioase.

Biserica Ortodoxă Română nu interzice cardurile electronice de sănătate

Oficialii din cadrul Bisericii Ortodoxe Române nu s-au declarat împotriva cardurilor electronice de sănătate. Chiar purtătorul de cuvânt al BOR a precizat, citat de  unele publicaţii centrale, că „Nu suntem împotriva cardurilor de sănătate”.
Dincolo de aspectele religioase, principalele îngrijorări manifestate în rândul asiguraţilor încă de la anunţarea implementării cardului electronic de sănătate se referă  la  informaţiile care apar pe documentul electronic, considerându-se că, prin introducerea noului instrument, e violat dreptul la intimitate al beneficiarului şi că acest card electronic ar putea facilita traficul de organe.
Reprezentanţii CAS Argeş au încercat dinaintea începerii  procedurii de distribuire a cardurilor de sănătate să-i liniştească pe asiguraţi, explicând că instrumentul amintit doar face dovada calităţii de asigurat a beneficiarului şi va confirma prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale şi că dincolo de datele de identificare ale asiguraților care au împlinit 18 ani, introducerea altor date suplimentare pe cardul de sănătate este opţională, aceasta urmând să se realizeze  doar la medicul de familie şi nu neapărat concomitent cu activarea cardului.
“Cardul conține datele de identificare ale asiguratului, nu şi  informaţii legate de grupa de sânge  sau calitatea de donator de organe, după cum îşi fac griji unele persoane”, a explicat Cristina Stocheci, preşedintele CAS Argeş.

Cardul se activează pe baza unui PIN

Asiguraţii  care au primit cardul de sănătate trebuie să ştie că instrumentul electronic pe care-l au în posesie este, iniţial,  inactiv. Activarea se va face la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Mai exact, PIN-ul de transport al cardului naţional (000) va fi schimbat cu un PIN personalizat format dintr-o combinaţie de patru cifre. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest PIN va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.
Din 2015, toate serviciile medicale vor fi decontate doar prin intermediul cardului naţional de sănătate
CNAS a transmis o circulară către casele de asigurări prin care acestora li se solicită să informeze furnizorii de servicii medicale cu care se află în relaţie contractuală despre stadiul de implementare a cardului naţional. Este necesar ca furnizorii să achiziţioneze cititoarele de carduri, astfel încât cardul naţional să poată fi utilizat atunci când asiguraţii îl vor prezenta la furnizorul de servicii medicale.
Deocamdată însă, după distribuirea cardului naţional, va urma o perioadă în care vor rula în paralel cele două sisteme, pentru ca atât asiguraţii, cât şi furnizorii de servicii medicale să se acomodeze cu această soluţie informatică şi pentru a depista şi a remedia eventualele probleme depistate în funcţionarea acestei soluţii informatice.
Obiectivul CNAS este ca, începând de anul viitor, toate serviciile medicale să fie validate şi decontate doar prin intermediul cardului naţional.
Tipărirea şi distribuirea cardului naţional vor continua în următorii patru ani pentru persoanele care vor împlini vârsta de 18 ani şi/sau vor dobândi calitatea de asigurat.

Eventualele greşeli apărute pe cardul electronic de sănătate trebuie semnalate CAS

“Asiguraţii care constată că pe cardul de sănătate apar informaţii eronate sunt rugaţi să se adreseze Casei Judeţene de  Asigurări de Sănătate Argeş pentru îndreptarea erorilor”, spune Adriana Jinga, purtător de cuvânt CAS Argeş.
Cristina Stancu

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea