Șoseaua Transfăgărășan - pe locul al doilea al celor mai spectaculoase rute din lume

# La inaugurare, s-a propus să poarte numele lui Ceaușescu. Dictatorul a refuzat

Nu este nimic mai relaxant decât o plimbare pe şoselele pustii din afara localităţilor. Priveliştile pe care le vezi în timp ce mergi cu maşina pe Transfăgărăşan sunt printre cele mai frumoase din lume. Iar şoseaua în sine este o adevărată provocare, chiar şi cei de la Top Gear au recunoscut acest lucru.  Site-ul rightside.me a făcut, recent,  o listă cu cele mai spectaculoase – dar și cele mai periculoase - şosele din lume, de la drumuri care şerpuiesc pe crestele munţilor, la cele care trec pe lângă ocean. Pe această listă, Transfăgărășanul ocupă un neverosimil loc doi.
1. Zoji La – India
2. Transfăgărăşan – România
3. Autostrada Dalton – Alaska
4. Khardung La – India
5. Yungas – Bolivia
6. Drum de pe Oceanul Atlantic – Norvegia
7. Tunelul Guoliang – China
8. Le Passage du Gois – Franţa
9. Drum de pe muntele Tianmen – China
10. Hana - Hawaii

Transfăgăraşanul în câteva date și cifre

Măsurând 152 de kilometri, drumul format din curbe şi coborâri periculoase a fost desemnat de echipa Top Gear "cel mai frumos drum din lume".
Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970 – 1974, la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu. Realitatea  este că existau schițe și planuri realizate înainte de 1960 care conțineau detaliile unui drum  printre munții Făgărașului. Proiectul a fost abandonat deoarece bugetul de atunci nu suporta o asemenea cheltuială, dar ideea a fost reluată după finalizarea lucrărilor la hidrocentrala de la Vidraru. Deși la momentul respectiv România avea deja mai multe treceri ale Carpaților Meridionali moștenite dinainte de perioada comunistă (Șoseaua Alpină Novaci-Săliște ori vecheaȘosea Câmpina-Predeal) sau făcute în primii ani ai regimului (drumul Bumbești Jiu-Petroșani), invazia Cehoslovaciei din 1968 de către trupele sovietice și ușurința cu care puteau fi blocate sau atacate trecerile existente între Transilvania și Muntenia (care, cu o singură excepție, urmau cursul unor râuri) determină inițierea de urgență a proiectului "Transfăgărășanului" - un drum strategic care să lege garnizoanele Piteștiului și Sibiului. În notele de fundamentare a proiectului se menționează, totodată, ca motive "deschiderea bazinelor forestiere din masivul Făgăraș, folosirea mai rațională a pășunilor alpine și realizarea unui centru turistic montan în zona Lacului Bâlea"
Drumul a fost finalizat pe 20 septembrie 1974, la inaugurare fiind prezent si Ceaușescu. Inițial, ruta alpină avea să poarte numele său, dar acesta a refuzat și astfel numele acesteia a devenit Transfăgărășan.
A urmat asfatarea drumului, care a durat 4 ani, ruta de azi așa cum o știm noi fiind finalizată în anul 1980.
Construcția drumului a cerut și jertfe omenești, atât din partea militarilor, cât și a civililor. Datele oficiale vorbesc despre 40 de oameni care și-au dat viața pentru construirea Transfăgărășanului.
În memoria acestora și a celor care au participat la construcția rutei s-au construit două monumente - Poarta Geniștilor (cota 1200) și Poarta Întâlnirii (cota 1600).

Maria Medeea Turcescu, student, anul I, Facultatea de Științe Socio-Umane, Secția Jurnalism

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea