Dileme la Universitatea din Pitești
Luni, 29 Mai 2017 12:54
Într-o zi de miercuri, 24 mai, fără să te-aștepți, ca din senin, plouă cu dileme încă de dimineață, pentru cei 73 de elevi din programul “Școala altfel”, găzduiți de UPit:
Nu știi ce să asculți mai întâi , sau la ce să te uiți mai întâi?
Să vezi carturile care, cu 5 zile în urmă, în competiția “Kart low cost”, de la Nevers-Franța, au demarat pe locul întâi la motoare electrice și locul întâi la motoare termice? Sau sa dai mâna cu piloții din echipajul studenților-coordonatori (Chircu V, Delca M, Patrașcoiu Talida)?
Să te uiți la un piston de Ferrari de formula 1, în comparație cu o bielă de locomotivă, sau să te-ntrebi ce înseamnă “mobilitate durabilă”, prin laboratoarele Facultății de Macanică, deschise de d-na profesoară Rodica Niculescu? (gazde, alături de d-na profesoară, decanul Alin Rizea si prodecanul Monica Iordache).
Sau, să-ți bagi nasul în Centrul Regional de Cercetare și Dezvoltare pentru Materiale ca să atingi “Casca ce-ți citeste gândurile”, cum o numesc studenții ? (un aparat, de fapt, care dezvoltă studii tridimensionale de inginerie, biologie și medicină, testează răspunsul creierului la stimuli, în timpul conducerii autovehicolului, (de exemplu) , “Human brain investigation by Multi-channel EEG signal aquisition”. Sau poate te interesează investigarea proceselor ultra-rapide cu ajutorul filmărilor de mare viteză (100.000 cadre pe secundă, folosite, de exemplu în “night vision traffic monitoring and image procession”, adică poți alege din multe alte 16 domenii de cercetare, cuprinzând 21 de servicii, unele unice în țară și 41 de echipamente în valoare de 7 milioane de euro, achiziționate în 2016 (gazdă, phd Cătălin Ducu).
Ori e dilemă ori nu e dilemă?... poate vrei să vezi noile laboratoare de Informatică și să asculți cum au reușit cei de la Facultatea de Mate- Info să aplice ce au învățat, de exemplu, în proiecte de monitorizare a urșilor din ariile protejate, cu ajutorul ”colarelor”-zgărzi destinate urmăririi animalelor mari pentru a se stabili habitatul si a se studia, statistic, viitorul speciei; ori , daca ai înclinații spre medicină, să vezi ce înseamnă inițializarea impulsului cardiac, studiind pentru a preveni infarctul sau pentru a vedea efectul unor medicamente cu ajutorul ecuațiilor diferențiale; Ori poate, dacă vrei să știi cum merge un quadcopter deasupra pădurii pentru a supraveghea sănătatea grupurilor de animale prin camere de termoviziune si recunoastere de imagini, grid-uri pentru monitorizarea incendiilor si a braconajului; sau, poate vrei sa vezi cum se studiază senzorii de vânt în rețele de energie verde cu micro centrale urbane (cu ajutorul celor de la Electronică) , sau să pipăi cum se construiesc efectiv hărțile, cu matematică și aero fotograme; Sau poate vrei să afli cum e să fii plătit pentru fiecare minut muncit ca informatician în web design, când e să poți să simți pixelii în mână...
Sau poate te amuză să vezi poze despre cum s-au distrat studenții de la Info, Kineto, Psihologie, Inginerie, în stagiile de practica de la Viena, sau cum s-au descurcat la muncă, în vacantă, in UE, Norvegia, Islanda, Liechtenstein, pe programele EURES ș.a.
Toate acestea se discută, se văd, se aud, cu tradiție anuală, cu ocazia întălnirii dintre elevi si studenti, în Școala Altfel din Săptămâna Altfel. Iar acest nou concept, al întălnirii dintre ei, care au în comun tinerețea, energia și timpul, se bazează pe feedback-ul socializării din ziua petrecută împreună!
Anul acesta s-a serbat a zecea întâlnire de acest fel, printr-o competiție cu premii, cu ocazia desfășurării concursului „Gimnastica Minții” organizat în cadrul parteneriatului educațional” Învățământul matematic în perspectiva integrării europene”, ediția a X a. Concursul a fost organizat între echipele celor șapte unități școlare implicate, însoțite de 35 de studenți. Elevii s-au antrenat în publicul mare al amfiteatrului , au apreciat umorul problemelor rezolvate primind diplome, premii si mențiuni.Studentii au raspuns la intrebările de tipul “Ați copiat la Bac?”, “Ce șpiluri și ce sfaturi aveți?”, ”Cum v-ați orientat în viată și cum v-ați ales drumul?”, primind de asemenea diplome, strânse cu grijă pentru CV-uri. Gazdele catalizatoare de pe parcursul desfășurării concursului au fost prorectorii Viorel Nicolae, Adrian Sămărescu, decanul George Mihail Man, prodecanul Leonard Fleancu, iar de la Facultatea de Mate-Info, profesorii Doru Constantin, Costel Bălcău, Maria Miroiu, Antonio Nuică si Gheorghe Nistor-coordonator, împreună cu profesorii coordonatori: Veronica Marin și Iulia Filipcic, (Colegiul Tehnic „C. D. Nenițescu”), prof. Ionel Marin,( Colegiul Tehnic „D. Dima”),profesorii Ioana Florea și Ionel Florea, (Colegiul Național „Alexandru Odobescu”), prof. Marian Ionescu, (Colegiul Național „I. C. Brătianu”), prof.Constantin Dragomir, (Liceul Teoretic „Ion Barbu”), prof. Daniela Haller,(Școala Gimnazială „Ion Pillat”), precum și inspectorii școlari Adrian Hernest și Ligia Surugiu.
Pentru unii a fost doar o zi de miercuri, una obișnuită, o zi în care să stai ore pe telefon, pe whatsapp sau faceboock, acolo unde școala alfel nu e altfel; dar, undeva, în mintea ta, mai vine pistonul de Ferrari, mai vine câte un amfiteatru în care ai mai primit un mesaj pe telefon, casca de citit gânduri, vreo față de student, o diploma, într-un cuvant, pe undeva, un nou început.
Așa încât, la sfarșitul activităților, dupa ce ai văzut și după câte ai auzit , TOTUL se reduce la o singură dilemă: la inceput de drum, știi ce vrei de la viața ta sau te lași pur si simplu, purtat de ea?
Noul concept elev-student, cu feedback de socializare, cât și continuitatea acestei activități, se datorează exclusiv rectorului Universității din Pitești, Dr.Dumitru Chirleșan , Inspectorului şcolar general Dumitru Tudosoiu, cât și tinereții fizice sau sufletești a participanților, o plus-valoare a caracteristicii argeșene.
Lector univ.dr. Gheorghe Nistor, coordonator UPit