Inspectorul şcolar general Dumitru Tudosoiu: „În Argeș nu există sesizări cu privire la practicile fenomenului Brăila”

Un studiu al Asociaţiei Human Catalyst arăta că în 2017, în Brăila, 36,5% dintre elevii care au absolvit opt clase nu s-au înscris la Evaluarea Naţională. În acelaşi timp, nota medie la Evaluarea Naţională a fost a doua din ţară, după Bucureşti. Asociaţii şi experţi în educaţie susţin că fenomenul există în mai multe judeţe, acolo unde profesorii le interzic elevilor de clasa a VIII-a, cu rezultate slabe, să se înscrie la Evaluarea Naţională, ca să nu scadă gradul de promovare. Practica a devenit cunoscută sub numele de “Fenomenul Brăila”. Acuzațiile au ajuns rapid la nivel național, iar practicile revoltătoare ale unor profesori din Brăila par să iasă la suprafață și în alte județe din țară.

Dumitru Tudosoiu: „Mie mi se pare utopică situația”

Pe acest subiect am stat de vorbă cu Dumitru Tudosoiu, inspectorul general ISJ Argeş, care a exclus aceste practici în județul nostru.  „Niciodată de când știm noi că am avut învățământ pe meleagurile noastre nu a existat un fenomen de genul acesta în care un profesor, director, inspector sau orice alt factor de decizie din sistem ar spune copiilor așa ceva, că mai bine nu te duci la examen. E dreptul lor constituțional de a evolua, de a merge mai departe. Mie mi se pare utopică situația. La noi  nu există așa ceva. Nu a existat sesizări, nici măcar o discuție. Dacă nu ar fi existat studiul acela publicat de către acea organizație, eu nu mă gândeam că ar putea exista o  formă de genul acesta în sistemul nostru de educație. E un rezultat viciat dacă a făcut cineva  așa ceva. Nu ai nici o bucurie că din 25-30 de copii la o clasă de a VIII-a s-a prezentat unul la examen și a luat examenul. Ce e asta?”, a precizat inspectorul școlar general Dumitru Tudosoiu.
Pe parcursul anului școlar 2016-2017, în Argeș au existat 5.290 de elevi înscriși în clasa a VIII-a. Dintre aceștia s-au înscris la evaluarea națională 4.653 de elevi, fiind prezenți la cel puțin o probă a evaluării doar 4.565 de elevi. Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Argeș consideră că  această diferență este creată în urma abandonului școlar. „Problema abandonului interciclic nu o putem eradica. Noi luptăm cu această chestiune de a aduce copiii la școală, de a nu îi lăsa în situația de abandon și avem situații punctuale. Din motiv familial, copiii continuă studiile în altă parte a țării sau mai ales în străinătate. Foarte multe familii din Argeș au procedat în acest sens. Un alt motiv al acestui abandon interciclic o reprezintă familiile defavorizate, de altă etnie unde cu greu reușim să aducem copiii la școală. Diferența dintre elevii înscriși în clasa a VIII-a și cei care au luat parte la evaluarea națională este reprezentată de aceste probleme și în nici un caz de îndemnul unor profesori de a nu participa elevii la examene”, a mai precizat Dumitru Tudosoiu.

”Aceste practici sunt ilegale și imorale”

Despre practicile privind „fenomenul Brăila”, inspectorul general, Dumitru Tudosoiu, consideră că ele sunt atât ilegale, cât și imorale. „Ar trebui ca instituțiile abilitate, Inspectoratul Școlar, Ministerul Educației sau alte instituții să facă o cercetare serioasă. Dacă se va constata că lucrurile sunt așa, cei care au condus în această situație au o mare problemă, în afară de faptul că este ilegală, este mai mult decât atât, este imorală pentru că afectează viitorul unei generații și nu cred că nimeni din lumea asta nu are acest drept”, mai spune Tudosoiu.
De asemenea, Ministerul Educaţiei susţine că nu a primit sesizări referitoare la practici privind “fenomentul Brăila”, prin care elevii de clasa a VIII-a consideraţi slabi nu sunt lăsaţi de profesori să participe la Evaluarea Naţională pentru a nu “trage în jos” rata de promovare a şcolilor sau judeţelor.

Prima pagina

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Curs valutar

Horoscop

Vremea